MAL!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apan_ola
    • March 2003
    • 280

    MAL!!

    Hejsan, i zooaffären sa dom att jag skulle vänta med att köpa en mal tills alger hade biltats. Nu ser jag på framrutan att det blivit små gröna saker, även en hel del tydligt på min vita kruka som ligger ner, mina fiskar är 3 slöjstjärt, 2 guppy, ska eventuellt få yngel av kompis (guppy yngel alltså) Ska förstås fixa mer fisk..
    Mitt akvarium är på 160 L, och jag har ett fluval 204.
    Nu undrar jag vad jag ska ha för mal???!!! Vill ha en som rengör effektivt alger, avföring och annat sånt. Tala gärna om för mig hur dom trivs, vad jag ska mata dom med mer än alger i akvariumet... Brukar ge mina ifskar finhackad räka, dom sjunker snabbt, så det kan nog vara bra! Har hört något om ''tigermal'' men har inte hittat!!!

    Övriga förslag på fiskar????? Jätte tacksam!!

    /tacksam för svar.

    160 liter
    Jobbar på det.
    160 liters sällskap
  • Dr. Strange
    • March 2003
    • 995

    #2
    om det är en algätande mal så köp den, sen matar du den med sjunkade pellets gjorda för algätare, om det inte verkar finnas nog med mat vilket det oftast inte gör

    /Marcus
    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

    Kommentar

    • gurkan
      • March 2003
      • 632

      #3
      ancistrus (antennmal) kinesisk algätare
      corydoras.

      Kommentar

      • NinaStina
        • March 2003
        • 314

        #4
        hejzan!!!
        Kanske metallpansarmal...

        MVH "super firren"

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hej

          Kinesisk algätare är inte att rekommendera, då den blir ca 25 cm, och aggressiv. Och den tappar dessutom intresset för alger efter ett tag, men de sakerna brukar zooaffärer "glömma" att berätta. Pansarmalar äter inte alger, utan bara matrester som har hamnat på botten. Avföring finns det nog ingen mal som äter. Men den bästa allroundfisken, som inte blir jättestor, ca 13 cm, och som är rätt bra på att äta alger, är ancistrusen. Och den går dessutom att få lek av. Gibbicepsen är bra på alger, men blir uppemot 50 cm. Man kan nog ha den ett tag i ett 160-liters.

          MVH Micke
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Dr. Strange
            • March 2003
            • 995

            #6
            Om man vågar säga 160 liter och Gibbiceps i samma mening så håller jag med om att det är en väldigt bra fisk, sen brukar dom inte vara svåra att bli av med om man vill byta in dom när dom är 15cm etc, här tar dom gärna emot 30cm gibbiceps, och afären säljer dom oftast väldigt snabbt.....

            //Marcus
            " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Hej

              Ja, gibbicepsen är en vacker fisk, som är bra på att äta alger, men som sagt är den inte nå´n långvarig lösning i ett 160-liters. Vill man ha en mal som man har tänkt att behålla, och kanske till och med få lek av, är ancistrusen det bästa valet.

              MVH Micke
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...