Ancistrus smutsar ner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontulf
    • November 2007
    • 480

    Ancistrus smutsar ner?

    Ancistrusen är en bra algätare, men det som kommer in kommer ut inte i så små mängder heller!
    Vad kan man göra för att få bort det? Finns det någon fisk som äter ancistrusens avföring? Räkor andra malar?
    Jag vill inte byta inredning i akvariumet så ofta, jag vill att växterna ska fastna i stenar och rota sig.
    Så vore bra att man slapp göra rent det varje dag
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kanske du skulle kolla in cirkulationen i karet och ev. uppgradera pumpen om den inte riktigt räcker till.
    Sedan har det en del att göra med sanden med, finkornig sand så ligger skiten mer ovanpå, grövre sand/grus åker den ner mellan...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • irwin_fletch
      • April 2009
      • 544

      #3
      Hade samma problem. Har 4 stora ancistrus som skitade ner något fruktansvärt. Har fin sand där skiten la sig i drivor. Blev inte bättre av att det var i ett CA kar där fiskarna grävde mycket gropar där skiten la sig i.

      Bytte från innefilter till ytterfilter med bättre drag på. Skiten lämnade botten o hamnade tillslut i filtret.

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Det är inte kul med stora ancistrusar och dålig filter. Märkte ur mkt de skitade ner efter att jag tog bort mina äppelsnäckor från det karet. Vart skitigt på en gång. Slänge ner Äppelsnäckorna igen i karet och de funkar utmärkt som dammsugare
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • pontulf
          • November 2007
          • 480

          #5
          Filter och äppelsnäckor som gäller? Jag byter pump och försöker få tag i äppelsnäckor
          Dom äter inte upp skott på växter eller så bara va?

          Kommentar

          • benno
            • August 2009
            • 125

            #6
            Jag abbonerar på ancistrusar. När dom blir 8-10cm så verkar det som dom inte käkar så mycket alger och bara skitar ner. Då byter jag dom mot små igen. Uppfödaren använder dom sedan till avel.

            Kommentar

            • pontulf
              • November 2007
              • 480

              #7
              Det är ett sätt, eller få dom att yngla först sen sälja dom stora
              Jag har bytt upp till större pump, tog en 160 L pump till en 60 L tank. Det blir bättre i gruset, men korvarna sätter sig på växter och mellan stenar. Får bli att införskaffa snäckor, vad finns det för snäckor att välja mellan? mer än äppelsnäcka? Finns det inga räkor som äter upp det?

              Kommentar

              Arbetssätt...