Indisk glasmal - ålder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Indisk glasmal - ålder?

    Jag har en indisk glasmal (vid namn Björkman, fick jag se i några gamla papper jag hittade från tiden då jag döpte alla mina fiskar). Jag har haft honom i ungefär sex år nu och börjar bli lite rädd att han börjar bli gammal (han har blivit lite grå det senaste året)...

    Men jag har ingen aning om hur gamla de kan bli. Någon som vet om jag har anledning att börja förbereda mig för att min gamle kompanjon ska vika hädan?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Osäker på hur gamla de blir, men malar är kända för att kunna bli rätt gamla, 10-20 år, och mer. Glasmalen är en stimfisk, och kan visst bli skygg, och tyna bort om man har dem ensamma, så han/hon lever nog längre om du skaffar ett gäng till
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #3
      De är två och de verkar trivas ganska bra, även om jag vet att de helst bör vara fler än två. Han hade en kompis från början, men han dog när jag fick en akvariekrasch för något år sedan. Björkman stod ensam kvar mitt inne i den grå sörjan (blandade Seras Crystal Clear med något annat, vilket inte blev så bra) och bara simmade på som vanligt, medan resten av akvariets invånare låg och flöt... Så jag skaffade honom en ny kompis när akvariet var återställt. De är inte alls skygga, utan står alltid på "sitt" ställe i akvariet och är nästan de snabbaste fiskarna upp till ytan när det är matdags. Jag hoppas att de mår ok såhär i alla fall.

      Tack så mycket för ditt svar! Jag kommer antaligen ha kvar honom i många år till, då.

      Kommentar

      Arbetssätt...