Megalechis Thoracata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    Megalechis Thoracata

    Tjo tjo

    Jag hittar inte mycket info när jag googlar om dessa fantastiska fiskar.
    Det verkar heller inte finnas många som har dessa roliga krabater här på zoopet, men nån form av expertis hoppas jag då att här finns.
    Det jag läst till mig är att de blir uppemot 15cm långa. Ganska stora med andra ord, men hur är de som fiskar när de blir lite större?
    Jag har just nu 3 stycken som lever rövare i sonens 54l men som snart ska flytta in till mitt 234l kar, när jag väl haft tid att hämta det :P

    Det jag oroar mig för mest är väl att de ska se framtida Ap. ägg och yngel som ett smörgåsbord :P Samt skrämma livet ur alla andra fiskarter i karet, för de är ju allt annat än timida även om de inte är särskilt elaka så, bara väldigt stora och buffliga.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Haha.. Dessa härliga fiskar
    Vi fick med två stycken när vi köpte vårt 450L varav den ena blev skadad och fick avlivas. Men Biffen klarade sig och levde några månader innan den blev sjuk och oxå fick avlivas.
    Under denna korta tid lärde vi känna Biffen och blev väldigt förtjusta
    De andra fiskarna hade respekt för henne pga av sin storlek men hon verkade inte veta att hon var stor
    Hon brydde sig visserligen inte om någon av fiskarna och både paletter och regnbågshaj glodde snett så fort hon råkade lägga sig för nära.
    Och hon lade sig verkligen där hon själv kände för, vare sig det var utanför paletternas bo eller mitt uppe i en växt

    Spröten använde hon för att böka i sanden efter mat och det gällde att växterna var väl rotade annars åkte de upp.
    Hon rörde aldrig yngel eller småfisk utan nöjde sig helt och hållet med sjunktabletter och annan mat som sjunkit till botten. Åt som en häst gjorde hon
    Bifogade filer
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Haha.. Dessa härliga fiskar
      Vi fick med två stycken när vi köpte vårt 450L varav den ena blev skadad och fick avlivas. Men Biffen klarade sig och levde några månader innan den blev sjuk och oxå fick avlivas.
      Under denna korta tid lärde vi känna Biffen och blev väldigt förtjusta
      De andra fiskarna hade respekt för henne pga av sin storlek men hon verkade inte veta att hon var stor
      Hon brydde sig visserligen inte om någon av fiskarna och både paletter och regnbågshaj glodde snett så fort hon råkade lägga sig för nära.
      Och hon lade sig verkligen där hon själv kände för, vare sig det var utanför paletternas bo eller mitt uppe i en växt

      Spröten använde hon för att böka i sanden efter mat och det gällde att växterna var väl rotade annars åkte de upp.
      Hon rörde aldrig yngel eller småfisk utan nöjde sig helt och hållet med sjunktabletter och annan mat som sjunkit till botten. Åt som en häst gjorde hon

      Ja de är verkligen helt vilda, supersnälla mot alla andra fiskar och allt det, lyckligtvis är mina fortfarande runt 4cm långa bara. Men drag är där.

      De har inte fattat att de är bottenlevande utan simmar runt och leker med utblåset till filtret, när det vankas mat är de dom första fiskar som hänger vid ytan.

      Och precis som du säger så skiter de fullständigt var de placerar sig någonstans favoritplatsen för mina är dock av någon dum anledning ovanpå min stackars ancistrus :/ Den stackaren har det inte lätt alltså
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Marnat
        Ja de är verkligen helt vilda, supersnälla mot alla andra fiskar och allt det, lyckligtvis är mina fortfarande runt 4cm långa bara. Men drag är där.

        De har inte fattat att de är bottenlevande utan simmar runt och leker med utblåset till filtret, när det vankas mat är de dom första fiskar som hänger vid ytan.

        Och precis som du säger så skiter de fullständigt var de placerar sig någonstans favoritplatsen för mina är dock av någon dum anledning ovanpå min stackars ancistrus :/ Den stackaren har det inte lätt alltså
        Hahaha
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Köpte en hane och en hona häromdagen, håller med om att de är charmiga Fredliga, men som sagt, deras storlek, och att de stökar runt som de gör, gör att de nog kan upplevas som rätt jobbiga av mer timida arter.
          Senast redigerad av Shepard; 15 December 2009, 12:51.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Köpte en hane och en hona häromdagen, håller med om att de är charmiga Fredliga, men som sagt, deras storlek, och att de stökar runt som de gör, gör att de nog kan upplevas som rätt jobbiga av mer timida arter.

            yupp

            Jag hoppas bara att mina framtida AP. kommer vara snälla mot mina stackars malar, annars får det bli ännu ett kar för megalechisarna O.o
            (frugan kommer döda mig)
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • bong
              • November 2008
              • 1087

              #7
              Mycket trevliga fiskar, jag har själv 4st på 12cm

              Nina: Hur stor var biffen egentligen? tycker hon ser gigantisk ut
              3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
              http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                De är helt underbara trevliga och mycket fredliga. Jag hade 4 stycken innan jag sålde mina stora ciklider, men de mumsade cikliderna i sej. Nu har jag köpt nya när de stora är ute ur bilden. Fick tag på en avelsgrupp om 3 (1+2) som har gått hos "min" handlare bra länge, och jag har sneglat på dem länge...nu igår frågade de om jag ville ta hem dom, när jag var och hämtade annat som jag hade beställt, och jag slog till direkt. Ska köpa ett gäng till också. Inte nog med att de är trevliga, de är suveräna på att hålla rent i gruset...Jag bara älskar dom De 3 kjag har är dessutom riktigt stora...
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av bong
                  Mycket trevliga fiskar, jag har själv 4st på 12cm

                  Nina: Hur stor var biffen egentligen? tycker hon ser gigantisk ut
                  Om jag ska mäta henne ur minnet så var hon nog kring 12-15cm. Hon var fullvuxen när vi fick henne så jag har ingen aning om hur gammal hon var men tror nog hon hade ett antal år på nacken
                  Eftersom hon ligger med nosen intryckt mot rutan är bilden lite missvisande. Hon var inte riktigt så intryckt i nosen, men lång var hon
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Upptäckte häromdagen att hanen jag köpte är enögd. Har för mig att jag har haft en annan som också var enögd. Hmm, kanske är samma.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Ove.P
                      • March 2007
                      • 168

                      #11
                      Ursprungligen postat av Marnat
                      yupp

                      Jag hoppas bara att mina framtida AP. kommer vara snälla mot mina stackars malar, annars får det bli ännu ett kar för megalechisarna O.o
                      (frugan kommer döda mig)
                      Jag har 4 st på ca 14-15 cm, dem är fredliga och aktiva. Tror inte att dina Apistogramma kommer störa dem, de har ju rejäl rustning, mina går tillsammans med betydligt större och tuffare firrar, bla Vieja synspila Hrp och Parachromis loisellie. Däremot så tror jag att dem kommer att kalasa på Apistogramma yngel.
                      www.ciklid.org

                      Kommentar

                      • bong
                        • November 2008
                        • 1087

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Om jag ska mäta henne ur minnet så var hon nog kring 12-15cm. Hon var fullvuxen när vi fick henne så jag har ingen aning om hur gammal hon var men tror nog hon hade ett antal år på nacken
                        Eftersom hon ligger med nosen intryckt mot rutan är bilden lite missvisande. Hon var inte riktigt så intryckt i nosen, men lång var hon
                        Aha ja jag tyckte det såg lite mysko ut nästan som en hoplosternum littorale
                        3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                        http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ove.P
                          Jag har 4 st på ca 14-15 cm, dem är fredliga och aktiva. Tror inte att dina Apistogramma kommer störa dem, de har ju rejäl rustning, mina går tillsammans med betydligt större och tuffare firrar, bla Vieja synspila Hrp och Parachromis loisellie. Däremot så tror jag att dem kommer att kalasa på Apistogramma yngel.


                          jo jag har nastan raknat med det.
                          avsky farsans mini logitech t-bord. stort som min hand typ :P
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • mikey13
                            • October 2007
                            • 465

                            #14
                            Har 8 st i mitt 720L varav 5 är fullstora, 12-15cm. Dom går tillsammans med Diskus, scalarer, ap. kakadua, multispinosa ciklider som precis fått yngel och dom rör inte ynglen.
                            Underbara fiskar, aktiva och inte det minsta skygga. lite "buffliga" dock, men genomsnälla.
                            __________________________________________
                            Mitt 720L projekt
                            375L Inbyggt i väggen-projekt

                            Kommentar

                            Arbetssätt...