Neontetra elak mot ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    Neontetra elak mot ancistrus?

    För ett par dagar sedan såg jag hur en neontetra simmade fram till min guldancistrus och gjorde ett litet störtdyk mot den. Då blev malen alldeles stilla och låg så ganska länge. Jag tänkte inte så mycket på det då utan tänkte att den nog smälte maten den nyss satt i sig bara.
    Jag har tidigare också sett att det ibland varit någon neontetra framme och naffsat på algtabletterna malen får, men nu ikväll när jag lade ner en bit algtablett så började en tetra genast naffsa på den och efter en liten stund kom malen som vanligt fram för att ta den varpå alla de andra tetrorna förföljer den fram. Man ser tydligen att malen inte gillar det utan försöker bli av med dem genom att hoppa runt och försöka ge sig på dem. Detta lyckas dock inte speciellt bra utan tetrorna fortsätter att "picka" på både malen och algtabletten.

    Så nu till min fråga, vad fan håller de på med? Okej att malen inte är mer än ca 5 cm stor, men borde inte tetrorna ha lite mer respekt för den? Kan det vara så att malen är utmobbad på något vis och mår dåligt av det? Borde jag fixa nånting för den? Eller är det bara så att tetrorna gillar algtabletter väldigt mycket?

    Malen verkar i övrigt (förutom den där gången den låg helt stilla ganska länge efter tetraattacken) pigg och simmar glatt runt i hela karet, dag som natt. Äter bra gör den också.
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Låter konstigt med tanke på att det är neontetror som gör dettta! Men det är nog ingen större fara med malen. Nått man kan göra för att förhoppningsvis minska mobbingen lite är att ge maltabletten sent på kvällen när karet har varit släckt en stund. Då har eterorna gått ner mkt i aktivitet och malen kan då äta mer ostört, dessutom kommer malen så småningom växa ifrån tetrorna och då kommer den inte direkt ta nån skada av deras pickande + att den kommer kunda hävda sig mot dem på ett annat sätt. Men om det fortsätter så pröva detta så e det nog ingen fara.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      #3
      Ursprungligen postat av Rooster
      Låter konstigt med tanke på att det är neontetror som gör dettta! Men det är nog ingen större fara med malen. Nått man kan göra för att förhoppningsvis minska mobbingen lite är att ge maltabletten sent på kvällen när karet har varit släckt en stund. Då har eterorna gått ner mkt i aktivitet och malen kan då äta mer ostört, dessutom kommer malen så småningom växa ifrån tetrorna och då kommer den inte direkt ta nån skada av deras pickande + att den kommer kunda hävda sig mot dem på ett annat sätt. Men om det fortsätter så pröva detta så e det nog ingen fara.
      Ja, jag tycker också att det är lite konstigt. Såg nu att även efter att malen slutat äta så höll de sig en bit ifrån henne, men vågade inte riktigt simma hela vägen fram såg det ut som. Inget pickande vad jag kunde se!

      Akvariet hade varit släckt drygt 30-60 minuter innan jag lade ner tabletten, men det är klart, så länge det är tänt i taket i hallen där akvariet står så är det ju lite ljus som kommer in, så helt inaktiva var de ju inte.

      Det kan inte vara så att malen är sjuk? Jag tänker mig någon form av ge sig på den som man märker är svagare än sig själv-anda. Får hoppas det inte är så dock!

      Men jag ska prova att vänta längre tid efter nersläckning med maten och se hur det utvecklas Kanske fixa något mer gömställe för den också som den kan fly till om de blir riktigt elaka de där tetrona. tack för svar iaf!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Kan kanske vara som när småfåglar ger sig på rovfåglar, de är rädda för den, och vill köra bort den. Malen kanske har försökt ta nå´n tetra som legat på botten när akvariet varit släckt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Rockdoll
          • October 2009
          • 351

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Kan kanske vara som när småfåglar ger sig på rovfåglar, de är rädda för den, och vill köra bort den. Malen kanske har försökt ta nå´n tetra som legat på botten när akvariet varit släckt.
          Hmm, kanske det kanske. Det såg ut litegrann som i filmen Fåglarna när de pickade på henne faktiskt Men men, antar att en litet neontetra inte borde kunna göra alltför stor skada på en ancistrus iaf...

          Förresten, lite OT sådär, när borde jag med gott samvete kunna kalla henne för just henne? Inga spröt än så länge, är ca 5 cm.

          Kommentar

          Arbetssätt...