Risker med bråkande Ancistrusar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Risker med bråkande Ancistrusar?

    Var lite taskig och flyttade mina 2 större ancistrusar in i odlingskaret.

    De båda funkar bra tillsammans men har fått vara i en ikea-back i väntan på hem. Det finns grottor så det räcker till alla i nya karet och andra hanar går ju utan problem tillsammans så provade så de skulle få ett riktigt akvarium.

    Men det är fullt krig. Den nya och största hanen gillade det tomma röret som ligger för sig själv men hanen som haft revir i andra änden av karet i 2 år blev helt tokig och kom genast över. Nu brottas de båda för fullt i röret.

    Även den andra verkar gruffa med en tidigare hane.

    Hur pass vågar man ha dem tillsammans? Kommer nån ge sig till slut och kunna leva tillsammans i karet eller hur stor risk är det med dödlig utgång eller att nån blir skadad?

    Ser rätt brutalt ut. Jag hör ända hit hur deras taggar används och bökar runt.

    Ge dem tid eller återvända till ikea-karet i väntan på bättre?

  • icefudge
    • August 2009
    • 177

    #2
    Om det finns tillräckligt med gömslen så brukar det ju funka. men visst kan det bli en del slagsmål ibland iaf. och ja, det händer att de har ihjäl varandra.... men det händer ju även att hanen har ihjäl honan vid lekdags...
    Malar is the shit

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Hur många hanar har du i karet och hur stort är det?

      Jag har 2 hanar på 100L dom bråkade lite första dagarna när den sista koppades in, men nu ligger dom och fläktar ägg båda två i varsin håla..
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Martin85
        • February 2008
        • 465

        #4
        Det är ett 222L med std mått 110x45x45.

        Har 4st stora hanar där nu. Hade 2 innan och dessa 2 nya. Sen har jag några i olika storlekar men inga som har revir och är alla avkommor av de 2 första hanarna.

        De har lugnat ner sig lite nu efter ett dygn men vid mat så var det starka känslor ett bra tag

        Kommentar

        Arbetssätt...