Giftiga pansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrökenHallonbåt
    • December 2009
    • 25

    Giftiga pansarmalar?

    Fick precis reda på att pansarmalar är giftiga/producerar gift vid hot. Är lite nyfiken på hur det fungerar och hur farligt det är för andra djur att äta dem?

    Jag har pansarmalar (albino samt fläckiga) i vad som först var tänkt att enbart användas som vattenväxtkar till mina vattensköldpaddor. Fastnade dock för Corydoras. Tanken var väl att om de skulle "råka" yngla av sig och bli för många så skulle överskottet bli sköldpaddskrubb. Nu är jag dock osäker på om det är någon bra idé.

    Försökte hitta lite mer om pansarmalar och deras gift. Nu verkar det inte som om just mina arter är de som är särskilt giftrika och som jag förstått det utsöndrar de gift när de blir attackerade/stressade. Min tanke var att avliva fiskarna innan de utfodras till sköldpaddorna. Dessa är även hyffsat stora (20 cm).

    Vad tror ni - är det någon fara att ge enstaka (död) pansarmal till sköldpaddorna någon gång ibland?
    Flygfän är läskiga saker. Tacka vet jag vattenlevande djur som man vet vart man har dem!
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Det är nog smartare att ge sköldpaddorna nåt annat skulle jag tro.
    Dom är ju rätt så beniga/broskiga ?
    Sen är ju inte risken att dom skulle bli så många fler jättestor heller så jag hade nog hellre kört med guppys eller nån platy eller black molly

    Iofs så tror jag inte det är nån fara att ge dom en o annan död corydoras dock.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • FrökenHallonbåt
      • December 2009
      • 25

      #3
      Här var det snabba svar, trevligt!

      Att de är beniga/broskiga lär dock inte vara något problem, här tuggas det glatt rent ben (sepiaskal).

      Andra fiskar är jag inte intresserad av att ha, fastnade helt enkelt för just pansarmalar. Tanken är inte att odla eget foder, utan bara ge om det skulle bli för många för mitt lilla kar (54 l). Minns mina guppys jag hade för 15 år sedan - de ynglade ju av sig som in i cornflakes! Sköldpaddorna har annat foder, malarna (och räkorna) var mer tänkt som eventuella munsbitar någon gång ibland.
      Flygfän är läskiga saker. Tacka vet jag vattenlevande djur som man vet vart man har dem!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Corydoras (alla arter vad jag vet) är giftiga, och de har dessutom ett försvarsbeteende att de spärrar ut rygg och bröstfenstagg om de blir angripna.
        De är nog betydligt bättre att sälja till zooaffär eller andra akvarister än att mata sköldpaddor med.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • FrökenHallonbåt
          • December 2009
          • 25

          #5
          Vad jag hittade (på theaquariumwiki och fishforum) så är det bara vissa Corydoras som har gift, och de jag har nämndes inte som giftiga. Men vem vet. Och en död Corydoras lär ju inte kunna spärra ut rygg och bröstfenstagg för att skydda sig

          Ja, jag lutar nog åt att försöka sälja eventuellt överflöd i första hand. Hur jag gör annars får jag bestämma mig när jag väl sitter där, det borde ge mig lite tid att kolla runt mer.

          Idag blev jag tyvärr tvungen att avliva en av dem, det var därför jag undrade (den slängdes dock eftersom jag var osäker). Känns lite surt, jag hade bara haft den i ett par veckor och den var inte ens fullvuxen. Hittade den slö och mager i akvariet, och den kvicknade inte till när den isolerades. Övriga malar samt räkor är i lika gott hull och pigga som vanligt, så jag vet inte vad som hänt. Kanske hade jag bara otur med köpet.
          Flygfän är läskiga saker. Tacka vet jag vattenlevande djur som man vet vart man har dem!

          Kommentar

          • Matte&Mia
            • February 2008
            • 141

            #6
            Har läst i trådar där folk har fisk som har försökt äta upp Corydoras vilket slutat med döden för fisken i och med det Azur skriver att dom spärrar upp sina vassa fenor och låser fast sig i munnen / halsen.
            Ciklider is the shit! : )

            Kommentar

            • FrökenHallonbåt
              • December 2009
              • 25

              #7
              Vilken tur att jag slipper riskera något sånt då
              Flygfän är läskiga saker. Tacka vet jag vattenlevande djur som man vet vart man har dem!

              Kommentar

              Arbetssätt...