Corydoras odling- hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LLL
    • July 2009
    • 328

    #91
    Hur stora lekkar har ni till era corysar? Tänkte testa fiska upp några paleatus eller julii för att försöka dra upp lite yngel. Misstänker att dom säkerligen leker i sällskapskaret men äggen inte blir långlivade..

    Kommentar

    • Eidesdotter
      • December 2009
      • 219

      #92
      Mina lekte spontant i sällskapsakvariet (222 l). För några år sedan hade jag spontanlek i 40-liters sällskapsakvarium.
      Förrförra leken hann jag fiska upp 4 ägg och lägga i yngelbalja. 3 yngel lever.

      En fråga: hur stora ska ynglen lämpligen vara innan man törs återinföra dem i sällskapskaret?

      Mitt största Sterbai-yngel mäter ca 2,3 cm idag och har sedan 3 dgr fattat vad fodertabletterna är till för och äter dem nu med god aptit. Iaf en av sorterna. Äter i övrigt bosmider och finklippta vita mygglarver samt yngel-"flingor".
      Törs inte lägga över honom riktigt än, men när kan man tänka sig att han kommer att ha en vettig chans?

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #93
        jag fick ägg på dom i söndags som jag plockade upp och la i glasburk, nu ikväll kryllar det däri. sist fick jag 27 yngel, gör inget särskilt, de stora går i vanliga karet,lägger ägg vid kallt vattenbyte å tar då upp äggen för att rädda dom
        MammaMia

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #94
          Har oxå sparat rom sen i söndags men inga kläckta än
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #95
            ha tålamod lite till, jag plockade upp mina ägg i söndags som sagt, nu sent i kväll kläcktes de så dina kläcks kanske i natthoppas du har i morgon, dock är det lite lustigt då jag i lördags dessutom hade nitrit på 3 å dan efter la de ägg som nu kläckts i samma vatten, nåt liknande sist åxo, många överlever åxo, lustigt trots nitriten men så har vi utöver det då perfekt vatten i vår brunn enligt zoobutiken(nitriten kom väl av byte grus till sandSonja skriver tidigare i tråden 3-6 dagar för kläckning beroende på art, temperatur mm
            Senast redigerad av doppingen; 24 March 2010, 22:23.
            MammaMia

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              #96
              Appropå yngel, kommer min metallpansarmalar ge se på min palettyngel som håller till på botten??
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #97
                Ursprungligen postat av Constantine
                Appropå yngel, kommer min metallpansarmalar ge se på min palettyngel som håller till på botten??
                Nä knappast men kanske tvärtom när paletterna växt lite
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #98
                  Jag kan ta och leta fram en bild på hur en av våra Corydoras panda såg ut efter att ha kommit lite för nära paletterna
                  Den blev aldrig riktigt bra och dog senare...
                  Paletter är en styggelse och de kommer icke in i detta hus på många år än iaf... Får väl se om si sådär 30-40 år om man glömt deras vaktbeteende

                  Ang. mina romkorn så är det mest största sannolikhet kört. Tycker mig se att de så smått börjar bli ludna nu
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Constantine
                    • September 2009
                    • 431

                    #99
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Jag kan ta och leta fram en bild på hur en av våra Corydoras panda såg ut efter att ha kommit lite för nära paletterna
                    Den blev aldrig riktigt bra och dog senare...
                    Paletter är en styggelse och de kommer icke in i detta hus på många år än iaf... Får väl se om si sådär 30-40 år om man glömt deras vaktbeteende

                    Ang. mina romkorn så är det mest största sannolikhet kört. Tycker mig se att de så smått börjar bli ludna nu

                    mmm jag kan tänka mig hur den såg ut, men när min kommer nära paletterna så verkar det som om de inte bryr sig de liksom bara ligger bredvid paletterna när de ''spänner'' sig men som tur är mina paletter relativt snälla och inte attackerar några fiskar utan bara jagar iväg dem.

                    får se nu hur det går när ynglen har blivit frisimmande
                    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                    Kommentar

                    • Wictor_88
                      • March 2007
                      • 210

                      Tänkte fråga hur olika sorters pansarmalar trivs ihop? Tex Metall, och sterbai eller panda osv.

                      Blir de gruppindelade eller blandas de?

                      Förövrigt såg jag långsträckt pansarmal i butiken idag, galet vilka monster haha..

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av Wictor_88
                        Tänkte fråga hur olika sorters pansarmalar trivs ihop? Tex Metall, och sterbai eller panda osv.

                        Blir de gruppindelade eller blandas de?

                        Förövrigt såg jag långsträckt pansarmal i butiken idag, galet vilka monster haha..
                        Det är lite olika, men för det mesta tycker jag att de blandar sig. Fast mina C.duplicareusar håller sig lite mer för sig själva inom gruppen. Dom är mindre och inte riktigt lika livliga som som dom större C.gossei dom går i samma kar med.
                        Däremot har jag haft c.gossei och C.sterbai tillsammans tidigare, dom är jämnstora och går ihop i samma stim.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Wictor_88
                          • March 2007
                          • 210

                          Härligt tack, då ska jag nog testa att köpa några andra. Är ju rätt stor prisskillnad mellan tex sterbai och metall..

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            Jippi.. Min ena trilineatus-hona håller just nu på att placera ut en massa rom här
                            Och då kan jag meddela att påskharen har fått en konkurrent .. Hon placerar dem under stenar, på rutan, bakom pump, på blad och under blad. Hahaha.. Jag har iaf plockat upp några ägg och låter henne bli färdig innan jag tar de andra

                            Denna gången tänkte jag testa håvmetoden så äggen läggs i en finmaskig håv (vitt nät). Något jag bör tänka på eller så?
                            Håven är ganska nära utblåset och där är ingen ljuskälla i närheten som kan överhetta vattnet.
                            Bör jag ha luftpump ändå (är i princip ingen plats till det) eller räcker det att det rör sig från pumpen?
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              Ursprungligen postat av Nina82
                              Jippi.. Min ena trilineatus-hona håller just nu på att placera ut en massa rom här
                              Och då kan jag meddela att påskharen har fått en konkurrent .. Hon placerar dem under stenar, på rutan, bakom pump, på blad och under blad. Hahaha.. Jag har iaf plockat upp några ägg och låter henne bli färdig innan jag tar de andra

                              Denna gången tänkte jag testa håvmetoden så äggen läggs i en finmaskig håv (vitt nät). Något jag bör tänka på eller så?
                              Håven är ganska nära utblåset och där är ingen ljuskälla i närheten som kan överhetta vattnet.
                              Bör jag ha luftpump ändå (är i princip ingen plats till det) eller räcker det att det rör sig från pumpen?
                              Är det fler sorters fiskar eller räkor i karet?
                              Annars låter det bra.
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              • Nina82
                                • January 2008
                                • 6610

                                Ursprungligen postat av solis
                                Är det fler sorters fiskar eller räkor i karet?
                                Annars låter det bra.
                                Endast fem st. guppy och de sex pansarmalarna.
                                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                                38L 54L 54L 63L 450L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...