Corydoras odling- hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #46
    C.duplicareus

    C.duplicareusarna i lekkaret leker med jämna mellanrum nu när de väl kom igång. Jag fick till en bild på T-positionen igen. Jag tror man kan ana sig till att hanen klämt tag om honans känselspröt med bröstfenan om man har lite fantasi
    Bifogade filer
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #47
      Ursprungligen postat av Sonja
      C.duplicareusarna i lekkaret leker med jämna mellanrum nu när de väl kom igång. Jag fick till en bild på T-positionen igen. Jag tror man kan ana sig till att hanen klämt tag om honans känselspröt med bröstfenan om man har lite fantasi
      Så duktiga fiskar du har som leker hela tiden, jag är lite ledsen över att dom pansarmalarna jag har som jag helst vill ska leka inte leker och där ibland är adolfoien och neon redstripe, kanske jag ska fundera på att göra en flytt för dom och se om det blir mer fart
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Zaz
        • July 2006
        • 25

        #48
        Ursprungligen postat av Sonja
        Var extra försiktig med hygienen när du matar med röda mygg. Det är inte det bästa fodret ur allergisynpunkt precis. Jag matade mycket med det tidigare men slutade helt för flera år sedan. Dom är extremt allergiframkallande för människor så tvätta händerna väldigt noga efteråt, och peta dig inte i ansiktet med fingrarna innan du tvättat dom.
        Det är många som inte tycker man ska mata med det alls pga detta. Men har du nu köpt det så mata upp det du har och ta en funderare på hur du vill göra sedan.
        Oj, att de var allergiframkallande för människor hade jag ingen aning om! Men jag tycker däremot det luktar ohemult illa, så tvättar alltid händerna mkt noga efter att ha handskats med sånt. Det sägs väl att de kan bära på sjukdomar o parasiter som kan gå vidare till fiskarna också, om jag inte minns helt fel?

        Saken är den att jag (till o från) matat en hel del med det förut, o speciellt mina skalarer är helt tookiga i röda mygglarver och startar nästan alltid en lek bara nån dag efter att de fått sånt käk! Så tänkte jag kunde göra flera firrar glada på en gång genom att erbjuda sånt på menyn. Men får se till att va försiktig i framtiden...

        Ang vattenbyten så är det bara corysarnas (tillfälliga) kar som står på golvet, övriga tre är på ställningar. Men lägenheten (och badrummet!) har rätt knepig planlösning, så slang är inte superroligt att manövrera när man är ensam hemma. Nu har jag oftast sambon (särbon) hemma i helgerna o då får han äran att sköta större delen av vattenbytena...

        Kommentar

        • Zaz
          • July 2006
          • 25

          #49
          Ursprungligen postat av Sonja
          C.duplicareusarna i lekkaret leker med jämna mellanrum nu när de väl kom igång. Jag fick till en bild på T-positionen igen. Jag tror man kan ana sig till att hanen klämt tag om honans känselspröt med bröstfenan om man har lite fantasi
          Oh, vad bra bild!! och vad fina dina firrar är!

          ...nu väntar jag bara på att mina ska bära sig lika bra åt!

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #50
            Ursprungligen postat av Zaz
            Oh, vad bra bild!! och vad fina dina firrar är!

            ...nu väntar jag bara på att mina ska bära sig lika bra åt!
            Du får visa dom bilden så kanske de blir inspirerade
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Zaz
              • July 2006
              • 25

              #51
              Ursprungligen postat av Sonja
              Du får visa dom bilden så kanske de blir inspirerade
              *skratt* jag får väl nästan göra det!
              ...för det verkar inte hända något sig självt nu.. Hur länge ska man hålla på med dagliga kalla vattenbyten innan man kan börja vänta sig nån action?

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #52
                Hur länge har du hållit på med det? Jag är ingen expert, håller på och joxar lite och ibland fungerar det.
                Kanske du ska låta värmen gå upp igen, låt bli vattenbytena helt och mata ordentligt i några veckor. Sen sätter du igång igen med kallvattenbyten. Om det går kan du kanske möblera om i karet då du börjar med kallvattenbyten. Jag vet inte om det hjälper, men mina malar flyttade jag till ett helt nyinrett kar med kyligare vatten.
                Jag vet att andra malar än Corydoras som man gör regntidssimulering på också gör lekvandringar, då kan en ommöblering i karet också vara triggande. Men som sagt, vet inte hur mycket det påverkar Corydoras.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #53
                  Om jag får lyfta upp VB frågan igen...
                  Det finns en mackapär som man kopplar till vattenslang där man inte behöver springa fram och tillbaka till badrummet för att stänga av vattnet.

                  Precis så här:


                  Köpte prylarna på hornbach för en hundring.
                  Senast redigerad av Nubi; 19 January 2010, 15:08.
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Zaz
                    • July 2006
                    • 25

                    #54
                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Hur länge har du hållit på med det? Jag är ingen expert, håller på och joxar lite och ibland fungerar det.
                    Kanske du ska låta värmen gå upp igen, låt bli vattenbytena helt och mata ordentligt i några veckor. Sen sätter du igång igen med kallvattenbyten. Om det går kan du kanske möblera om i karet då du börjar med kallvattenbyten. Jag vet inte om det hjälper, men mina malar flyttade jag till ett helt nyinrett kar med kyligare vatten.
                    Jag vet att andra malar än Corydoras som man gör regntidssimulering på också gör lekvandringar, då kan en ommöblering i karet också vara triggande. Men som sagt, vet inte hur mycket det påverkar Corydoras.
                    Hmm, det är väl dryga veckan jag hållit på, tycker båda honorna ser trinda o fina ut, så håller nog på med dagliga byten ett tag till! Passar dessutom jättebra, för ska försöka tömma ett 54-liters på alla ancistrusyngel som börjar nå säljstorlek. Då kan jag åstadkomma både nytt akvarium och andra temperaturer!

                    Kommentar

                    • Zaz
                      • July 2006
                      • 25

                      #55
                      Ursprungligen postat av Nubi
                      Om jag får lyfta upp VB frågan igen...
                      Det finns en mackapär som man kopplar till vattenslang där man inte behöver springa fram och tillbaka till badrummet för att stänga av vattnet.

                      Precis så här:


                      Köpte prylarna på hornbach för en hundring.
                      Jo, vi har slang och tom en snygg snabbkoppling som sitter permanent i blandaren till handfatet (syns inte ens att det inte är original!) men det största problemet är väl själva eländiga slanghärvan och vad man gör av den _all övrig tid_!

                      Har testat både vanlig slang utan slangvinda och senaste året haft slang på vinda (som når till rabatterna också) men problemet är att vi bor ganska trångt och slangen måste vara låång, så det känns ändå - i jämförelse - enklare att bära "några" hinkar än att brottas med slangarna varje gång.. + att vi inte har nån stans att förvara dem på ett vettigt sätt..

                      Bygga in i golvet, kanske?

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #56
                        Ursprungligen postat av Zaz
                        Jo, vi har slang och tom en snygg snabbkoppling som sitter permanent i blandaren till handfatet (syns inte ens att det inte är original!) men det största problemet är väl själva eländiga slanghärvan och vad man gör av den _all övrig tid_!

                        Har testat både vanlig slang utan slangvinda och senaste året haft slang på vinda (som når till rabatterna också) men problemet är att vi bor ganska trångt och slangen måste vara låång, så det känns ändå - i jämförelse - enklare att bära "några" hinkar än att brottas med slangarna varje gång.. + att vi inte har nån stans att förvara dem på ett vettigt sätt..

                        Bygga in i golvet, kanske?
                        Haahah! ett rör som löper längst med golvet, som en brunn
                        Jag förstår vad du menar med att man inte har någonstans att ha slangen.
                        Själv har jag en hink, i den får jag plats med vattenslangen och den har jag under akvariet (aluminium ram)...Kanske något?
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #57
                          Jag har väl inte den allra längsta slangen, så här förvarar jag den då den inte används. Lättillgänglig men inte i vägen.
                          Bifogade filer
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Zaz
                            • July 2006
                            • 25

                            #58
                            Ursprungligen postat av Nubi
                            Haahah! ett rör som löper längst med golvet, som en brunn
                            Jag förstår vad du menar med att man inte har någonstans att ha slangen.
                            Själv har jag en hink, i den får jag plats med vattenslangen och den har jag under akvariet (aluminium ram)...Kanske något?
                            mjaaaa... under (stora) akvariet är det fullt med all akvarieutrustning som "kan va bra att ha nån gång", så just nu står (knallröda) vattenbytarhinken mitt på vardagsrumsgolvet[mkt tjusigt!] Och i hinken får inte all slang plats, speciellt inte när den är på vinda..

                            Däremot var det intressant med de u-formade ställningarna som diskuterades i länken du postade, något sånt skulle iaf förenkla betydligt och minska risken för att slangen slinter ur karet - vilket ju ha hänt nu o då...

                            Kommentar

                            • Zaz
                              • July 2006
                              • 25

                              #59
                              Ursprungligen postat av Sonja
                              Jag har väl inte den allra längsta slangen, så här förvarar jag den då den inte används. Lättillgänglig men inte i vägen.
                              ..såå mycket plats har jag inte i badrummet. o inte i städskåpet heller. o strängt taget inte i förrådsskrubben heller. O definitivt inte under nåt av akvarierna.. Jag måste göra mig av med nåt, helt enkelt, för att frigöra lite utrymme! [Men absolut inte något av de 4 akvarierna!!!]

                              Kommentar

                              • Carl-Filip
                                • December 2009
                                • 38

                                #60
                                hur lång tid tar det för äggen o kläckas hos metallpansarmalarna? måste dom ha nauplier som första foder eller klarar sig några iaf på fin fint flingfoder?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...