Tips på små häftiga malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • redrobjem
    • November 2009
    • 304

    Tips på små häftiga malar

    Ja som sagt ge mig tips på småmalar som går ihop med Borara brigitae och Caridina cf. cantonensis crystal red och black. Jag är ny på detta så inget för avancerat. Jag har mycket växter i karet och en fin rot med bra gömmor
    350 liter Sydamerika
    250 liter sydostasien
    30 liter sydamerika
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Svårt att hitta en liten mal som inte tar räkorna och småfisk. Men en variant är ju Dvärgpansarmalen som blir runt 3cm. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=832&SOK=1 Om man nu vill ha en bra algätare som inte blir enorm så är Otocinclus en duktig städare. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • redrobjem
      • November 2009
      • 304

      #3
      Tar corydoras arterna räkor?
      350 liter Sydamerika
      250 liter sydostasien
      30 liter sydamerika

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Nej, inga corydoras vad jag vet i alla fall.

        Jag har inte haft problem med mal vs räkor, men å andra sidan så får man snabbt galet många räkor om inte någon tar en del i alla fall.
        Checking out...

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Corysar är fredliga individer som bökar runt i bottenmaterialet. Trivs bäst i stim. Har inte tagit räkor eller små yngel för mig. Malar som har längre skäggtömmar är köttätare och dessa har större mun än man tror. Har haft vanliga Ancistrus (sugmal) med CR-räkor, men mina jagade räkorna.
          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • redrobjem
            • November 2009
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av C.Ciklid
            Corysar är fredliga individer som bökar runt i bottenmaterialet. Trivs bäst i stim. Har inte tagit räkor eller små yngel för mig. Malar som har längre skäggtömmar är köttätare och dessa har större mun än man tror. Har haft vanliga Ancistrus (sugmal) med CR-räkor, men mina jagade räkorna.
            //Camilla
            Hur många bör man ha för att dom skall trivas och kan man ha olika typer av corysar altså om man har 3-4 st men bara en av varje sort?
            350 liter Sydamerika
            250 liter sydostasien
            30 liter sydamerika

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Ursprungligen postat av redrobjem
              Hur många bör man ha för att dom skall trivas och kan man ha olika typer av corysar altså om man har 3-4 st men bara en av varje sort?
              Med stim brukar man säga minst 6st. Själv har jag 5st Corydoras aeneues albino + en vanlig aeneues och 3st schwartzi. De sistnämnda brukar hålla sig för sig själva. Dock är de väldigt gamla och tycker bäst om att ta det lugnt medan aeneues gänget bökar runt som kollriga grisar. Skulle dock ha några av samma individ i ett större stim.
              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • redrobjem
                • November 2009
                • 304

                #8
                Ursprungligen postat av C.Ciklid
                Med stim brukar man säga minst 6st. Själv har jag 5st Corydoras aeneues albino + en vanlig aeneues och 3st schwartzi. De sistnämnda brukar hålla sig för sig själva. Dock är de väldigt gamla och tycker bäst om att ta det lugnt medan aeneues gänget bökar runt som kollriga grisar.
                //Camilla
                Ok men 6 st låter som ett bra nummer. Men jag skulle vilja ha lite olika kanske en leopard en bandit en fläckig osv är dom samma sort men olika teckning eller bör man ha samma? Av ditt svar kan jag utröna att det borde gå bra och att det är åldern som utgjorde dom olika beteendena stmer det?
                350 liter Sydamerika
                250 liter sydostasien
                30 liter sydamerika

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #9
                  Ursprungligen postat av redrobjem
                  Ok men 6 st låter som ett bra nummer. Men jag skulle vilja ha lite olika kanske en leopard en bandit en fläckig osv är dom samma sort men olika teckning eller bör man ha samma? Av ditt svar kan jag utröna att det borde gå bra och att det är åldern som utgjorde dom olika beteendena stmer det?
                  Ja.. vist kan de tycka att det går bra att stimma tillsammans. Har själv aldrig haft endast en av varje. Tror mer på kanske två av samma individ i alla fall.
                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  • redrobjem
                    • November 2009
                    • 304

                    #10
                    Ok. Längtar till söndag då jag ska köpa lite fler invånare hoppas det blir lite malar dom verkar så roliga tack för hjälpen.
                    350 liter Sydamerika
                    250 liter sydostasien
                    30 liter sydamerika

                    Kommentar

                    • Radioaktiva Räkor
                      • May 2007
                      • 1760

                      #11
                      C. pygameus är härliga fiskar.

                      //C
                      With a licence to krill!
                      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...