Prickig drakmal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • odiita
    • April 2003
    • 60

    Prickig drakmal?

    Hur ser en prickig drakmal ut? Jag försökte artbestämma min mal, och han stämde in ganska bra på prickig drakmal i boken.
    Nån som har en bild eller vet hur de ska se ut?

    // odiita
    // odiita
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hej

    Antar att du med prickig drakmal menar hypostomus plecostomus, som oftast kallas plecostomus, kort och gott.

    http://216.36.196.84/fish/pleco.jpg

    http://www.miga.cz/Ryby/hypplecost.jpg

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • odiita
      • April 2003
      • 60

      #3
      Jo, det är nog en sån, han liknar dom på bilderna.
      Men woops, jag läste artbeskrivningen, han ska tydligen bli 50 cm!!!
      Om han går i ett litet akvarium, blir han så stor då??
      Hur lång tid tar det innan han borde ha vuxit sig så stor? Har haft honom ett tag...
      Ojojojdå... Vad gör jag om han växer ur mitt akvarium?

      // odiita.
      // odiita

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hej

        Hur stort är akvariet? I akvarier blir de nog sällan större än 20-30 cm. De behöver nog ett riktigt stort akvarium för att bli 50 cm. Antagligen uppemot 1000 liter. Tror inte att den växer ur akvariet. Men risken finns kanske att den dör efter ett tag om den har för liten plats att växa på. Men jag är inte säker.

        MVH Micke
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • odiita
          • April 2003
          • 60

          #5
          Akvariumet är bara på 70liter, så det är väl alldelles för litet för honom... Jag fattar inte att de inte sa nåt på djuraffären! fast det kan ju fortfarande vara någon annan sort, finns det nån mindre sort som liknar hypostomus plecostomus??

          // odiita
          // odiita

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hej

            Ja, en del zooaffärer är tyvärr dåliga på att meddela kunden hur stor fisken blir. För att undvika att bli påprackad en olämplig fisk bör man läsa på om fisken man funderar på. Antingen är det slarv, de tänker helt enkelt inte på att berätta det, eller också är det tyvärr medvetet, för de tror inte att de ska få sålt nå´t om de säger hur stor den blir. Men det är snarare tvärtom, en affär som är ärlig brukar få tillbaka sina kunder, vilket oärliga affärer inte får, eftersom folk tröttnar på dem. Och skulle de säga att den blir för stor, så finns det ju troligtvis andra, mindre alternativ.

            De flesta Plecostomusliknande malar blir nog uppemot 30 cm åtminstone. Finns en gibbicepsliknande mal som heter Pterygoplichthys joselimaianus, som påstås bli ca 20 cm, men det kan jag inte bekräfta, eftersom mina bara är ca 7 cm än så länge. Men med tanke på att de liknar gibbicepsen, och att den kan bli 40-50 cm, så är jag lite tveksam till att den skulle nöja sig med 20 cm.
            Men jag tror inte det är nå´n större fara med din mal, den kommer nog att växa rätt långsamt, så du kan nog ha den i ditt 70 liters ett tag, och se´n antingen sälja den, eller skaffa ett större akvarium. Men en mycket bättre långsiktig mallösning i ett 70 litersakvarium, är ju ancistrus.

            MVH Micke
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...