fick en liten gibbiceps till mitt 65 liters kar kommer det att funka?
tacksam för svar
Det kommer funka en kort stund, tills du hittat ett nytt hem till den
Vi räddade en stackars "pleco" ur ett 60L i somras. Stackaren hade bott där i 5-6år och var drygt 30cm.. Han hade bara kunnat vända på sig innan och simmade som en tok den första veckan när han fick sträcka på sig i vårt 450L.
Även det är i minsta laget men bättre än 60L iaf
Jag skulle försöka skaffa honom/henne ett annat hem. Även om du skulle kunna ha honom ett tag så blir det ju svårare att göra sig av med honom senare, plus att h*n får växa upp i ett större akvarium uppskattas nog av fisken istället för att bli flyttad kors och tvärs.
Jag skulle försöka skaffa honom/henne ett annat hem. Även om du skulle kunna ha honom ett tag så blir det ju svårare att göra sig av med honom senare, plus att h*n får växa upp i ett större akvarium uppskattas nog av fisken istället för att bli flyttad kors och tvärs.
Det är förvisso lite svårare att hitta hem till större fiskar men det borde nog inte vara några problem. Loricarrider oavsett storlek brukar inte vara svårsålda till butikerna eftersom de kan släppa ner dem med nästan vilka andra fiskar som helst, dessutom kan zoohandlarn sen ta ut ett rätt högt pris när h*n säljer fisken vidare. Däremot håller jag med om att fisken nog hade uppskattat att växa upp i ett större kar, dessutom är iaf mina erfarenheter att flera olika typer av loricariider är känsliga för flyttar och miljöombyten, så man vill därför försöka minimera dessa.
har frågat butiken som jag köpte den ifrån han ville inte ha den ska åka till några andra idag
Om den är nyköpt så kan jag förstå det....han har ju just sält den till dig!
Är det en liten individ så ser jag inget problem med att ha kvar den ett tag, men inom ett halvår bör den kanske ändå få byta miljö till ett större akvarium. Men det är trots allt möjligt att någon butik kan förbarma sig över den, fast räkna inte med att få något betalt för den.
Sen kan jag tycka att det är butikens skyldighet att ta tillbaka en fisk som blir uppemot 60cm lång om inte personalen informerat kunden om detta.. eller
är det denna du menar? http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1
Gibbiceps. ursäkta mitt lite halvupprörda ordval nu men jag blir så fruktansvärt irriterad på dessa idiot affärer! men, men. dom ljuger dej rakt upp i nyllet när dom säger att den blir 25cm max. visserligen kan det finnas andra malar som liknar gibbiceps ganska mycket, men affären borde ändå veta vilken som är vad.
Googla på det latinska namnet Glyptoperichthysgibbiceps och titta hur stora dom blir.
En mycket vacker fisk som du säkert kan ha i några månader, men sen blir den tyvärr för stor.
Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
Jag blev också med Gibbiceps precis den bodde i 200liter tillsammans med en L001. De var osams och slogs så glasrutorna skallrade. Men det ser ut som att han inte lär bli så långvarig här heller om de växer och blir så där stora! Men det viktigaste är ju att man VET att de kommer att växa ur akvariet så man börjar kolla efter nytt hem till dem då det börjar bli dax. Eller ja bästa är ju att inte köpa nån alls innan man vet vad man köper men det är ju inte alltid det är så tyvärr, då får man försöka göra det bästa man kan av situationen.
Kommentar