inreda lekakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

    inreda lekakvarium

    Sitter och funderar på hur jag ska inreda mitt 60 liters lekakvarium till Ancistrus sp. Hade tänkt ha en eller fler kockosnötter och någon rot av nått slag. Är det nått mer man kan ha i?
    hade inte tänkt ha nå grus i karet, möjligtvis sand men troligtvis ingenting för att det ska bli enklare att städa. Men vilket är bäst?
    Har ett UniMax 150 Aquael ytterfilter för att det ska bli så bra vattenkvalitet som möjligt för de (troligtvis) blivande yngeln. Tänkte ha en temp på ca 25 grader.
    Låter det okej eller finns det någon som har nått bättre förslag?
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Bra fart på vattnet skadar inte, de är ju trots allt forslevande. Kör du utan substrat får du vara extra nogrann med att rengöra botten regelbundet IOM att fiskarna är ju mest på botten. Hade nog själv valt substrat. Mata till kondition och sen simulera regnperiod så bör det hända saker

    Kommentar

    • Estetfjortiz
      • March 2009
      • 365

      #3
      okej jo hade tänkt placera grottan i sidleds mot pumputblåset så det blir strömt vatten utanför grottan men mer stilla där inne.
      Av tidigare erfarenheter tycker jag att ynglen skitar ner så mycket så det blir så svårt att städa med substrat i. men tänkte kanske testa först att ha utan substrat och om det inte funkar så sätter jag grus eller sand. Det är lättare att stoppa i grus om man ångrar sig än att ta ut grus
      HETER NU MERA UNDERVATTEN!

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Jag skulle ha flera grottor, så det strömmar rakt igenom vissa...jag kör med gammal sliten (rundad) engelsk sjösten i mitt lekakvarium.. sen har jag ett separat akvarium för ynglena när dom är tillräckligt stora för att flyttas...det har jag enbart rötter med anubias på...

        Tänk på att malarna behöver cellulosa för att överleva (käka på rötter)
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Estetfjortiz
          • March 2009
          • 365

          #5
          Tänkte göra så att jag flyttar dit de stora ancistrusarna och när de har lekt flyttar jag honan tillbaka till stora karet och sen när ynglen är frisimmande flyttar jag hannen. Då får ynglen växa upp i 60 liters karet för att sen när de är lagomt stora flytta till ett större kar.
          ja hade tänkt ha ca 2 kockosnötter och sen kanske nått PVC rör och några olika rötter både mjuka och lite hårdare. Vilken sorts rötter är bäst för ynglen?
          HETER NU MERA UNDERVATTEN!

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Mjuka rötter är nog att föredra, men se till att ha lite olika!

            Annars tror jag nog att din plan kommer fungera, jag själv skulle nog vänta med att ta ut honan tills ynglen är frisimmande...så inte hanen stressas och käkar upp rommen..

            Lycka till !
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Estetfjortiz
              • March 2009
              • 365

              #7
              Ja okej bra att du sa det! Då tar jag upp hanen och honan samtidigt!
              Tack! får väl uppdatera lite sedan vad som händer

              ska odla lite på ancistrus sp. till en början sen nästa vecka ska jag få hem 3 st guldslöjancistrusar som jag ska odla på får se hur det går!
              HETER NU MERA UNDERVATTEN!

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #8
                Ancistrus är kul att odla och det brukar ge resultat, ge inte upp om dom inte kommer igång första månaden bara!
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • battle_royal
                  • March 2008
                  • 60

                  #9
                  vet inte bara vart man ska göra av dom två kullarna jag lyckats få upp! över 60-70 st men det var grymt kul att se på närdom växte ur sina ägg:P

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    #10
                    Ursprungligen postat av battle_royal
                    vet inte bara vart man ska göra av dom två kullarna jag lyckats få upp! över 60-70 st men det var grymt kul att se på närdom växte ur sina ägg:P
                    Sätt ut en annons eller byt in dom på en akvariaffär
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • Estetfjortiz
                      • March 2009
                      • 365

                      #11
                      okej ja ska inte ge upp! men har en (vad jag hört) lite trög hanne... får se om det blir nått av han annars får jag satsa bara på guldslöjancistrusarna
                      men tror det blir lättare att sälja guldslöj eftersom de är lite mer ovanliga än anicstrus sp.
                      HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        Ursprungligen postat av Estetfjortiz
                        okej ja ska inte ge upp! men har en (vad jag hört) lite trög hanne... får se om det blir nått av han annars får jag satsa bara på guldslöjancistrusarna
                        men tror det blir lättare att sälja guldslöj eftersom de är lite mer ovanliga än anicstrus sp.
                        Inte säkert att det är mer lättsålt...vanliga Ancistrus sp. är säkert den vanligaste men också den mest uppskattade malen! Men man vet aldrig
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • Estetfjortiz
                          • March 2009
                          • 365

                          #13
                          vad jag har sett verkar det vara stor efterfrågan på dessa men vi får väl se som sagt Det ska i alla fall bli ett kul experiment, hoppas det lyckas bara!
                          HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...