när ska man lägga i mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    när ska man lägga i mal?

    Tänkte starta ett akvarium och funderar på när man ska sätta dit algätare?

    känns som att dom är sysslolösa om jag sätter dit dom för tidigt, är det en bra ide att vänta några veckor så det finns lite för dom att jobba med, börja med några andra fiskar och låta systemet knackla igång för att sen slänga i dom? Har tittat på ancistrus och om jag får tag på några Sewellia lineolata vore det spännande, eventuellt siamesisk algätare fast dom verkar bli så griniga när dom blir äldre.

    Finns det någon annan bra/rolig mal inom rimlig prisklass? 100 kr tycker jag en grundgrän kan ligga på, dock kan undantag finnas

    Akvariet är på 540 liter om det spelar någon roll.
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Då är ett par-tre Ancistrus något du kan sats på om några veckor.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #3
      Okej, det låter bra.

      Hur matar man malarna? har tidigare i ett litet akvarium haft en segelfens pleco (åter igen en butik som inte tipsade om att den blev stor utan frågade efter en algätare som okunnig 15-åring, 45 liters burk...) och den slukade algtabletter som jag la i en halv varje kväll ungefär, skitade ned som inget annat.

      Men hur gör man i ett stort akvarium? potentialt borde dom väl kunna äta sig mätta från väggar men måste man ändå stödmata? Hur ofta ger man tablett, hur mycket? om vi utgår från 5 st ancristrus på 10 cm st för att få en ungefärlig mängd, antar att det beror på antal och storlek (naturligvis).
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Du bör stödmata med algatletter och grönsaker några gånger i veckan. Ge detta då karet släckts för kvällen så är inte de övriga fiskarna lika aktiva och snor maten för malarna.
        Hur mycket du ska ge är svårt att säga, det beror lite på vad som försvinner till de andra invånarna. Broccoli bruakr få ligga ett dygn hos mig, är det inte uppätet då så tar jag upp resterna, algtabletterna försvinner ofta ganska fort och i ditt fall så prova med 4-5 st ett par ggr i veckan.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Martin85
          • February 2008
          • 465

          #5
          Rätta mig gärna om jag har fel...

          Men startar man upp ett kar så är väl tåliga malar som just ancistrus väldigt lämpliga att inviga karet med och få fart på den biologiska balansen.

          Jag skulle då koppa i malarna bara karet fått gått ett dygn. Sen låta dem köra in karet ett par veckor innan resten av fisken får flytta in.

          Hålla koll på vattenvärden och mata väldigt sparsamt. Tillsätta ev filterbakterier ifrån tidigare kar eller från flaska under de veckorna...

          Malarna får alltid inviga karen här hemma

          Kommentar

          Arbetssätt...