Råd på lämplig Corydoras

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    Råd på lämplig Corydoras

    Jag är ute efter ett 40-tal corydoras som ska ha vissa egenskaper:
    • Inte för små > 5-6cm
    • Stimmar så mycket som möjligt
    • Modiga, dvs vågar hålla sig framme.
    När man läser på om corydoras så finns för lite information på artbeskrivningar som särskiljer beteendet hos de olika corydoras som finns. Den utforskningen jag än så länge gjort visar på att det finns stora skillnader i beteende. Vissa såsom sterbai är lite hariga och samlas gärna under en stock. Panda är bra på att stimma. Osv. Dock är det väldigt fragmenterad info jag hittar om dessa fantastiska varelser.

    Vad vet den samlade expertisen om de olika egenskaperna som jag är ute efter. Någon som har en känsla för vilka corydoras som stimmar extra bra? Vilka som håller till på öppna ytor?

    Storlek kan jag hitta, det är de 2 andra punkterna jag behöver hjälp med.
    Checking out...
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Har bara haft Panda och Albino och det är som du säger, pandorna stimmar ganska bra men de är även små och känsliga.
    Albino sticker ut ganska mycket och ser inte så naturliga ut men jisses vad de har energi. Håller igång hela tiden och verkar inte vara speciellt rädda.
    Nu är det inte så säkert att du är intresserad av dessa men de uppfyller iaf 2 av dina krav. Stimma har jag inte direkt sett dem göra men håller dem i ett 54L så det är lite svårt att avgöra den saken
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Mina panda höll sig framme mycket när de gick i det större akvariet (har flyttat dem till ett mindre), men de stimmade inte särskilt, förmodligen för att de kände sig säkra. De brukade simma runt och böka var för sig, eller några stycken tillsammans. Om avståndet de höll berodde på de fyra glasväggarna, eller om de hade hållt samma avstånd (lös grupp) även i naturen är ju svårt att veta, men förmodligen hade de hållt sig nära varandra även då, och då hade det väl mer sett ut som ett stim än det gör i akvarium.

      Angående albino, så är det två arter, metallpansarmal (C. aeneus) och fläckig pansarmal (C. paleatus), så vill man ha en som ser naturlig ut så kan man ju köpa naturformerna (även albinos förekommer ju då och då i naturen). De brukar också vara pigga och orädda, men stimmar gör de nog bara på riktigt om de känner sig lite osäkra.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Håller med det beror också på vilken storlek på akvarium man har. Jag är inte direkt förtjust i just albinovarianter-

        Någon med erfarenhet av
        Adolfoi
        araguaiaensis
        axelrodi
        metae
        napoenis
        reticulatus
        sychri
        schwartzi
        ... hmm listan kan göras lång med intressanta varianter


        Logic will take you from A to B. Imagination will take you everywhere. -Albert Einstein
        Checking out...

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          men stimmar gör de nog bara på riktigt om de känner sig lite osäkra.

          Så är det nog, vilket gör att man kanske kan anta att det egentligen inte sklijer särkilt mycket dem emellan uatn de olika erfarenheterna man kan läsa om beror kanske främst på under vilka omständigheter de befunnit sig i.

          Om så är faller bör jag bara undvika de som verkligen starkt föredrar att hålla sig gömda och här tror jag att det faktisk finns skillnader, det finns många med starka erfarenheter om detta, men vad säger ni?
          Checking out...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ska du ha såpass många som 40, så skulle jag nog allvarligt fundera på någon av de lite vanligare sorterna som inte blir så dyra, men likväl är fina.
            Det är Metallpansarmalen och Fläckig pansarmal som är bra pris på, och då även Albino pansarmal som ofta är en odlingsform av Metallpansarmal.
            Ska du ha Corys som stimmar bra, men kan tänka dig gå ner i storlek på dem, så rekomenderar jag starkt Corydoras pygmaeus och de är även ganska billiga men stimmar som de värsta tetrorna!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Ska du ha Corys som stimmar bra, men kan tänka dig gå ner i storlek på dem, så rekomenderar jag starkt Corydoras pygmaeus och de är även ganska billiga men stimmar som de värsta tetrorna!
              Och kommer de ifrån kompisarna så stimmar de MED tetrorna

              Glömde bort att jag haft dom oxå
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Ett gott gäng corydoras sterbai är väl inte fel ?
                Modiga och snygga och tåliga.
                Bifogade filer
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Ursprungligen postat av drd
                  Ett gott gäng corydoras sterbai är väl inte fel ?
                  Modiga och snygga och tåliga.
                  Jag har varit inne på dem men efter att ha diskuterat lite med diverse personer på nätet och i verkligheten så känns den samlade bilden att de är ena rackare som samlas i klungor under rötter och dylikt.

                  Det finns ganska många odlare av corydoras och jag hoppas kunna köpa av någon av dem. Jag vet en person som odlar aldolfoi och sterbai och någon art till som jag kan köpa till hyggligt pris av.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Estetfjortiz
                    • March 2009
                    • 365

                    #10
                    skulle också rekommendera corydoras sterbai! de är den tåligaste pansarmalen jag har haft! den stimmar rätt så bra också och är väldigt snygg
                    Har även Corydoras schwartzi som är lite större än sterbai men inte riktigt lika tålig. Dock tycker jag att de är modiga och sällskapliga malar båda två!
                    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      ok, ja varför inte de är väldigt vackra...

                      Tack för råden!
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dre
                        Håller med det beror också på vilken storlek på akvarium man har. Jag är inte direkt förtjust i just albinovarianter-

                        Någon med erfarenhet av
                        Adolfoi
                        araguaiaensis
                        axelrodi
                        metae
                        napoenis
                        reticulatus
                        sychri
                        schwartzi
                        ... hmm listan kan göras lång med intressanta varianter


                        Logic will take you from A to B. Imagination will take you everywhere. -Albert Einstein
                        Hör med Solis, hon har flera st
                        Vad finns i karet som du ska ha Cordysarna?
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • drd
                          • March 2004
                          • 5586

                          #13
                          Jag har ett 40-tal sterbai i mitt 720 och dom stimmar hela tiden, när det vankas käk så spatserar dom på bottnen från höger till vänster och far fram o tebaks hela tiden
                          ________________________________________________

                          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Sterbai har legat högt på listan tills en person på akvarielagret sa att de mest brukar gömma sig och då letade jag en hel del på nätet och det finns många som tycker det, men jag har också åkt runt på akvariebutiker och tittat och där har de minsan varit väldigt synliga.

                            De är definitivt tillbaka på listan!

                            De ska gå med hantlar 3st
                            Aequidens Diadema 4st
                            8st Geophagus sp Tapajos orange head.
                            20st Dolkstickstetor (äkta)

                            936 liter
                            Checking out...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...