Ancistrusar som drar fram som en orkan! - Vanligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Ancistrusar som drar fram som en orkan! - Vanligt?

    Hej.

    Har nu fått sätta 2st fullvuxna ancistrushanar i karantän.

    Anledningen är att de bokstavligen vänder upp och ner på hela karet.

    Har placerat dem i egna kar och försökt tillgodose deras behov med både grottor och honor. De är duktiga föräldrar och har dragit upp många kullar när de är på det viset.

    Men båda två får sina ryck och utforskar karet väldigt grundligt. De ska in under stenar och rötter, puffar bort filter och doppvärmare. De bryr sig inte alls om växter utan bara bökar sig fram.

    Med sina 12-13 respektive 14-15cm så är det inget som stoppar dem. Har tröttnat på att de möblerar om inredningen och att få återplantera hälften av växterna några gånger i veckan.

    Är det vanligt att de blir såhär bara för att de blivit stora och gamla?
    Någon som har tips på vad man kan göra?

    Har testat sätta ihop dem med andra hanar men då blir det rejält bråkigt. Miljöombyte i olika kar här hemma hjälper inte heller.

    Behöver de större kar? Den värsta busen har gått i ett 100-liters. Borde väl vara tillräckligt till en ancistrus även om den är fullvuxen?

    Blir snart en annons på dem båda!

  • icefudge
    • August 2009
    • 177

    #2
    En del malar blir rättså "stökiga" när dom blir stora. men det ligger i deras natur å böka runt efter mat så inte så mycke att göra åt
    Malar is the shit

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #3
      Ursprungligen postat av icefudge
      En del malar blir rättså "stökiga" när dom blir stora. men det ligger i deras natur å böka runt efter mat så inte så mycke att göra åt
      Vete fan om det är mat som de letar. Man skämmer bort dem så otroligt så att de INTE ska böka runt så mycket

      Finns inte något liknande beteende på mina hanar som är något mindre, 7-8cm.

      Tror ni det hjälper att ge dem nytt hem i något 300liters eller större? = Sälja

      Kommentar

      • icefudge
        • August 2009
        • 177

        #4
        Ursprungligen postat av Martin85
        Vete fan om det är mat som de letar. Man skämmer bort dem så otroligt så att de INTE ska böka runt så mycket

        Finns inte något liknande beteende på mina hanar som är något mindre, 7-8cm.

        Tror ni det hjälper att ge dem nytt hem i något 300liters eller större? = Sälja
        i deras naturliga omgivning så MÅSTE fiskar leta mat för att överleva så hur mycke du än matar så kommer dom fortsätta rota om det skulle hjälpa med större kar vågar jag inte svara på men jag skulle gissa på att du får samma problem där
        Malar is the shit

        Kommentar

        • Annalill
          • March 2009
          • 134

          #5
          Känner igen de där problemet, vi fick en ancistrushane tillsammans med ett kar vi köpte (ca 15cm) Han lyckades simma "fast" under en rot och simmade på så gruset flög upp till vattenytan. Otroligt irriterande hur dom bökar runt men samtidigt rätt roligt att se vad dom hittar på

          Kommentar

          • pontulf
            • November 2007
            • 480

            #6
            Köpa ett större akvarium och ha dom ihop med malawi ciklider?

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Har de grottor?
              Ancistrushanar som inte har grottor gräver tills de får till nåt de gillar.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Har de tillräckligt stora grottor. En av mina ancistrus växter ur sin grotta och höll på att gräva tills han hade grävt ut tillräckligt stort under grottan. Byggde källarvåning liksom.....
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • legis
                  • November 2009
                  • 95

                  #9
                  Mina tre stortrivs i en högväxt rot (~40 cm hög) med många grenar. Trots flera grottor håller de till på roten.

                  Kommentar

                  • Martin85
                    • February 2008
                    • 465

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Har de grottor?
                    Ancistrushanar som inte har grottor gräver tills de får till nåt de gillar.
                    Japp

                    Har placerat dem i egna kar och försökt tillgodose deras behov med både grottor och honor.
                    Tycker de haft mycket intressanta grottor och har testat mig fram men de har aldrig fattat tycke för något. De ska in under saker som ligger i gruset. Får de inte gräva så gillar de inte det verkar det som

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Kan hända grottorna är för stora, de vill ha trångt. Grottan ska vara ungefär en 0.5 - 1 centimeter bredare och högre än ancistrusen (med infällda fenor), då är det lagom, och det ska vara hyfsat tätt i bortre änden. Jag kapade skiffer med en kakelskärare och limmade ihop med svart marinlim, det accepterade de.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Växter kan skyddas med (små?)stenar runtom, kanske det kan hjälpa dig att hålla dessa på plats i alla fall?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...