Dvärg hajmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annalill
    • March 2009
    • 134

    Dvärg hajmal

    Vet inte om det här blev rätt forumdel för den här frågan men..

    Kikade in på Akvarietekniks hemsida idag och läste att dom har en dvärg hajmal. Som jag förstår det ska den bara bli 10 cm stor. Har någon hört nåt om dessa fiskar? Aldrig sett dom förut.
    Jag har länge sneglat på hajmalar (innan jag startade akvarium) men har ju förtstått att dom inte passar sig för akvarium, men denna dvärgvariant är den mer lämpad?
    Vill gärna veta allt om denna fisk, funderar på att starta ett stort akvarium (>300 liter) när vi renoverat vardagsrummet och just nu är jag i planeringsstadiet
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Annalill
    Vet inte om det här blev rätt forumdel för den här frågan men..

    Kikade in på Akvarietekniks hemsida idag och läste att dom har en dvärg hajmal. Som jag förstår det ska den bara bli 10 cm stor. Har någon hört nåt om dessa fiskar? Aldrig sett dom förut.
    Jag har länge sneglat på hajmalar (innan jag startade akvarium) men har ju förtstått att dom inte passar sig för akvarium, men denna dvärgvariant är den mer lämpad?
    Vill gärna veta allt om denna fisk, funderar på att starta ett stort akvarium (>300 liter) när vi renoverat vardagsrummet och just nu är jag i planeringsstadiet
    Har aldrig hört detta namn och när jag googlade på detta handelsnamn så dök flera olika arter upp så ta reda på det vetenskapliga namnet så kan du kanske få något tips
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #3
      Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


      Där har du fisken i fråga.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av malfunkshun
        Fast även andra arter kallas tydligen för Dvärghajmal som t.ex. Mystus vittatus http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...g&ppuser=26537
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • malfunkshun
          • September 2008
          • 394

          #5
          Ja, men enligt Akvarieteknik så är deras dvärg hajmal just en Pseudeutropius moonlehburgae.

          Kommentar

          • Annalill
            • March 2009
            • 134

            #6
            Roligt med så snabba svar

            Vill gärna ha information om alla sorters dvärghajmal (iaf dom två som nämnts)
            Är framför allt intresserad av hur stora dom blir och vad dom kräver i akvariet. Gärna om/vad de går ihop med för andra fiskar också

            Kommentar

            Arbetssätt...