Ätar platy ancistrus yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Najjklas
    • August 2008
    • 77

    Ätar platy ancistrus yngel?

    Yes, ÄNTLIGEN har mina ancistrusar lekt och jag skymtar en liten liten romklase i en grotta. Har väntat och väntat på denna dagen =).
    I karet går även en platy hona, kommer hon äta/skada ynglen eller får hon gå kvar i detta karet?
    I övrigt har jag läst mig till att mata mycket och göra täta delvattenbyten.. Inget annat man bör tänka på som är värt att nämna?
    tempen ligger på 25 grader och det är lagom vad jag förstått(?)

    MVH Niklas
  • gäst
    • June 2009
    • 66

    #2
    det är nog lugnt... hanen kommer att skydda ungarna tills dom uppnått en hyffsad storlek. däremot så käkar dom små enormt mycket och man får se till att ge dom tillräckligt med grönsaker och se till att dom verkligen äter (dom kan ha lite svårt att fatta vad som är mat i början).. jag ger dom gurka, salladsblad och spirulina tabletter lite omväxlande.

    Kommentar

    • Najjklas
      • August 2008
      • 77

      #3
      Platy honan har redan hunnit föda så hon har fått flytta tillbaka till det större akvariet. Ancistrus hanen har ännu inte släppt ut några yngel ur grottan, men lyser man med ficklampa ser man att "äggen fått en svans" och irrar runt lite granna. Ska bli spännande att följa då detta är första kullen. Tack för ditt svar!

      MVH Niklas

      Kommentar

      • Najjklas
        • August 2008
        • 77

        #4
        Känns onödigt att skapa en ny tråd så fortsätter spinna vidare lite i denna.
        Idag när jag spanade in i grottan med ficklampan så rör sig ynglen ganska mycket. Gulesäcken har minskat men ynglen är fortfarande bleka. Hanen verkar dock inte ha släppt ut något ur grottan än då hela ligan verkar vara kvar. Dock ser jag till min stora förvåning en ny klase rom. Större denna gången. skulle uppskatta 30-40 ägg.

        Är det normalt att nya ägg läggs innan dom gamla ens utvecklats så mycket att hanen släpper ut dom ur grottan?
        Än så länge är akvariet ganska tomt så är bara glad! Men blev så förvånad och undrar om det är så här det brukar gå till?
        Det är ju bara en dryg vecka sen den förra leken ägde rum..

        MVH Niklas

        Kommentar

        • JohanB
          • December 2006
          • 107

          #5
          Har du flera honor där i?
          Det låter märkligt om han skulle släppa in en hona när han inte ens släppt ut kullen som han håller på att vakta!

          /johan

          Kommentar

          • PlatyYngel
            • January 2006
            • 1105

            #6
            Nej, det är precis så dom brukar hålla på. Om det blir för många kullar i rad får du försöka dela på hona/-or hane så han får vila ett par veckor och käka upp sig, eftersom han inte brukar äta nu när han vaktar ägg och kan till sluta bli så svag att han blir sjuk och dör...
            / Marcus

            Kommentar

            • Najjklas
              • August 2008
              • 77

              #7
              Nåt gick snett så det blev inget med den andra kullen
              En dag när jag tittade in i grottan va där bara slammsor kvar av den rom klumpen... Vet inte exakt vad som hänt, men hittade en rätt rejäl "ohyra snigel" i närheten.. Kanske den kan ha nåt att göra med detta?

              Ingen rom i grottan för tillfället, och hanen är framme och äter när det serveras. Så dom får gå kvar i samma kar..

              MVH

              Kommentar

              Arbetssätt...