Synodontis multipunctata (Gökmal)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

Synodontis multipunctata (Gökmal)

Har köpt tv st. Gökmalar (Synodontis multipunctata) Det är det enligt handlaren iaf. Nu tänkte jag kolla artbeskrivningen här på zoopet, och Gökmalen, enligt zoopets artregister, är vit med mörka prickar...det är inte de här kan jag ju säga.

De har prickarna, men annars är de bruna.....finns det fler färgvarianter på just den här? Ryggfenan är också ganska hög och trekantig på mina två. "skäggtömmarna" är ganska långa och kraftiga.

Skulle någon vilja titta på de bifoga länkarna här under och titta på malarna?? Tyvärr så ligger de kvar i påsarna på bilden, men jag har försökt få så bra bild som möjligt....tacksam för svar...

Att det är en synodont, är jag säker på, men är det en "Gökmal" eller något annat???
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat

• endymion
    • October 2006
    • 680

Det är något annat, jag fick nyligen fel och reklamerade dem och fick pengarna tillbaka. Tycker att du ska göra det samma.

Kommentar

• Svetsaren
      • July 2009
      • 193

Kan det vara en nigromaculata?
      Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

Det ser ut som en jag hade i slutet på 80-talet. Den var brun med svartbruna prickar. (Trodde först det var en nigriventis, men den simmade ju på rätt köl...)

Kommentar

• ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

Ursprungligen postat av Svetsaren
        Kan det vara en nigromaculata?
        Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

Det ser ut som en jag hade i slutet på 80-talet. Den var brun med svartbruna prickar. (Trodde först det var en nigriventis, men den simmade ju på rätt köl...)
        det kan mycket väl vara en sånn...har även lagt ut bilden på GOC, så får vi se vad de grabbarna säger.

Jag vill inte reklamera dem, för jag gillae dom, det var därför jag köpte dem....
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat

Kommentar

• Svetsaren
          • July 2009
          • 193

Jo, det var en trevlig fisk minns jag. Jag såg inte speciellt mycket av den på dagen, eftersom den nästan jämt satt under en rot dagtid. Men när jag släckte i akvariet gav den sig ut efter föda. Den lät småfisk vara i fred, men döda fiskar åt den upp i ett nafs. Tror även den åt småsnäckor. Hade den tills den var kring 20 cm, innan jag lade ner min akvarieverksamhet (för den gången ;-). Hmm, kanske skulle skaffa en Synodontis igen.

Kommentar

• Shepard
            • March 2003
            • 13992

Den påminner om några jag hade för några år se´n, gå in och kolla i mitt malgalleri, och se om du känner igen den
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

Kommentar

• ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

Ursprungligen postat av Micke_A
              Den påminner om några jag hade för några år se´n, gå in och kolla i mitt malgalleri, och se om du känner igen den
              de är likadana som den du kallar Synodontis sp. fast mina är ljusbruna...annars stämmer det helt med utseendet
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat

Kommentar

• Shepard
                • March 2003
                • 13992

Ursprungligen postat av ciklidtok
                de är likadana som den du kallar Synodontis sp. fast mina är ljusbruna...annars stämmer det helt med utseendet
                Tycker den på din bild ser lite mörkare ut, men det kan ju vara ljuset. Jag köpte dem också som Tanganyika, men fick höra se´n att det nog var korsningar, och de liknar ju inte gökmalen riktigt heller.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

Kommentar

• ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

Det kan ju vara korsningar också, det vet jag inte. jag har inte haft Gökmal heller, så jag vet inte riktigt hur de ser ut......Men jag tyckte om dom, det var därför jag köpte dom
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat

Kommentar

Arbetssätt...