vilken mal passar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    vilken mal passar?

    hej. jag har ett 63-liters akvarium och ska snart börja skaffa lite fler fiskar. har tänkt mig neontetror, vinkeltetror, kanske dvärggurami och molly. så inga elaka fiskar precis. har 25 grader i det, men det är ju såklart förändringsbart om det skulle krävas. vill ju ha någon algätare som kan hålla lite rent åt mig, men är inte speciellt förtjust i ancistrus. något förslag på någon annan som skulle passa? def flesta malar blir väl alldeles för stora för mitt lilla akvarium?
  • Ancristus <3
    • July 2009
    • 277

    #2
    Det finns massor av Otocinclus arter som skulle passa till ditt kar men tänk på att ditt kar måste vara väl inkört först då otocinclus kan vara känsliga fiskar.
    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      #3
      Ursprungligen postat av Ancristus <3
      Det finns massor av Otocinclus arter som skulle passa till ditt kar men tänk på att ditt kar måste vara väl inkört först då otocinclus kan vara känsliga fiskar.
      är inte de flesta otocinclus lite svart-vita sådär? eftersom jag tänkt ha vinkeltetra känns det tråkigt om de har för lik färg och teckning. å andra sidan är det väl inte just malar/algätare man köper för att få spännande mönster och färger :P ser nu på google att det finns en otocinclus som är närmast zebrarandig! fast den blir kanske alldeles för stor? vad är namnet på den?

      Update! Otocinclus cocama heter de tydligen, men jag hittar ingen direkt info om hur de bör hållas. Nån som vet? Är de väldigt svåra att få tag på kanske?
      Senast redigerad av Rockdoll; 01 November 2009, 19:35.

      Kommentar

      • Yoink
        • September 2009
        • 234

        #4
        Svår att få tag på bör den inte vara, tror till och med imazo har den inne. Dock är den ganska dyr, räkna med mellan 2 och 300 kronor.

        mvh Tim

        Kommentar

        • Rockdoll
          • October 2009
          • 351

          #5
          Ursprungligen postat av Yoink
          Svår att få tag på bör den inte vara, tror till och med imazo har den inne. Dock är den ganska dyr, räkna med mellan 2 och 300 kronor.

          mvh Tim
          okej, ändå överkomligt pris tycker jag ^^ vet du nåt om vad den kräver för förhållanden? storlek på akvariet, temperatur osv?

          Kommentar

          • dhuron

            • March 2007
            • 119

            #6
            du kanske kan hitta lite info på http://www.otocinclus.com/

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Zebraotton e känslig för det mesta har jag märkt när jag en gång hade såna.
              Lättstressade av större fiskar så om man har dom med lite större fisk typ diskus och skalarer som jag hade då gömde dom sig hela tiden.
              Ett par blev till o med mat åt altumskalarerna


              Men till det du har i karet så borde det fungera, man ska nog ha 4-5 st för att dom trivs bättre ju fler dom är har jag för mig.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Ancristus <3
                • July 2009
                • 277

                #8
                Här är en till bra länk:




                Verkar vara på samma sida men jag får upp en annan text när jag går in på han länk och trycker på Introduction så kommer den upp en helt annan text :P
                Senast redigerad av Ancristus <3; 02 November 2009, 17:10.
                I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                Kommentar

                • Rockdoll
                  • October 2009
                  • 351

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ancristus <3
                  Här är en till bra länk:




                  Verkar vara på samma sida men jag får upp en annan text när jag går in på han länk och trycker på Introduction så kommer den upp en helt annan text :P

                  usch, inte så trevlig läsning det där elakt att de drogar ner fiskarna för att kunna fånga dem

                  Kommentar

                  • Rockdoll
                    • October 2009
                    • 351

                    #10
                    Hittade otocinclus cocama för 120 kr styck i en affär i gbg idag Så inte så farligt dyra. Köpte dock inga än, vill vänta tills karet känns mer stabilt, men en vacker dag när jag är rik så!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...