Blanda olika sorters pansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snagge
    • September 2009
    • 101

    Blanda olika sorters pansarmalar?

    Hej! Tog för en vecka sedan över ett akvarium med fiskar och allt, akvariet hade då gått i ca 1 år och som jag förstod det var fiskarna ungefär lika gamla. Jag har skrivit lite olika trådar om detta övertagande och frågat olika saker. Här kommer ännu en fråga på samma tema:

    Jag fick med två pansarmalar, vilka ser ut att vara en leopardpansarmal och en metallpansarmal. Jag har läst på om pansarmalar nu, eftersom jag aldrig haft dem tidigare och sett att de är stimfiskar.
    Om jag köper några metallpansarmalar till, kommer leopardpansarmalen att kunna stimma med dem, eller behöver jag två olika stim med pansarmalar? Hur många behöver man? Jag skulle egentligen inte vilja ha så många, eftersom jag bara tog över akvariet och fick malarna "på köpet", men en 3-4 st skulle jag vilja ha. Är det för få? Är det då bättre att lämna ifrån sig de två pansarmalarna jag redan har?
    Jag vill nämligen inte ha för mycket bottenlevande fiskar, då jag snart ska flytta över palettciklider från ett annat akvarium till detta.
  • AnnikaMo
    • November 2008
    • 198

    #2
    Jag tror inte du behöver skaffa fler stim. Har själv både metall, albino, en typ leopard färgad, och två grönsilvriga större än metallisarna. De funkar bra ihop. Har i och för sig ett stort 540 lit. Vad har du för storlek på ditt kar. A.

    Kommentar

    • snagge
      • September 2009
      • 101

      #3
      Ursprungligen postat av AnnikaMo
      Jag tror inte du behöver skaffa fler stim. Har själv både metall, albino, en typ leopard färgad, och två grönsilvriga större än metallisarna. De funkar bra ihop. Har i och för sig ett stort 540 lit. Vad har du för storlek på ditt kar. A.
      112 liter.
      Ja, metallen och leoparden är ofta med varandra, fastän metallen är något mer aktiv och leoparden håller sig undan lite.
      Tror du att det skulle se snyggt ut med ett blandat stim i mitt lilla akvarium också? Typ med en albino-mal och en till pansarmal, eller blir det mest "fisksoppa"

      Kommentar

      • patdah
        • November 2007
        • 659

        #4
        Jag har cirka 50 Corydoras panda i ett av mina kar. Jag började med 10 som sen förökat sig i sällskapskaret... det är först nu dom börjar stimma och dra fram över botten tillsammans... det är nu dom börjar visa upp rätt beteende. Nu är det ju inte lämpligt att ha 50 Corydoras i ett kar på 112 liter men jag tycker absolut att du ska ha ett litet stim om minst 10 individer i alla fall.
        /Patrik

        I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

        Kommentar

        Arbetssätt...