Knorr eller choklad...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • grodanboll
    • January 2003
    • 44

    Knorr eller choklad...

    Köpte för ett tag sedan tre malar som enligt butiken var chokladmalar men efter lite efterforskning så visade det sig nog snarare vara prickiga knorrmalar. Dom är lite virriga i min lokala akvariebutik men nu har jag sett fler butiker som säljer "Agamyxis pectinifrons" som choklad mal. Hur ska det egentligen vara? Ännu mer förvirrat blev det när jag tittade i BTN bok om malar för där hade det hamnat fel bild på prickig knorrmal.

    Det vore bra om någon har ett bra svar på om två malar kan ha samma handelsnamn. Hur blir det sedan med prissättningen när dom har fel namn på malen.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=49944

    Varma hälsningar grodanboll!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    "Det vore bra om någon har ett bra svar på om två malar kan ha samma handelsnamn"
    Ganska olika malar (Agamyxis pectinifrons och Platydoras costatus) så de borde inte blandas ihop, men som sagt handelsnamn är definitivt inget exakt och inte mycket att gå efter.
    Flera arter kan mycket väl ha samma handelsnamn, samtidigt som en art kan ha mängder av olika handelsnamn.
    Däremot kan bara en art ha ett och samma vetenskapliga namn.

    "fel bild på prickig knorrmal"
    Fotot på Agamyxis pectinifrons har blandats ihop med Isorineloricaria festae i BTN-boken.

    "Hur blir det sedan med prissättningen när dom har fel namn på malen."
    Priset är väl satt efter inköpspriset så det har väl knappast påverkats av "fel" namn.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      #3
      Butiken har bara blandat ihop namnen på malarna, det kan bli så då det är lite ovanligare fiskar, det är säkert lätt hänt men det är fortfarande beklagligt att misstag av den här sorten görs. Agamyxis pectinifrons och Platydoras costatus är iofs ganka lika på många sätt men de är definitivt inte samma art och bör därför inte heller säljas under samma handelsnamn.

      P. costatus
      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=355

      A pectinifrons
      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=61

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hej

        Jag har en Agamyxis pectinifrons, som jag har haft i ca 10 år. Jag köpte den som prickig chokladmal, om jag minns rätt.

        MVH Micke
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...