Långsträckt pansarmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

    Långsträckt pansarmal

    Någon som har några erfarenheter av denna fisk?
    Hur många ska man ha tillsammans?
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    hej, långsträckt pansarmal är helt underbara fiskar som jag har haft flera gånger. mina erfarenheter med denna fisk är att den är helt harmlös, älskar att böka runt på botten efter mat och blir väldigt framåt efter en tid i akvariet. de jag har haft har alltid kommit fram till en när man har gått förbi akvariet eller när man ska mata, väldigt snäll mot andra fiskar och inte alls aggressiv.

    jag hade skaffat mig ungefär 3 st tycker jag är lagom.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Jag antar att du menar Megalechis thoracata, som väl oftast brukar kallas långsträckt pansarmal, och inte Callichthys callichthys, som zoopet kallar långsträckt pansarmal. Den förstnämnda verkar betydligt vanligare i affärerna, och är nog den som brukar kallas långsträcktpansarmal i handeln.

      Hursomhelst så är det en trevlig fisk, om än något storvuxen, 15-20 cm. Den är fredlig, men kan stressa ömtåliga fiskar genom sin storlek och rastlösa simmande. Jag har för mig att de går i grupp i naturen, så 4 eller lite fler är nog bra, om man har plats, men de kan nog hållas parvis också, med en hane och en hona. På hanarna är den första fenstrålen i bröstfenan kraftigt förstorad, och rödaktig, men det syns inte förrän de kommer upp lite i storlek. De leker genom att hanen bygger skumbo.

      Har några bilder på dem i mitt galleri.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Estetfjortiz
        • March 2009
        • 365

        #4
        okej tack för svaren!
        Hade tänkt förbarma mig över en långsträckt pansarmal som finns på fiskaffären här i stan. den har varit där säkert ett halvår och har alltid varit lite småkär i den! den är ca 12 cm kanske. Däremot så är den ensammen i akvariet. Finns 2 st till sådana men alla är i olika kar. En av dem ser lite mer brunaktig ut, kan det vara så att den är av "den andra rasen" eller kan de skifta så i färg?
        HETER NU MERA UNDERVATTEN!

        Kommentar

        • Estetfjortiz
          • March 2009
          • 365

          #5
          Har köpt 2 st som jag tror är ett par (hane och hona). de håller ihop i karet och verkar mycket trevliga och snälla fiskar! tack för tipset!
          HETER NU MERA UNDERVATTEN!

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Åh, du köpte dem fina hos Rolle antar jag? Har spanat på dem måååånga gånger. Bra köp!

            Kommentar

            • Estetfjortiz
              • March 2009
              • 365

              #7
              haha yes det gjorde jag! har alltid varit förälskad i "korven" som jag brukar kalla honom som har legat där och sett sorgsen ut en lång tid. Nu så simmar han och hans kompis omkring och verkar mycket nöjda med varandras sällskap hade jag haft ett större akvarium hade jag haft fler.
              Senast redigerad av Estetfjortiz; 16 October 2009, 13:01.
              HETER NU MERA UNDERVATTEN!

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Ursprungligen postat av Estetfjortiz
                haha yes det gjorde jag! har alltid varit förälskad i "korven" som jag brukar kalla honom som har legat där och sett sorgsen ut en lång tid. Nu så simmar han och hans kompis omkring och verkar mycket nöjda med varandras sällskap hade jag haft ett större akvarium hade jag haft fler.

                grattis till ett mycket bra köp! mycket underbara fiskar .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Estetfjortiz
                  • March 2009
                  • 365

                  #9
                  tack de är verkligen härliga! Nu har de blivit mycket mer aktiva och sällskapliga än i affären jag är tokförälskad i dem!
                  HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                  Kommentar

                  • mikey13
                    • October 2007
                    • 465

                    #10
                    Det är underbara fiskar, har 7 st i ett av mina kar och dom är verkligen mysiga. sociala, orädda och snälla.
                    På mina ser jag skillnad på hane och hona genom att hanens bröstfenor är rödaktiga i framkant.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: P1050704.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,1 KB
ID: 2110535
                    på framkanten av den inringade fenan är mina hanar rödaktiga.
                    __________________________________________
                    Mitt 720L projekt
                    375L Inbyggt i väggen-projekt

                    Kommentar

                    • Estetfjortiz
                      • March 2009
                      • 365

                      #11
                      okej tack för tipset! Fina malar du hade! Ska försöka fota mina sen när jag har kameran här Ska springa och kika i mitt kar och försöka lista ut könen på dem. Det enda jag vet är att en av dem har längre bröstfenor än den andra
                      HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                      Kommentar

                      • mikey13
                        • October 2007
                        • 465

                        #12
                        Mina hanars bröstfenor är också kraftigare än honornas.

                        fick en riktigt cool bild på pansarmalarna idag när dom ligger och vilar.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: P1050720.jpg
Visningar: 1
Storlek: 199,8 KB
ID: 2110565
                        dom vilar oftast samlade
                        __________________________________________
                        Mitt 720L projekt
                        375L Inbyggt i väggen-projekt

                        Kommentar

                        • Estetfjortiz
                          • March 2009
                          • 365

                          #13
                          oh vilken härlig bild! ska lägga in lite foton på mina 2 ikväll :P har du fått nå yngel på dem?
                          HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                          Kommentar

                          • mikey13
                            • October 2007
                            • 465

                            #14
                            Nej, tyvärr inga yngel, det är tydligen inte så lätt. Dom vill gärna ha flytväxter som dom bygger sina skumbon i och det har jag inga..... har haft funderingar på att ge dom ett eget kar och se om man kan få yngel från dom vi får se hur det blir....
                            __________________________________________
                            Mitt 720L projekt
                            375L Inbyggt i väggen-projekt

                            Kommentar

                            • Estetfjortiz
                              • March 2009
                              • 365

                              #15
                              ja det är ju alltid kul med yngel! har ingen erfarenhet av malyngel ännu men det vore spännande att testa ta yngel på dem! men jag tror inte att jag har en hona och en hane, jag tror jag har två killar och det blir inte mycket yngel med dem
                              HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...