skednos mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MichaelE
    • June 2002
    • 903

    skednos mal

    Jag behöver info om dena mal.
    Tror ni att det går att ha den i ett 650l med: en öronål, enfengädda, en eldål, en fjärilsfisk, en royal pleco,en two spooted catfish ett "gäng" bothior och två gibbiceps eller blir det problem.
    Och en sak till, är den svår att få att äta dött foder?


    Mvh Michael
    Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

    Nu med både salt och sött .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=357
    Jodå den brukar också ta annat än levande foder som t.ex. fryst.
    Vilka av dina fiskar som klarar sig är svårt att säga, men stora L-malar klarar sig säkert och av de övriga så skulle jag tro att de övriga minst måste vara hälften så stora som skednosmalen för att gå säkra. Dessa växer också relativt snabbt, speciellt om de erbjuds godbitar i form levande fisk.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Dr. Strange
      • March 2003
      • 995

      #3
      Det enda jag inte tror på är 2 Gibbiceps i samma kar, Skednos malen är inget problem, dom äter oxhjärta, frysta räkor etc.

      Dom är inte speciellt "aktiva" men när man matar dom vaknar dom till liv, dom andra fiskarna klarar sig utan problem...

      //Marcus

      *ovanstående gäller tills den är typ 30cm* men det tar lååååång tid
      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        "men det tar lååååång tid"
        Rätt många år sedan jag hade denna fisk nu, men de jag hade växte i alla fall från 10 cm till 30-35 cm på lite knappt ett halvår, så sådär jättelåååång tid tog det väl inte.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Dr. Strange
          • March 2003
          • 995

          #5
          hehehe, då har vi olika erfarenheter, jag hade en som knappt växte på ett helt år, några cm blev det, men inget märkvärdigt.

          jag har funderat på att köpa en som finns på en affär här, den matas med oxhjärta och har inte heller vuxit speciellt på den tid den varit där, typ 8 månader......

          men helt klart så kan dom säkert börja växa snabbare om dom trivs och får rätt mat, men min erfarenhet av dom är att det går sakta.

          det är en fin fisk hursomhelst

          //Marcus
          " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

          Kommentar

          • Dr. Strange
            • March 2003
            • 995

            #6
            det kan ju hända att dom växer snabbare efter 15cm eller nåt, många fiskar som blir stora kan vara ganska sega i början, min blev kanske 15 cm innan jag bytte bort den.

            // Marcus igen
            " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

            Kommentar

            • MichaelE
              • June 2002
              • 903

              #7
              Hej, tack för alla fina svar.
              Vad brukar dom ligga på, här i bromölla kostar ett ex. på ca 8-10cm 250kr, är det ett bra pris?
              Brukar dom riva upp växter och så?
              Vad jag har hört ska det inte vara en aggresiv fisk, stämmer det?
              Mvh Michael
              P.S. om ni kommer på nått annat så skriv

              Mvh Michael
              Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

              Nu med både salt och sött .
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

              Kommentar

              • MichaelE
                • June 2002
                • 903

                #8
                JO, så här stora är mina fiskar: Fengädda 20cm, öronål 45cm, eldål 20cm, royal pleco 13cm, bothior 10cm, fjärilsfisk 10cm och dom två gibbiceps är ca 15cm, domhär fiskarna kan väll inte malen äta upp?


                Mvh Michael
                Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                Nu med både salt och sött .
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Hur snabbt de växer beror ju också på hur stort akvarium man håller dem i - tyvärr hålls ju en del fisk alldeles för trångt ("bonsaifisk") och stannar därför upp i växten.
                  Av de fiskar som du har Michael så tror jag definitivt att botiorna och fjärilsfisken ganska snabbt kommer att bli mat.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • FI
                    • January 2002
                    • 1153

                    #10
                    "Dessa växer också relativt snabbt, speciellt om de erbjuds godbitar i form levande fisk."
                    Förlåt att jag halkar ifrån ämnet litegrann men växer fiskar generellt snabbare än vanligt om de ges levande foder?
                    Kan det vara pga detta som mina jaguarciklider har vuxit 2cm per månad i genomsnitt då de med jämna mellanrum har fått levande foder?
                    De var 5cm i augusti 2002, nu är hanen 23cm och honan 20cm...

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Det var nog mer menat som ett skämt (borde ha lagt in en smiley).
                      Tror inte att tillväxten beror på om fodret är levande eller inte, däremot brukar fiskar som matas med levande fisk bli mer aggresiva än de som inte matas med levande fisk.
                      Vad som påverkar tillväxten är snarare faktorer som vilket slags foder de får och hur mycket, hur stort akvariet är och hur ofta man byter vatten.
                      Tycker väl inte att dina fiskar har växt extremt snabbt snarare tämligen normalt till ganska långsamt.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • FI
                        • January 2002
                        • 1153

                        #12
                        Kjell:
                        Det där med aggressionen var intressant, blir fiskarna mer aggressiva rent generellt om de äter levande foder eller menar du främst att de blir mer rovgiriga och mer intresserade av att jaga potentiella "måltider" i karet?

                        Det där med tillväxttakten och storleken är också intressant och jag har massor av frågor om detta... däremot så kanske inte den här tråden är det bästa stället för dessa frågor. Vi har kommit nog långt från ämnet redan nu. :P

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          "blir fiskarna mer aggressiva rent generellt om de äter levande foder eller menar du främst att de blir mer rovgiriga och mer intresserade av att jaga potentiella "måltider" i karet?"

                          Jag menar det förstnämnda dvs att de rent generellt blir mer aggressiva.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • FI
                            • January 2002
                            • 1153

                            #14
                            "Jag menar det förstnämnda dvs att de rent generellt blir mer aggressiva."
                            Där ser man, då blir det nog till att skära ner på "foderfisk-intaget" i framtiden. Just nu är de inte så farligt aggressiva, förutom när de leker förstås då de kort och gott blir helt vansinniga... men jag har läst många skräckhistorier om jaguarciklider som är aggressiva precis hela tiden och jag vill inte gärna se att mina drar på sig ett sånt beteende om det går att undvika på något sätt.
                            Tack för tipset.

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...