Vad är detta för mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • platypus
    • September 2009
    • 23

    Vad är detta för mal?

    Jag köpte en mal idag och på artbeskrivningen stod det just: Vanlig Algätare. Vet att det här kan låta dumt och det är förmodligen världens vanligaste mal men jag hittar den inte!

    Den är avlång och är nästan lite gäddliknande. Tydligen kan det bli uppemot 25-30 cm lång också.

    Dåliga bilder!



  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    #2
    Väldigt svårt att säga då bilderna inte är så bra, men av vad jag kan se så liknar den en indisk algätare, Crossocheilus latius men som sagt svårt att se och den blir inte så stor som 25-30 utan den blir "bara" 12-13cm
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt

    Kommentar

    • platypus
      • September 2009
      • 23

      #3
      Ursprungligen postat av mikey13
      Väldigt svårt att säga då bilderna inte är så bra, men av vad jag kan se så liknar den en indisk algätare, Crossocheilus latius men som sagt svårt att se och den blir inte så stor som 25-30 utan den blir "bara" 12-13cm
      Att det är dålig bild är jag fullt medveten om därför förväntar jag mig inget svar, men det är svårt att ta bild då dem är nyinsläppta och därför lite stressade.

      Det var väldigt likt faktiskt. Men konstigt att det stod i affären något helt annat, såg fö. ut som en artbeskrivning från just zoopet, på ett litet a6 papper eller vad det heter.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Det är hur som helst ingen mal, och jag skulle gissa att det är en vanlig kinesisk algätare, storleksangivelsen stämmer bättre in på den också.

        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • platypus
          • September 2009
          • 23

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Det är hur som helst ingen mal, och jag skulle gissa att det är en vanlig kinesisk algätare, storleksangivelsen stämmer bättre in på den också.

          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276&SOK=1
          Okej, men att det skulle vara den du länkade till är jag skeptiskt inställd. Min har en lång rand längs hela kroppen. Lyckades få lite bättre bilder detta försök:



          Zooma in så får ni en hyffsad bild.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är nog en kinesisk algätare i alla fall. Den är oerhört mager så den har lite otypisk kroppsform, men alla kinesiska algätare har ett längsband med korta tvärband ovanför.

            Jämför med den här bilden: http://animal-world.com/encyclo/fres...lgaeater_s.jpg

            Det finns för all del en möjlighet att det är en annan men närbesläktad art, men kinesiska algätare är mycket vanliga i handeln, medan de andra knappt dyker upp alls.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • platypus
              • September 2009
              • 23

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Det är nog en kinesisk algätare i alla fall. Den är oerhört mager så den har lite otypisk kroppsform, men alla kinesiska algätare har ett längsband med korta tvärband ovanför.

              Jämför med den här bilden: http://animal-world.com/encyclo/fres...lgaeater_s.jpg

              Det finns för all del en möjlighet att det är en annan men närbesläktad art, men kinesiska algätare är mycket vanliga i handeln, medan de andra knappt dyker upp alls.
              På bilden du länkade såg det mer tydligt att det förmodligen är den jag har. Någon basic fakta jag borde veta?

              Kommentar

              • ImPulse
                • August 2009
                • 203

                #8
                Tycker de ser ut som siamesiska algätare. Ser många likheter.

                Edit: Det är nog kinesisk som de ovan nämnde.
                65 liter
                220 liter

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av platypus
                  Någon basic fakta jag borde veta?
                  Den blir aggressiv och börjar äta på de andra fiskarna när den blir större.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • platypus
                    • September 2009
                    • 23

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Den blir aggressiv och börjar äta på de andra fiskarna när den blir större.
                    Aa läste också det. Får bli till att sälja eller att byta akvarium på den senare, tror inte att den funkar alltför bra tsm med kampfisk..

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Kanske läge att införa en metod för att hindra dessa spam inlägg?
                      1. Bildruta med dolda tecken innan post av icke registrerad
                      2. Bildruta med dolda tecken innan registrering
                      räcker nog
                      Checking out...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...