Paroon haj + utfodring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandish
    • August 2009
    • 462

    Paroon haj + utfodring?

    Inge moralsnack nu... orkar inte med alla som säger att denna fisk inte är lämpad för akvarier pga dess storlek....
    Har bara en fråga angående maten...

    Jag vet att små hajar ska ha frystfoder (5-6 cm) är min nu...
    Men hur ofta ska jag mata den? Eftersom den är även känd för att äta MYCKET och OFTA...

    har 3 svart hajar
    2 silver hajar bland annat i samma tank.... matar dessa 2-3 gånger om dagen med frystfoder (Oxhjärta & mygglarver)
    Ska Paroonen har MER mat eller räcker de med 2-3 gånger per dag?

    Förväntar mig inga svar alls då 99% på sajten hatar Paroon ägare
    500L Monster Tank
    1st Paroon haj
    3st Påfågelciklider (Oscar)
    1st Gibbicep

    1 st Redtail Catfish
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Lägg ner det där med att sajten är Paroonhatande, det är inte det saken gäller utan precis det du först kom in på i ditt inlägg. Med den attityden blir det ofta inga svar heller...
    Oxhjärta är ingen höjdarmat för fisk om du inte har det varmare i karet, runt 30 grader, och mygglarber innehåller heller inte så mycket näring.
    Köp istället frusen artemia och fortsätt mata som du redan gör så kommer det säkert att bli bra. De växer fort så din löprunda till zoobutiken lär bli oftare och oftare, och du kanske bör fundera på att göra ditt eget foder såsom tex. räkmix.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • sandish
      • August 2009
      • 462

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Lägg ner det där med att sajten är Paroonhatande, det är inte det saken gäller utan precis det du först kom in på i ditt inlägg. Med den attityden blir det ofta inga svar heller...
      Oxhjärta är ingen höjdarmat för fisk om du inte har det varmare i karet, runt 30 grader, och mygglarber innehåller heller inte så mycket näring.
      Köp istället frusen artemia och fortsätt mata som du redan gör så kommer det säkert att bli bra. De växer fort så din löprunda till zoobutiken lär bli oftare och oftare, och du kanske bör fundera på att göra ditt eget foder såsom tex. räkmix.

      Mjo... du har nog rätt, jag får dra ner på attityden Men mina erfarenheter av just detta forum angående Paroonen har inte varit särskilt bra.

      Jag matade dom igår med en tärning oxhjärta för att se responsen... Och resultatet blev.... Den sjönk till botten och där låg den tills jag plockade upp den. Inte alls populär.... men NU vet jag varför Tackar ödmjukaste för det!

      Jo har hört att mygglarverna inte innehåller särskilt mycket näring och så, så jag får nog ta ditt råd och springa iväg under veckan och handla lite frusen artemia

      Jag försökte faktiskt göra egen "mat" förr.... gick inte alls bra, men jag gjorde säkert helt fel....
      Tog en vanlig skalad räka... krossade den och la den i frysen.... när jag sen matade dom med den så åt dom inte alls mycket och de slutade med att jag någon timma senare fick plocka upp den men som sagt JAG gjorde säkert något galet....
      500L Monster Tank
      1st Paroon haj
      3st Påfågelciklider (Oscar)
      1st Gibbicep

      1 st Redtail Catfish

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ok, nu låter det lite trevligare och då kan man föra en vettig diskusion!
        Det som du varit med om med Paroonhajar i akvarium inte är så välkommet är faktiskt inte så konstigt, men den diskussionen tar vi inte här.

        Oxhjärta är ett foder som mest diskus får under deras uppväxttid, då de ska växa på sig bra på relativt kort tid. För att de ska kunna tillgodogöra sig näringen i födan så bör det vara över 30 grader i vattnet. Det skitar ner ganska duktigt med, så det var ett ganska klokt val att inte försöka mata med detta mer.

        Artemia funkar bra som sagt, men det blir kanske lite dyrt ilängden.
        Jag gjorde räkmix själv förra veckan, och mina fiskaar äter det som galna. Sedan om dina gör det är en annan femma, men detta foder finns med att köpa som frysfoder och innan du ställer dig och lagar 5 kg eget foder kanske du bör köpa en kaka och testa så de äter det...
        Receptet får du sedan om du vill tillverka det.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • sandish
          • August 2009
          • 462

          #5
          Ohh fan... där ser man... inte så konstigt då att oxhjärtat sjönk till botten nästan helt orörd... Men nu har man testat och även fått en förklaring till varför
          Behöver man inte grubbla på det något mer

          Då får de bli lite Artemia lite då o då kombinerat med blodmaskar & mygglarver som huliganerna är tokiga i

          Tackar även för tipset om hemmagjord räkmix... ska helt klart införskaffa mig lite och se hur responsen blir, och gillar dom det så vill jag mer än gärna ha receptet

          /Sandish
          500L Monster Tank
          1st Paroon haj
          3st Påfågelciklider (Oscar)
          1st Gibbicep

          1 st Redtail Catfish

          Kommentar

          • sandish
            • August 2009
            • 462

            #6
            Aloha igen!
            Använder denna tråd för att ställa en annan fråga.... om Paroonen...

            Jag matar nu mellan 2-3 gånger om dagen... mygglarver, artemia, flingfoder & blodmaskar... inte allt på samma gång givetvis
            Men grejen är den att jag tror att min paroon inte äter tillräckligt mkt...

            När jag slänger ner 2 tärningar mygglarver exempelvis, så tar svart hajarna och silver hajarna ALLT! Paroonen bryr sig inte om att jaga skiten, utan han simmar omkring nere på botten som ingenting har hänt... han kan dock ta resterna som hamnar RUNT HONOM.... han anstränger sig absolut INGENTING för att ta del av maten...

            Han är visserligen liten 5-6 cm, men har har vid ett tillfäller slukat en hel "dammsugare"... så jag VET att han kan äta ordentligt!

            Jag känner mig som värsta fjanten faktiskt, för jag matar först som vanligt... låter alla fiskarna bli mätta, väntar tills de försvinner från Paroonen... SEN lägger jag ner en tärning i ett glas vatten.. låter den ligga där och bli "vattenfylld"... för att sedan lägga ner den i tanken OVANFÖR paroonen i hopp om att den ska sjunka bredvid honom... för DÅ äter han... men det känns bara så larvigt, så ska det väl inte vara?

            Dela gärna med er av egna erfarenheter...
            500L Monster Tank
            1st Paroon haj
            3st Påfågelciklider (Oscar)
            1st Gibbicep

            1 st Redtail Catfish

            Kommentar

            • grani
              • July 2009
              • 36

              #7
              Släng i några tetror

              Kommentar

              • sjebbe
                • March 2009
                • 440

                #8
                Jag gör likadant för att få mina channor att växa till sig. Även mina nya delhzi får en servering.
                Har Påfåglar däri och dem äter tills allt är slut.

                Men visst har man fått en och annan känga ifrån tjejen att jag är larvig.
                450 L - Channa pulchra
                720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                Kommentar

                • sandish
                  • August 2009
                  • 462

                  #9
                  Ursprungligen postat av grani
                  Släng i några tetror

                  Gjort det... men de jävlarna har varit vid liv i snart 5 veckor...
                  500L Monster Tank
                  1st Paroon haj
                  3st Påfågelciklider (Oscar)
                  1st Gibbicep

                  1 st Redtail Catfish

                  Kommentar

                  • sandish
                    • August 2009
                    • 462

                    #10
                    Ursprungligen postat av sjebbe
                    Jag gör likadant för att få mina channor att växa till sig. Även mina nya delhzi får en servering.
                    Har Påfåglar däri och dem äter tills allt är slut.

                    Men visst har man fått en och annan känga ifrån tjejen att jag är larvig.
                    500L Monster Tank
                    1st Paroon haj
                    3st Påfågelciklider (Oscar)
                    1st Gibbicep

                    1 st Redtail Catfish

                    Kommentar

                    • icefudge
                      • August 2009
                      • 177

                      #11
                      tycker det låter mer som att den inte är så hungrig!? testa att bara mata som vanligt och kolla om den får tag i nån mat. får den inte det under 2 dagar så kan du ju "larva" dig med den så den får i sig ordentligt
                      Malar is the shit

                      Kommentar

                      • sandish
                        • August 2009
                        • 462

                        #12
                        Ursprungligen postat av icefudge
                        tycker det låter mer som att den inte är så hungrig!? testa att bara mata som vanligt och kolla om den får tag i nån mat. får den inte det under 2 dagar så kan du ju "larva" dig med den så den får i sig ordentligt

                        Jo du har nog rätt... bara jag som är lite nojjig över de hela. den får köra sitt race i 2-3 dar nu
                        500L Monster Tank
                        1st Paroon haj
                        3st Påfågelciklider (Oscar)
                        1st Gibbicep

                        1 st Redtail Catfish

                        Kommentar

                        Arbetssätt...