L046 i Malmö-området?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ullisbaby
    • September 2009
    • 92

    L046 i Malmö-området?

    Hej,

    Har precis blivit helt frälst i malar och skaffat mig bl a en L134 (eller rättare sagt min andra eftersom den första dog efter ½ dygn...).

    Är det någon som vet var man kan få tag på vackra malar som zebra pleco och andra "randiga varianter"? I Malmö-området vill säga.

    Fick också tag på en ovanlig röd ancistrus som var importerad från Danmark. Överlevde tyvärr inte heller första dygnet... Tydligen ovanlig i Sverige och sista exemplaret i affären. Typiskt!

    Tar tacksamt emot tips på hur jag optimerar akvariet för dessa firrar. Har ett 180 L och håller 25-26 grader i det.

    2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    I malmöområdet är det ingen som odlar dessa just i nuläget skulle jag gissa.
    Det är nog ingen mal du ska ge dig på med tanke på att 3 cm yngel brukar kosta runt tusenlappen såvida din plånbok inte lika tjock som peter harrysson
    Tänkte då mest på deras skulle då du verkar avverka malar ganska fort........
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Ullisbaby
      • September 2009
      • 92

      #3
      Förstår vad du menar. Tyvärr var det nog så att den första malen var sönderstressad. Vet inte hur länge butiken hade haft den inne och den var vildfångad.

      Men jag fick den utbytt och den andra mår alldeles prima och trivs bra. Så jag vill inte ge sken av att vara någon "mal-mördare"

      Kom förresten precis hem efter att ha varit och tittat på två stycken zebra pleco. Helt gudomliga men med ett hutlöst pris (nästan 3000kr/st).

      Suck

      Men man blir ju helt förälskad. Efter att ha sett dem så kan jag bara konstatera att jag måste ha sådana. Sedan får man väl se hur snart det blir... Antar att det är jaga, jaga.

      Ser du några till hyfsat pris så får du gärna hojta till.

      2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kolla på andra sidan broa, danskarna är ganska duktiga på att prångla ut L-46:or...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Ullisbaby
          • September 2009
          • 92

          #5
          Tack för tipset.

          har du möjligtvis något tips på något bra ställe. Länkar kanske?

          Det här är en helt ny värld som öppnar sig för mig

          2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Har precis kommit hem från en utflykt till Åleds norr om halmstad med en nyinskaffad liten zebrapleco i bagaget som nu koppas in
            Kolla www.aleds.se
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Ullisbaby
              Tack för tipset.

              har du möjligtvis något tips på något bra ställe. Länkar kanske?

              Det här är en helt ny värld som öppnar sig för mig
              Nej, men jag har sett annonser på tex Zoonen från denna odlare...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Ullisbaby
                • September 2009
                • 92

                #8
                Tack för tipset. Jag hittade faktiskt Åleds på nätet igår och att dem hade inne på lager. Jag har pratat med dem idag och knipit deras två sista.

                Kan säga att jag är nu den lyckligaste kvinnan på jorden! Om man nu kan bli det för lite fisk....

                Ska hämta dem på torsdag så jag kommer nog att återkomma i ämnet.

                Drd, hur var dem i skick? Jag har precis köpt dem utan att ens ha sett dem små sötnosarna.

                2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Den jag tog hem var den största av dom 3 som gick där uppe.
                  Ca: 4 cm lång och såg ut att ha ätit ok.

                  Dom 2 som var kvar är lite mindre än den jag tog men dom var fina ändå.
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • Ullisbaby
                    • September 2009
                    • 92

                    #10
                    Nu har jag äntligen fått hem dem rackarna! Var uppe idag och hämtade ner dem och håller just på att koppa in dem för fullt. Sakta men säkert. Jag vill ju inte att något ska gå fel. :-)

                    Har också värdens ågren med vad jag ska göra med guldfisken. Dem är ju bara i akvariet temporärt men jag vill ju egentligen byta ut dem redan nu. Just nu går tankarna på att bara sätta guldfisken i en plastlåda med luftpump i förrådet så får dem gå där utan mat. I så fall skulle jag ju kunna få dit lite fiskar i akvariet som är tänkta att vara där lite mer långvarigt.

                    Dem på Åleds tyckte jag skulle ha 4 diskus, något par fjärilsciklider, några guramin (tror jag dem hette) och ett stim tetror. Tyckte själv det lät mycket men det tyckte inte dem. Just nu vet jag varken ut eller in.

                    Nä, nu får det nog bli en kopp till.

                    Råd tas tacksamt emot

                    2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jag tycker du ska ta det lugnt och se vad du själv vill ha i karet, om du nu ska ha det.
                      Hoppas att det går bra med allting och skynda försiktigt. Det att flytta guldfisken lät som en bra idé, men gör dig av med den eller skaffa ett eget kar till den då förrådsidén inte lät så trevligt...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Ullisbaby
                        • September 2009
                        • 92

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jag tycker du ska ta det lugnt och se vad du själv vill ha i karet, om du nu ska ha det.
                        Hoppas att det går bra med allting och skynda försiktigt. Det att flytta guldfisken lät som en bra idé, men gör dig av med den eller skaffa ett eget kar till den då förrådsidén inte lät så trevligt...
                        Tack för rådet. Jag har varit och handlat idag

                        2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

                        Kommentar

                        • Ouscazz

                          • February 2009
                          • 910

                          #13
                          Skulle vara kul att se bilder på 46'orna.
                          www.diskusforum.se
                          www.loricariidae.se

                          Kommentar

                          • Ullisbaby
                            • September 2009
                            • 92

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ouscazz
                            Skulle vara kul att se bilder på 46'orna.
                            Försökte fota dem men kameran strulade lite. Eller, tja jag kanske inte ska skylla på kameran. Man är ju inte direkt mästerfotograf. Ska se om jag kan få till lite bilder och ladda upp.

                            2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

                            Kommentar

                            • Ullisbaby
                              • September 2009
                              • 92

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ullisbaby
                              Försökte fota dem men kameran strulade lite. Eller, tja jag kanske inte ska skylla på kameran. Man är ju inte direkt mästerfotograf. Ska se om jag kan få till lite bilder och ladda upp.
                              Här är några bilder. Jag får väl redan nu be om ursäkt för kvalitén...
                              Bifogade filer

                              2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...