Paroon haj med jätte gorami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandish
    • August 2009
    • 462

    Paroon haj med jätte gorami?

    Jag har 3 svart hajar på 5-10 cm stora
    och på onsdag så får jag en paroon haj på 10cm...

    Imorgon får jag en Osphronemus gorami (jätte gorami) på 25cm...

    Frågan jag har är... kommer denna gorami att äta upp svart hajarna eller paroon hajen, med tanke på storleksskillnaden?

    Tacksam för svar
    500L Monster Tank
    1st Paroon haj
    3st Påfågelciklider (Oscar)
    1st Gibbicep

    1 st Redtail Catfish
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Paroonhajar kräver många tusen liters akvarium, så det köpet bör du nog annullera. Hur stort har du?
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Wictor_88
      • March 2007
      • 210

      #3
      citat!

      "Ungfiskar kan hållas i mycket stora akvarier (se storleksangivelse ovan) men den hör egentligen enbart hemma i offentliga akvarier på tiotusentals liter."

      Kommentar

      • sandish
        • August 2009
        • 462

        #4
        Ursprungligen postat av Wictor_88
        citat!

        "Ungfiskar kan hållas i mycket stora akvarier (se storleksangivelse ovan) men den hör egentligen enbart hemma i offentliga akvarier på tiotusentals liter."

        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091&SOK=1

        inge moralpredikan nu! Jag är väl medveten om att de kräver stora tankar...
        svara bara på frågan istället!!!!
        500L Monster Tank
        1st Paroon haj
        3st Påfågelciklider (Oscar)
        1st Gibbicep

        1 st Redtail Catfish

        Kommentar

        • sandish
          • August 2009
          • 462

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Paroonhajar kräver många tusen liters akvarium, så det köpet bör du nog annullera. Hur stort har du?

          Besitter ett på 300L men upgraderar till 720L om 3 veckor.
          Sedan får man öka i takt med att de växer
          500L Monster Tank
          1st Paroon haj
          3st Påfågelciklider (Oscar)
          1st Gibbicep

          1 st Redtail Catfish

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Jag hade inte blandat dom 2 "sorterna" parooner är ju ganska "nervösa" av sig och jätten är för stor

            Kommentar

            • malfunkshun
              • September 2008
              • 394

              #7
              Ursprungligen postat av sandish
              inge moralpredikan nu! Jag är väl medveten om att de kräver stora tankar...
              svara bara på frågan istället!!!!

              Det är ingen moralpredikan utan ren fakta.

              Kommentar

              • myslas
                • February 2008
                • 672

                #8
                Jag tror inte så många på den här sidan är sugna med att hjälpa någon som köper paroonhajar. Om du är seriös så kan du ställa frågorna på http://www.monsterfishkeepers.com/ istället.

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Jag har aldrig eller kommer bli en MoralKärring men i detta fallet så bör du tänka om allt har sin tid tills du tröttnar på det och var ska du då göra dig av med Firren,det går också ha en liten Gullig Krokodil i ett stort Akvarium med dem blir också större med tiden om du förstår vinken...Och sen din fråga ingen aning har inte testat det men skulle tro att hajarna stressar ihjäl din Gurami med tiden.
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • sandish
                    • August 2009
                    • 462

                    #10
                    Ursprungligen postat av Patrik Steen
                    Jag har aldrig eller kommer bli en MoralKärring men i detta fallet så bör du tänka om allt har sin tid tills du tröttnar på det och var ska du då göra dig av med Firren,det går också ha en liten Gullig Krokodil i ett stort Akvarium med dem blir också större med tiden om du förstår vinken...Och sen din fråga ingen aning har inte testat det men skulle tro att hajarna stressar ihjäl din Gurami med tiden.

                    TACK!!! ett vettigt svar!
                    härligt och se att det finns normala människor som kan framföra en åsikt UTAN att göra påhopp och fäkta med armarna så fort han/hon hör ordet Paroon haj. Respekterar verkligen ditt svar och förstår givetvis din vink där...

                    får nog skippa Guramin... risken finns ju som sagt att den dör pga hajarna. tackar så mycket
                    500L Monster Tank
                    1st Paroon haj
                    3st Påfågelciklider (Oscar)
                    1st Gibbicep

                    1 st Redtail Catfish

                    Kommentar

                    • Wictor_88
                      • March 2007
                      • 210

                      #11
                      Ursprungligen postat av sandish
                      inge moralpredikan nu! Jag är väl medveten om att de kräver stora tankar...
                      svara bara på frågan istället!!!!
                      Ojoj vem är det som fäktas här? Jag ville bara upplysa om fakta sidan, och tyckte själv det verkade knas när det stod så. Men om du vet att det fungerar och att fisken kommer trivas hos dig så kör på..
                      Senast redigerad av Wictor_88; 03 August 2009, 16:00. Anledning: mn

                      Kommentar

                      • ImPulse
                        • August 2009
                        • 203

                        #12
                        Viss aggressivitet i denna tråden tycker jag. Det är ingen som har attackerat dig eller gjort några påhopp. Däremot ser jag personer som anser att det inte är en så bra idé att ha en paroonhaj om man inte har utrymmet till den, vilket (som sagt) få personer har. Det är en helt vanlig åsikt framförd på ett schysst sätt, ingen som försökt dumförklara dig eller attackera dig för ditt val att ha en paroonhaj. Jag, och de flesta andra här anser väl bara att om man inte kan ge fisken ett långvarigt och bra hem så bör man inte skaffa fisken till att börja med.

                        Men som personen ovan sa, om du vet att du kan ge fisken ett bra hem så kör hårt.
                        65 liter
                        220 liter

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          "Sparkar man i högen , skriker den som känner sig träffad".
                          Och du kände dig uppenbarligen träffad, när folk tog parti för fiskens väl och ve. Det är inte särskilt underligt att flera vill upplysa dig om att paroonhajar blir stora, eftersom
                          1.de flesta inte har de akvariestorlekar som krävs för parooner hemma
                          2. de flesta på Zoopet anser att man bör se till att bry sig om fiskens välbefinnande före sitt eget intresse
                          3.de flesta på Zoopet utgår från att någon stavar gurami "gorami" och undrar om en 25 centimeters rovfirre äter en 5 centimeters fisk är nybörjare.

                          Så om du inte är nybörjare, är du bara ute för att provocera med din fråga??
                          Annars finns ingen anledning att skälla oss som svarat på din fråga för att moralpredika, du kunde ju börjat själv med att upplysa om ditt akvariums storlek, din erfarenhet, mm.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            #14
                            Ursprungligen postat av sandish
                            Besitter ett på 300L men upgraderar till 720L om 3 veckor.
                            Sedan får man öka i takt med att de växer
                            Ursprungligen postat av Mumin
                            "Sparkar man i högen , skriker den som känner sig träffad".

                            Så om du inte är nybörjare, är du bara ute för att provocera med din fråga??
                            Annars finns ingen anledning att skälla oss som svarat på din fråga för att moralpredika, du kunde ju börjat själv med att upplysa om ditt akvariums storlek, din erfarenhet, mm.
                            Han har på 300 liter och skall uppgradera efter hand
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

                              #15
                              Tja, även 720 liter blir för smått eller hur? Varför inte planera in 10 kubikarn redan nu???
                              Upplysningen om akvariestorleken kom efter piken om moralpredikan.
                              För mycket är inte nog!
                              Jag VILL ha en Elefantofon!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...