Hypancistrus vs Peckoltia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    Hypancistrus vs Peckoltia

    Jag har gjort om i mitt 420-liters SA-kar och slängt ut alla stenar och tryckt i mer rötter så nu är jag sugen på någon trevlig L-mal. Eftersom det redan är rätt gott om invånare i karet så är jag ute efter någon mindre art och då har jag fått för mig att det är Peckoltia eller Hypancistrus som gäller.

    Grejen är att jag inte vill ha någon art som ger sig på mina växter (jag är inte ute efter algätare) och min lokala handlare sa när jag pratade med honom idag att han hade haft någon sorts Peckoltia hemma och den hade inte varit snäll mot hans växter. Är det vanligt för de flesta former av Peckoltia? Är Hypancistrus-arter generellt sett snällare mot växter? Och vill alla Hypancistrus ha kraftig genomströmning? Jag har det rätt lugnt i karet.

    Jag har noll erfarenhet av L-malar så alla tips är välkomna. Helst arter som inte är jättesvåra att få tag på. Min lokala handlare tar hem fisk från akvarieteknik så de arter som finns hos dem går ju bra och dessutom tänkte jag ta en tur till Åleds om ett par veckor och kolla lite. Och så ska den helst inte vara löjligt dyr heller, 500-600 är jag beredd att ge iaf om det är en fin art.
  • keen-eyed
    • January 2009
    • 409

    #2
    L134 är både snygga, inte allt för stora & inte så jättedyra. Vet att Akvarieteknik har dem också. Har själv haft dem och mina gav sig inte på några växter, har även Peckoltia Vittata L015 och inte heller dem har gett sig på några av mina växter.
    &

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #3
      L134 tittade jag lite på tidigare och tycker den är väldigt fin. Låter som ett bra alternativ då. Ska man ha en ensam eller går det bra att ha ett par stycken?

      Kommentar

      • rick
        • April 2005
        • 1012

        #4
        Peckoltia i all ära men vafan köp några Hypancistrus. L66, l260 eller L133... Snyggare malar får man leta efter. har L66 och L260 och dom rör inte mina växter.
        / Rickard

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          #5
          Ursprungligen postat av rick
          Peckoltia i all ära men vafan köp några Hypancistrus. L66, l260 eller L133... Snyggare malar får man leta efter. har L66 och L260 och dom rör inte mina växter.
          Visst, men om de nu föredrar rejält drag så känns mitt kar inte riktigt rätt för dem. Jag tycker nog att L134 är väl så snygg.

          Kommentar

          • keen-eyed
            • January 2009
            • 409

            #6
            Ja det beror ju lite själv på vad man tycker är snyggt, jag har ju hypancistrusar jag med dock L046 & L339 de rör ju inte växterna de heller men ja som sagt det beror ju helt på vilken smak man har. Personligen gillar jag just L134 för de är riktigt snygga, av dem hade jag 1+1.
            &

            Kommentar

            • rick
              • April 2005
              • 1012

              #7
              Ursprungligen postat av keen-eyed
              Ja det beror ju lite själv på vad man tycker är snyggt, jag har ju hypancistrusar jag med dock L046 & L339 de rör ju inte växterna de heller men ja som sagt det beror ju helt på vilken smak man har. Personligen gillar jag just L134 för de är riktigt snygga, av dem hade jag 1+1.
              ge dina 46or till mig så kan du få l134 av mig
              / Rickard

              Kommentar

              • keen-eyed
                • January 2009
                • 409

                #8
                Ursprungligen postat av rick
                ge dina 46or till mig så kan du få l134 av mig
                Nja, det är ju mina små ögonstenar Dock är dom ganska tråkiga faktiskt.
                &

                Kommentar

                • rick
                  • April 2005
                  • 1012

                  #9
                  Ursprungligen postat av keen-eyed
                  Nja, det är ju mina små ögonstenar Dock är dom ganska tråkiga faktiskt.

                  mina 260:or är skittråkiga.. ligger bara i sina grottor hela tiden men L66 är riktigt pigga och nästan alltid framme.
                  / Rickard

                  Kommentar

                  • keen-eyed
                    • January 2009
                    • 409

                    #10
                    Ursprungligen postat av rick
                    mina 260:or är skittråkiga.. ligger bara i sina grottor hela tiden men L66 är riktigt pigga och nästan alltid framme.
                    Låter precis som mina 46:or. 339orna är lite mer aktiva förutom att de nu har legat och tryckt i en lekgrotta i 2dagar.
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av keen-eyed; 17 July 2009, 16:22.
                    &

                    Kommentar

                    Arbetssätt...