Vilken mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Vilken mal?

    jag har haft frågan ute tidigare, men jag blev inte så mycket klokare, hade inte tillräckligt bra bilder.

    Nu, nästan ett år senare har jag en mycket bättre kamera, och har lyckats knäppa ett bra kort på malen. jag undrar om det går och identifiera den nu.

    www.ciklidtok.webs.com/apps/photos/photo?photoid=43842927 Hela malen med spända fenor.

    Endast huvudet.

    Jag har fått några namnförslag på den, och jag vet att det är en Synodont. De namn jag har är:

    *Synodontis Schall
    *Synodontis Nigrita
    *Hemasynodontis Membranaceus

    Jag tror det var de jag fick, men det kan finnas nåt mer som jag har glömt. Kom gärna med förslag om vad ni tror det är. Det hade varit jätteroligt att kunna få den identifierat. Jag har haft malen i många, många år. ( 16 år eller nåt)Har haft den sedan den var liten. Nu är den , jag skulle tro mellan 20-25 cm, men det kan jag inte svära på.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Guppy_ciklid
    • January 2009
    • 293

    #2
    synd att jag inte har min fisk bok kvar har sätt den där men tror det är nån vändmal´s hybrid
    Även fast jag är jätte o aktiv, så är jag zoopets topp 50 mest igänkända

    Kommentar

    • Guppy_ciklid
      • January 2009
      • 293

      #3
      Synodontis Schall - nej
      Även fast jag är jätte o aktiv, så är jag zoopets topp 50 mest igänkända

      Kommentar

      • Guppy_ciklid
        • January 2009
        • 293

        #4
        Synodontis Nigrita 50%
        Även fast jag är jätte o aktiv, så är jag zoopets topp 50 mest igänkända

        Kommentar

        • Guppy_ciklid
          • January 2009
          • 293

          #5
          tror att det är en Synodontis Nigrita kollade på zoopet sötvattensfisk
          Även fast jag är jätte o aktiv, så är jag zoopets topp 50 mest igänkända

          Kommentar

          • Guppy_ciklid
            • January 2009
            • 293

            #6
            Synodontis Nigrita falsk vändmal
            Även fast jag är jätte o aktiv, så är jag zoopets topp 50 mest igänkända

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Ursprungligen postat av Guppy_ciklid
              Synodontis Nigrita falsk vändmal
              Det är fler som har gissat på Synaodontis nigrita eller Synadontis Schall. Men de har kommit fra till att färgen stämmer inte, så jag vet inte
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Kollade artbeskrivningen både på Nigritan och på Schall. den ser mer ut som Schall, för den är helt enfärgat utan prickar eller fläckar. Den är mörkare på kroppen, men ljus under magen, och ögonen är blå.

                Så snarare Schall än Nigrita tror jag nog.
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • Guppy_ciklid
                  • January 2009
                  • 293

                  #9
                  Hybrid???
                  Även fast jag är jätte o aktiv, så är jag zoopets topp 50 mest igänkända

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Ursprungligen postat av Guppy_ciklid
                    Hybrid???
                    kan vara, det vet jag inte. själv har jag haft den i över 15 år, så han är nog uppåt 17 år nu skulle jag tro.

                    jag köpte den som hemasynodontis membranaceus, flera år senare fick jag höra att det nog inte var en sånn....det var faktisk när jag blev medlem dels på zoonen och dels här på Zoopet.

                    Allt sedan dess har jag vid olika tilfällen försökt att få den identifierad, men inte lyckats. Nigrita och Schall är det fler som har funderrat kring, men det stämmer inte, antigen med fenorna eller färgen.Han har inget mönster, prickar, fläckar eller nånting, han är mörkbrun med ljusare mage. Och ögona som är blå. Det är ingen som blir klok på den, ännu mindre jag...
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • Guppy_ciklid
                      • January 2009
                      • 293

                      #11
                      Nu har jag läst på alla mal hem-sidor alla -------> HYBRID
                      Zoopet. Cat-e-log/PlanetCatfish. Zoonen. www.ciklidtok.webs.com (Haha din)
                      Även fast jag är jätte o aktiv, så är jag zoopets topp 50 mest igänkända

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        jag lade ut en bild i forumet på Planet Catfish. Em kille där var säker på att det är en Synodontis Schall.Så jag vet inte, har själv börjat tro att det är en Hybrid.
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #13
                          har fått flera svar på Planet Catfish, och alla är 99% säker på att det är en Synodontis Schall.Mycket beror på hans höga ålder, han är för gammal för att vara en Hybrid. Färgen och teckningen stämmer, de blir tydligen ljusare på magen eftersom de blir äldre. Nu är han rödaktig, men troligtvis kommer han att bli i det närmaste ljusgrå eller vit på magen, om han får leva....
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          Arbetssätt...