Tips & Info om Hajmalar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alisa
    • July 2009
    • 21

Tips & Info om Hajmalar!

Hej Allihop!

Jag har sedan ca 3 månader tillbaka 2 hajmalar i ett 280 liters akvarium. Jag är i behov av information och tips om dessa hajmalar.

Någon som vet lite eller kan hänvisa någonstans? Behöver veta lite om deras vanor, hur akvariumet ska vara för de, inredningsmässigt. PH värdet i vattnet? Temperaturen osv

Någon kunnig?

Bilder på de hittar ni här:

• Azur
    • March 2003
    • 12946

De är bland världens mest snabbväxande fiskar, och blir över metern långa, dvs EXTREMT olämpliga som akvariefisk. De är mycket aktiva och nervösa, och har en tendens att få panikryck och skada sig på glas och inreding. De äter allt som går in i munnen. Rekommenderad akvariestorlek är i storleksordningen 50 kubikmeter. Matfisk som odlas i stor skala i asien - Pangasius-file blir allt vanligare också här i Sverige.

Lessen att jag inte kunde ge roligare info, men detta är en av de arter som brukar nämnas när man talar om fisk som aldrig borde säljas som akvariefisk.
    Senast redigerad av Azur; 06 July 2009, 15:26.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Alisa
      • July 2009
      • 21

Ursprungligen postat av Azur
      De är bland världens mest snabbväxande fiskar, och blir över metern långa, dvs EXTREMT olämpliga som akvariefisk. De är mycket aktiva och nervösa, och har en tendens att få panikryck och skada sig på glas och inreding. De äter allt som går in i munnen. Rekommenderad akvariestorlek är i storleksordningen 50 kubikmeter. Matfisk som odlas i stor skala i asien - Pangasius-file blir allt vanligare också här i Sverige.

Lessen att jag inte kunde ge roligare info, men detta är en av de arter som brukar nämnas när man talar om fisk som aldrig borde säljas som akvariefisk.
      Hej och tack för informationen!
      Jag pratade med den jag köpte de ifrån (blocket). Det var en familj som hade haft de i 3 år och de är inte alls stora nu. Den största av de är drygt 15 cm. Hur pass snabbt växer de? Är dessa hajmalar som jag har i akvariumet alltså Pangasius sanitwongsei, Paroonhaj?

Tackar igen!

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Hajmal http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=351&SOK=1
        Paroonhaj http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091&SOK=1

Det var en familj som hade haft de i 3 år och de är inte alls stora nu.
        Då har de skötts på ett uselt sätt om de inte är större än vad de är.

Rätt skött så växer de snabbt - åtminstone 30 cm per år i början.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Alisa
          • July 2009
          • 21

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Hajmal http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=351&SOK=1
          Paroonhaj http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091&SOK=1

Då har de skötts på ett uselt sätt om de inte är större än vad de är.

Rätt skött så växer de snabbt - åtminstone 30 cm per år i början.
          Hej!
          Ja men det är det som gjort mig så förvånad nu efter att jag köpt de och fått den informationen av de. Jag har googlat som en tok och vart jag än kommer fram så står det att de växer otroligt snabbt men att de är 15 cm och är 3 år gamla minst låter märkligt.

Jag fick info att mata de 2 ggr om dagen, en gång på morgonen och en gång på kvällen och att mängden var att "de skulle äta det inom 5 minuter". Det är så jag har gjort och nu har jag varierat deras kost enligt råd från zoon.

Det låter väldigt märkligt, kan de vara någon annan form av hajmal?

Tacksam för all hjälp!

Kommentar

• Alisa
            • July 2009
            • 21

Nu vart jag smått orolig och känner inte för att utsätta hajarna för mer lidanden om det är som att de inte skötts rätt.

Vart kan man vända sig med hajmalarna om man inte önskar ha de längre. Känner inte för att sälja vidare de ifall de inte skötts som de ska de senaste 3 åren.

Någon som vet?

Kommentar

• Azur
              • March 2003
              • 12946

Du kan ju höra med närmaste offentliga akvarier (Universeum, Skansen, Aquaria...) men jag tror det är dåliga odds - privatpersoner har inte möjlighet att ge de här fiskarna bra livsutrymme, och offentliga akvarier har förmodligen redan alla de behöver - men det skadar aldrig att fråga.

Annars är mitt tips att du tar hand om dem tills du tycker de verkar ha det trångt, och sen avlivar dem. Jag är som sagt hemskt ledsen att jag inte kan ge roligare besked än så här.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Alisa
                • July 2009
                • 21

Ursprungligen postat av Azur
                Du kan ju höra med närmaste offentliga akvarier (Universeum, Skansen, Aquaria...) men jag tror det är dåliga odds - privatpersoner har inte möjlighet att ge de här fiskarna bra livsutrymme, och offentliga akvarier har förmodligen redan alla de behöver - men det skadar aldrig att fråga.

Annars är mitt tips att du tar hand om dem tills du tycker de verkar ha det trångt, och sen avlivar dem. Jag är som sagt hemskt ledsen att jag inte kan ge roligare besked än så här.
                Tack ännu en gång för tipset. Ska komma i kontakt med de och se över möjligheterna annars så tar jag hand om de så långt.

Det är sorgligt att Zoo:n inte informerar en om sådant viktigt!
                Tack ännu en gång

Kommentar

• Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

Nu kan det bli krig men men, det kan vara roligt det med ibland.

Så här ligger det till, jag köpte själv 2st för något år sedan pga dem gick skittrångt i butiken, jag var till 99% säker att okunniga människor skulle köpa dem och att dem därför skulle lida. Därför gjorde jag vad jag kunde och räddade 2st. Jag var givetvis samtidigt sugen på att hålla dem så jag ska inte leka helgon här inte

Hade mina 2 i ett år, jag matade dem försiktigt så de inte växte för fort, jag kallar det "underhållsmatning".. Om man vänder på myntet och tänker på att dessa odlas i enorma dammar där dem övermatas och därefter huggs ner för att bli mat så är ett liv i ett akvarium inte så farligt. Där får dem åtminstånde leva några år. Så ser jag på saken. Jag ordnade så att mina 2 fick ett nytt hem efter de växt till sig, idag går dem hos en polare i 3000liters kar. Dem har det bra om man säger så.

Se dem inte som en belastning, ska du behålla dem så bör du fixa större kar. Annars så ska du nog avliva dem då det börjar bli för trångt och då gör du dem en sjysst tjänst enligt mig, tycker inte det är omoraliskt alls eller att man ska känna dåligt samvete över det. Detta eftersom alternativet för dem hade vart sämre - med tanke på att dem ändå lever i fångeskap.

Sen kan man tänka på följande vis också, massor av fiskar som tex L-malar växer inte heller så som dem egentligen ska växa i naturen. för majoriteten av dem som håller L-malar så växer malen kanske 3-4 cm på ett år. Speciellt gibbiceps. Dessa ska ju egentligen bli ganska stora vid ett tidigt skede och därefter så växer dem långsammare. Jag tycker med detta sagt att det är lite fel att säga att fiskarna ej har behandlats bra pga dem inte växt till sig som dem egentligen ska göra. Detta fenomen ser man överallt i akvarievärlden så att mena detta är lite hmmm enligt min mening, och då är detta verkligen inget personligt påhopp. Jag ingår själv i hycklandet

Det finns lixom en baksida av varje mynt, inget är felfritt och 100% moraliskt. Man gör dock så gott man kan, vad mer kan man säga
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Så här ligger det till, jag köpte själv 2st för något år sedan pga dem gick skittrångt i butiken, jag var till 99% säker att okunniga människor skulle köpa dem och att dem därför skulle lida
                    Och du tror att affären därefter slutade ta in hajmalar
                    Anledningen till att oseriösa affärer fortsätter att sälja dom är ju just att det finns en massa oseriösa kunder som köper dom

Kort och gott - hajmal är ingen akvariefisk
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Amaro
                      • January 2007
                      • 1709

Kjell du har helt rätt, men det är däremot ganska vinklat det du säger till din egen fördel.

Det är pga efterfrågan som fiskarna tas in, jag har själv snackat med flera butiker som försökt få tag i fiskarna pga fler än 5 kunder ganska ofta kom in och frågade om dem fanns på listan. Så det handlar inte just om de "oseriösa" som köper firren, det är inte här problemet grundar sig. Problemet börjar med att folk kommer in och vill ha fisken/ber butiken ta hem - därefter så tar butiken in dem ! the simple formula of tillgång och efterfrågan. Detta är du om någon väldigt medveten om mr.kjell !

Därför köper jag inte det du precis sa, butiken tar inte nödvändigtvis hem fiskarna för att dem vet att okunniga individer kommer in och köper dem, de tar hem fiskarna för att en del har beställt dem. Och i de fall där vad jag säger inte stämmer in, ja i de fallen så är det riktiga åsnor som driver butiken !
                      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Ursprungligen postat av Amaro
                        Därför köper jag inte det du precis sa, butiken tar inte nödvändigtvis hem fiskarna för att dem vet att okunniga individer kommer in och köper dem, de tar hem fiskarna för att en del har beställt dem. Och i de fall där vad jag säger inte stämmer in, ja i de fallen så är det riktiga åsnor som driver butiken !
                        Till minst 99% av gångerna är det butiken som tar in fisken för att sälja "fräcka" hajar, inte att en kund frågar efter ett par stycken för då skulle de inte vara kvar i butiken.
                        Sedan tycker jag tvärtom, en butik som inte har dessa fiskar inne är i mina ögon en bra mycket bättre butik som jag hellre handlar i, än en butik som har ett flertal arter som inte tillämpar sig i akvarium!
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Administrator

• December 2001
                          • 48148

Ursprungligen postat av Amaro
                          Kjell du har helt rätt, men det är däremot ganska vinklat det du säger till din egen fördel.

Det är pga efterfrågan som fiskarna tas in, jag har själv snackat med flera butiker som försökt få tag i fiskarna pga fler än 5 kunder ganska ofta kom in och frågade om dem fanns på listan. Så det handlar inte just om de "oseriösa" som köper firren, det är inte här problemet grundar sig. Problemet börjar med att folk kommer in och vill ha fisken/ber butiken ta hem - därefter så tar butiken in dem ! the simple formula of tillgång och efterfrågan. Detta är du om någon väldigt medveten om mr.kjell !

Min egen fördel? Jag varken tjänar eller förlorar något för att affärer säljer hajmalar.

Det var ju förövrigt just det jag skrev att affärerna tar in dom pga efterfrågan och en del av efterfrågan är ju att man köper dom för att det är synd om dom när de går i affären.

Dock detta hindrar väl knappast inte en affär som vill kalla sig för seriös från att sälja dom. Det är ju bara att informera kunden om vilka krav denna art har och då backar nog de allra flesta när de får detta klart för sig. Visst det kan alltid finnas kvar några få kunder som ändå insisterar om att de skall ha dom, men uppriktigt sagt - vilken seriös affär vill ha kvar sådana kunder.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell

Kommentar

• Alisa
                            • July 2009
                            • 21

Jag förstår er alla och själv har jag inte mycket att säga åt saken förutom att jag var okunnig och oberedd på vilket djur jag valde att skaffa.

Jag minns att när jag var yngre såg jag en hajliknanade fisk i en butik och föll för den. Andra fiskar har inte förr tilltalat mig (vilket nu har ändrats) så jag sökte efter en sådan hajfisk. Hittade på blocket hajmalar och blåögd tänkte jag att det är full normalt att dessa är akvariefiskar. Men ack så fel man kan ha. Då jag inte fick någon information av köparen förutom att han haft de i 3 år, hur ofta man ska mata de och sköta om akvariumet.

Sedan läste jag själv runt om i olika forum och då upptäckte jag sanningen i det hela. Jag har nu tagit beslutet att stå för mitt val och behålla hajmalarna så länge jag kan. Ska köpa ett större akvarium, har idag 280 liters. Ska komma i kontakt med Aquaria och Skansen och se om någon av de ha rmöjlighet eller vet vart man kan vända sig om man vill ge bort de till ett ställe där de kan växa som vanligt.

Tack för alla era tips, råd och info, uppskattas verkligen!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Ursprungligen postat av Alisa
                              Jag förstår er alla och själv har jag inte mycket att säga åt saken förutom att jag var okunnig och oberedd på vilket djur jag valde att skaffa.
                              Det är faktiskt som så att en affär enlig lag är skyldig att informera om de som de säljer http://www.zoopet.com/index.php?opti...icle&article=3

Även om det inte är en lagh för privatpesroner så bör man ju ändå i ren själbevarelsedrift informera sig själv om vad man bör skaffa som passar i ens eget akvarium.
                              Man lär sig av sina misstag - det är därför jag kan så pass mycket
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell

Kommentar

Arbetssätt...