dagens överpris

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #31
    Ursprungligen postat av Mobster
    En sak man får ta i betänkande är att det inte direkt är några höjdarlöner som betalas på såna affärer och därför ofta är oerfarna yngre människor som jobbar där då de inte kan få så mycket bättre jobb. Kan tänkas vara dålig strategi men det verkar ju fungera för dem tyvärr. Har också sett Ancistrus för 295 kr på Arken fast uppe i Birsta. Funderade på om man skulle odla lite och ställa sig utanför och sälja för 100 kr styck :P
    Arken i Birsta hade snarast ganska bra priser på malar i helgen.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • karinfredholm
      • September 2008
      • 290

      #32
      Ursprungligen postat av rick
      ANCISTRUS XL stod det på prislappen. Inte Golden Nugget.. ska fota om jag har vägarna förbi någon dag. Vad XL kommer ifrån har jag dock ingen aning då den inte va spec stor...

      ;-) Kan ju fortfarande ha varit felaktig prismärkning. Det stora x-et var köpt & i samma kar gick även mindre. - Som försäljaren då trodde var x-large.. kanske pga okunskap eller för att hon/han var ny.
      Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        #33
        Så länge en försäljare inte har monopol är det svårt att förbannad över prissättningen, tycker jag. Prissättningen är fri och varan är värd precis så mycket som kunden är beredd att betala. I dina ögon var den inte värd 295:- så du valde att avstå. Som köpare på en konkurrensutsatt marknad ligger makten i dina val.

        Generellt har jag svårt att förstå att akvariefisken kostar så lite som den gör, med tanke på kostnader och tid för att dra upp dem i storlek, transporter, och framför allt tid/arbetskraftåtgång för att sköta affärens akvarier och sälja fisken till kund etc. Alla djuraffärsinnehavare jag känner (jag känner flera) säger också att det är mycket svårt att få handeln med den levande fisken att vara lönsam i sig, men den krävs för att man ska kunna sälja tillbehör och vara en komplett djuraffär.

        /Daniel, som naturligtvis alltid försöker komma så billigt undan som möjligt när jag handlar akvariefisk
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #34
          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö

          Generellt har jag svårt att förstå att akvariefisken kostar så lite som den gör, med tanke på kostnader och tid för att dra upp dem i storlek, transporter, och framför allt tid/arbetskraftåtgång för att sköta affärens akvarier och sälja fisken till kund etc.
          Det där greppar inte jag heller!
          Man måste dra upp en hel del för att det skall vara lönsamt men undrar ändå om inte en tex svärdbärare för typ 30 spänn har kostat mer att dra upp i mat, el, vatten osv. som du också nämner.

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #35
            Ursprungligen postat av rick
            Låter ganska så rimligt.. Betalat 90-100kr st för mina Sterbais har jag för mig.
            betalade 65:- st för mina på Akvariepiraten, men de är lätt värda 90-100 gillar dom skarpt.

            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            /Daniel, som naturligtvis alltid försöker komma så billigt undan som möjligt när jag handlar akvariefisk
            Vem gör inte det
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • wallström
              • March 2009
              • 1092

              #36
              Ursprungligen postat av Wictor_88
              Oki! Tyckte det va lite dyrt när jag betalade 39 kr för fjärilsciklider.. Men dessa kanske är svårare att odla?
              oj billigt, mina kostade 75 kr styck
              Emil

              Kommentar

              • Guest

                #37
                Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                Så länge en försäljare inte har monopol är det svårt att förbannad över prissättningen, tycker jag. Prissättningen är fri och varan är värd precis så mycket som kunden är beredd att betala. I dina ögon var den inte värd 295:- så du valde att avstå. Som köpare på en konkurrensutsatt marknad ligger makten i dina val.

                Generellt har jag svårt att förstå att akvariefisken kostar så lite som den gör, med tanke på kostnader och tid för att dra upp dem i storlek, transporter, och framför allt tid/arbetskraftåtgång för att sköta affärens akvarier och sälja fisken till kund etc. Alla djuraffärsinnehavare jag känner (jag känner flera) säger också att det är mycket svårt att få handeln med den levande fisken att vara lönsam i sig, men den krävs för att man ska kunna sälja tillbehör och vara en komplett djuraffär.

                /Daniel, som naturligtvis alltid försöker komma så billigt undan som möjligt när jag handlar akvariefisk
                Jag kunde inte sagt det bättre själv.

                Hos mig kostar en XL albino hybrid Ancistrus runt 180kr och jag själv skulle aldrig ge så mycket för en Ancistrus om det inte var en speciell VF art, men folket är ju så glada i dom och vill odla på djuren så varför skulle man sänka priset när folket desperat köper den för det priset?

                Kommentar

                • Snap3
                  • May 2009
                  • 145

                  #38
                  Ursprungligen postat av Wictor_88
                  Hej ang priser! Vad är rimligt för Corydoras julii / Leopard-pansarmal ? Har kollat flera butiker och de tar runt 63 kr styck för dessa!
                  Dom ligger runt 50-90kr st bara dra kortet och vara glad!

                  Kommentar

                  • karinfredholm
                    • September 2008
                    • 290

                    #39
                    Exakt. Jag gav 98:- för en hyfsat stor ancistrus hane. La in hn till honan & efter 2 veckor hade jag fått avkastning - 90!!! yngel. Samtliga har verlevt 4 veckors tröskeln. 50% av dem var dessutom guld. Ibland är det värt att betala - ja.
                    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...