Stora ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimura
    • June 2009
    • 4

    Stora ciklider

    Hej på er,

    Jag står i begrepp att köpa ett begagnat 720-litersakvarium. Jag har alltid velat ha påfåglar, som jag tycker är en otroligt vacker och inte minst charmig fisk. Hur många är lämpligt att ha i ett sådant akvarium och finns det någon annan ciklid man skulle skulle kunna ha tillsammans med påfåglarna?

    Tips på lita stabila malar emottages tacksamt också.
  • Måns
    • June 2002
    • 191

    #2
    Hej!

    I ett 720l akvarie så tycker jag att det är lämpligt med 4 par ciklider, det är viktigt att man inte har för få fiskar, utan att aggressionen sprids.

    Jag skulle satsat på ett par påfåglar, ett par guldsömmar, ett par nicaraguaciklider och ett par Jack Dempsey, till detta så skulle jag haft en snabb och stor stimfisk t.ex. jättedanior och några ancistrusmalar.

    Jag är dock ingen expert, jag har aldrig haft påfåglar själv.
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

    Kommentar

    • sjebbe
      • March 2009
      • 440

      #3
      4-6 st påfåglar går nog bra.
      Jag har silver dollar, 6 st. Riktigt fina och stimmar väldigt bra.
      Gibbiceps-mal har jag 2 st.

      Ciklider funkar nog det mest bara det är storlek och dem får växa upp tillsammans.
      Hantelciklid skulle kunna funka den med.
      450 L - Channa pulchra
      720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

      Kommentar

      • Kimura
        • June 2009
        • 4

        #4
        Tack för era svar! Jag får fundera lite ytterligare, det är ju ingen panik.

        Jag hade fått för mig att guldsömmar och påfåglar i samma kar var som att be om ett blodbad, men det kanske inte är så. Jag tycker guldsömmar är fantastiskt vackra och kan man ha dessa i samma akvarium vore det ju verkligen en dröm.

        Vad tror ni om Gibbiceps i samma kar?

        Tillägg: Såg just att sjebbe hade gibbiceps så vi glömmer den frågan.
        Senast redigerad av Kimura; 26 June 2009, 23:24. Anledning: Felläsning

        Kommentar

        • johel
          • July 2006
          • 35

          #5
          8-10 stycken tycker jag och har ganska stor erfarenhet av påfåglar. Gibbiceps funkar utmärkt tillsammans med dom.

          Kommentar

          • Kimura
            • June 2009
            • 4

            #6
            Ursprungligen postat av johel
            8-10 stycken tycker jag och har ganska stor erfarenhet av påfåglar. Gibbiceps funkar utmärkt tillsammans med dom.
            Det kommer nog bli 8-10 påfåglar. Vad tror du om att ha guldsömmar i samma kar?

            Kommentar

            • smikeb
              • April 2007
              • 107

              #7
              Ursprungligen postat av Kimura
              Det kommer nog bli 8-10 påfåglar. Vad tror du om att ha guldsömmar i samma kar?
              det du kan göra är att köpa 8-10 små oscars och låta de para ut. gör sedan av med en del.
              ska du ha så många oscars så måste du ha mycket bra rening i karet annars kommer du att få problem.
              www.oscarciklid.egetforum.se

              Kommentar

              • stigson
                • February 2009
                • 522

                #8
                Jag själv kör med 8 påfåglar just nu, hoppas på ett lekpar i framtiden. men som smikeb sa så kommer nån åka tillbaka till butiken senare.

                Kommentar

                Arbetssätt...