Dvärgciklider i nanoakvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Dvärgciklider i nanoakvarier

    Jag håller på med en bok om nanoakvarier och undrar om ni som är experter på sydamerikanska dvärgciklider tycker att det finns några sådana som skulle kunna hållas i ett nanoakvarium.
    Definitionen på ett sådant akvarium skulle då vara 45 cm långt och på 40 liter. Jag skulle då också rekommendera att man i så fall håller dom som harem, samt att det finns gott om växter och gömställen i akvariet.

    Några som ev. skulle kunna aktuella vore då

    Apistogramma baenschi
    Apistogramma borelli
    Apistogramma pausciuamis
    Apistogramma pulchra
    Apistogramma trifasciata
    Nannacara taenia

    Vad tror ni om dessa - eller har ni några andra förslag?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    A.baenschi tror jag definitivt skulle funka, men dock med bara en hona.
    Jag har ett par i en 125 liters kub, och de gör inte mycket väsen av sig samt rör sig heller inte över något stort område. Det var 1+3 från början men det var bara en hona som var aktuell och hon jagade de andra två så de fick inte ens någon mat.
    A.borelli "opal" vet jag att mats hade i ett lite mindra kar som harem och där var det full fart på lekarna så trivdes gjorde de definitivt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Radioaktiva Räkor
      • May 2007
      • 1760

      #3
      Jag tror absolut det skulle funka, kanske nästan med de flesta apistos. Men som ansjo skriver, det är frågan hur många honor det accepteras i karet sen. Förvisso så kan man väl alltid rekommendera att köra minst 1+2 och sen låta tiden utvisa...

      Det är ju en ypperlig grupp fiskar att hålla i nanokar med tanke på deras levnadsmiljö i det vilda - inga större krav på cirkulation och storlek.

      //C
      With a licence to krill!
      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        A.baenschi tror jag definitivt skulle funka, men dock med bara en hona.
        Jag har ett par i en 125 liters kub, och de gör inte mycket väsen av sig samt rör sig heller inte över något stort område. Det var 1+3 från början men det var bara en hona som var aktuell och hon jagade de andra två så de fick inte ens någon mat.
        A.borelli "opal" vet jag att mats hade i ett lite mindra kar som harem och där var det full fart på lekarna så trivdes gjorde de definitivt.
        Jo, jag hade 1+3 Borelli "opal" i ett MollyHotel på ca 80-liter och det funkade hur fint som helst och alla tre honorna hade yngel samtidigt (finns en tråd om dessa). Om man skulle ge sig på 1+2 i ett 40-litare tror jag kanske, kanske att det skulle kunna funka, med tanke på att det skulle handla om ett litet harem, förutsatt då såklart att det finns rejält med gömställen och framför allt bra lekställen för två honor att etablera revir i.
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 June 2009, 22:00.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Så ni tror att det skulle funka för alla de arter jag räknade upp - jag valde avsiktligt dessa för att de inte blir riktigt så stora som de övriga.

          Skulle någon annan art från något annat släkte ev. kunna funka.


          Fina foton Max
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Filmen är från ett 45 liters akvarium, där de gick över ett år och lekte regelbundet.

            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Denna hade jag under kort tid (2-3 mån) i ett 37 literskar.

              1+1, verkade trivas, lekte som bara den, färgade ut bra.

              Förmodligen skulle det gått alldeles utmärkt att ha dom där
              under lång tid.

              Tyärr dog dom när de blev matade med glass av minsta grabben....




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Tror som du Kjell att de större arterna faller bort av olika skäl. Tror också det är svårt med sur o mjukvatten arterna då jag inbillar mig att det är svårt o hålla lågt pH o mS i ett nanokar. Vidare tror jag att de parbildande och aggressivare också faller bort då honorna skulle få det svårt på så liten yta även med mycket gömställen. Men Borelli tror jag skulle funka trifasciata likaså. Skulle också kolla på de som räknades till Apistogrammoides genuset ofta lite mindre typ pucallpaensis 120-280 mS o pH runt 7 rätt likt mångas kranvatten i Sverige.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Tror också det är svårt med sur o mjukvatten arterna då jag inbillar mig att det är svårt o hålla lågt pH o mS i ett nanokar.
                  Kanske skulle man kunna ange att man inte alls skall hålla vildfångade sydamerikanska dvärgciklider i nanoakvarium - däremot kanske odlade eftersom de oftast inte alls har samma krav på surt vatten.

                  Tack för alla synpunkter som kommit in - tar gärna emot ännu fler

                  PS: Vet ju nu också att de inte tål glass
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 June 2009, 09:07.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Fanbyalperna

                    • September 2005
                    • 752

                    #10
                    Jag undrar om det verkligen är nödvändigt med fler honor. Mina Hongsloi har lekt flera gånger, men hanen leker alltid med samma hona. Den andra honan är också leksugen emellanåt och försöker locka till sig hanen, men hanen är inte med på noterna. Dessutom deltar han i vaktandet av ynglen. Inte lika hängivet som honan, men han är klart aktiv. Han är alltså monogam.
                    Det motsvarar inte alls beskrivningen i litteraturen.
                    Är det så att det bara hänger kvar eller är detta unikt för mina apisto.
                    Har inte alltid rätt, men fel ibland

                    Kommentar

                    • Radioaktiva Räkor
                      • May 2007
                      • 1760

                      #11
                      Macmasteri-komplexet torde funka också, jag har haft A. viejita som inte hade större utrymme åt sig själv än 20 liter i en burk (som dock var på 100 men 'pistorna fick inte bre ut sig mer). Och ynglade gjorde dom tydligen, upptäckte jag när det var dags för flytt

                      //C
                      With a licence to krill!
                      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                      Kommentar

                      • oaken
                        • September 2006
                        • 901

                        #12
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Tror också det är svårt med sur o mjukvatten arterna då jag inbillar mig att det är svårt o hålla lågt pH o mS i ett nanokar.
                        Jag inbillar mig att det där bara är inbillning

                        Kommentar

                        Arbetssätt...