Diskusar som tappat aptiten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whisky
    • April 2008
    • 108

    Diskusar som tappat aptiten?

    Tycker att mina små Diskusar har tappat aptiten, vad kan det bero på? (Kanske finns jättemånga orsaker men vad är dem vanligaste?)
    Jag varierar mellan rödamygg, vitamygg, svartmygg, artemia & mysis, sedan granulat(?) som bara 2 av 4 Diskusar verkligen äter av.
    Finns det något som ni tror dom kan bli glada av?
    Dom äter alltid ur handen, och nu är det bara 1-2 stycken (alltid samma) som kommer upp och äter..
    Dom verkar även vara mer rädda nu?
    Kollat vattenvärdena och dem är bra, byter någon hink vatten minst 1 gång i veckan, och tempraturen varierar mellan 26-30 grader.. Försöker få de stabilt men tyvärr är balkongdörren bredvid, och när solen lyser (inte rakt in i karet) blir det varmt och när de blåser blir de kallare.. håller på att göra det "akvarievänligt" också
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är de små så har du några saker du kan förbättra:
    *ha 30 grader i karet alltid med hjälp av doppvärmare
    *mata endast med röda mygg i nödfall, artemia och räkmix och ev. oxhjärta är inte fel att mata med istället
    *du har för litet antal, de är gruppfiskar och blir lätt otrygga om de är för få
    *du byter för lite vatten, helst ska du byta en del vatten var dag men minst 50% i veckan
    *nu skulle jag tippa på att de skiter vitt, är lite mörkare och står i ett hörn för sig själva, kanske de fått flagellater

    Det finns säkert ett flertal saker du kan ändra på, men gör du dessa saker så har du kommit en bit på vägen iaf.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Whisky
      • April 2008
      • 108

      #3
      Tack så mycket!
      Ja dem är 4 stycken, funderar på att köpa ett par till, men vill absolut inte att det ska bli fullt i karet..
      Dom har varit orädda, mer eller mindre, även om dem reagerar på vissa saker, sitter man en bit ifrån akvariumet och tittar har alla sina färger..
      Har haft dem i lite mer än 2 månader, och detta har kommit nu för ca 1 vecka sen..
      Men ska testa det med räkmix, finns det att köpa? Eller hur gör man en räkmix som är 100% "säker" att inte förstöra vattenkvalitén?

      Dom är mörkare ibland, men absolut inte hela tiden, dom är mer "sociala" på kvällen och åker efter oss när vi går förbi, men på morgon&dagtid så gömmer dom sig..

      Kommentar

      • Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

        #4
        Räkmix (o oxhjärta) finns att köpa i stora frusna kakor i zooaffären...

        Är oxå nybörjare på diskus (har bara två, änsålänge ), men matar mina tre gånger om dagen med något som heter "Good hart" (oxå fruset) eftersom de var vana att äta det i affären.
        De går tillsammans med städpersonal - iform av ca 35 tetror, sex pansarmalar och en L-09c - som rensar botten bra från överbliven mat (rödmunnarna börjar se spolformade ut ).

        Kommentar

        Arbetssätt...