Skalar-ägg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Skalar-ägg!

    Hej!
    Mina nyinköpta skalare har lagt ägg! Jättekul förstås, men vad gör jag nu? Paret finns i ett 250-liters kar tillsammans med tre andra skalare (som trycker i ett hörn) och några platy. Ett Fluval 4 plus-filter finns precis intill bladet där äggen lagts.
    Kan jag flytta bladet med äggen till ett yngelkar, ett sånt som simmar i det stora karet? Jag har inget annat kar att flytta dem till.

    Hälsningar
    Jennifer
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Försök göra dig av med de tre andra scalarerna, så kanske paret har en schans att klara ynglen. Det bästa är att låta dem försöka dra upp dem själva, även om de kan behöva en del försök. Att många odlare tar bort äggen från paren sägs vara en anledning till att de ofta är dåliga yngelvårdare, eftersom ynglen inte har blivit präglade på föräldrarna.

    Och i en liten yngelkasse kommer de nog inte att växa särskilt bra. Om de däremot får gå i ett 250-liters mer eller mindre själva, så går det nog bättre. Om äggen försvinner de första gångerna behöver man inte ge upp, förr eller senare får de nog kläm på det. Har även förstått det som att det även kan ha med hur bra förhållandena är (vattenvärden, sällskap t.ex) om det går eller ej.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Tack för snabbt svar!
      Det enda jag skulle kunna göra med de tre scalarerna är att pytsa över dem till mitt platy-odlingskar som dock snabbt skulle omvandlas till en massaker så det vill jag nog inte göra. Det jag har gjort nu är att dela av 250-liters karet så att de tre finns i en del och föräldrarna och äggen i den andra - kan det funka? Sen släckte jag också för att alla skulle få lite lugn och ro ikväll.
      Sen är jag ändå lite orolig för filtret, kan ynglena sugas in i det? Borde jag flytta det till den andra delen av karet åtminstone? Eller kan föräldrarna klara det om de kan sitt jobb?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Det bästa vore att ta tillbaka de tre andra till affären. Men en avdelning funkar, om den är såpass bra att ynglen inte kan ta sig igenom till andra sidan. Om pumpen går för fullt finns nog risken att de sugs in.

        Det bör finnas ett litet ljus tänt på nätterna, så att inte ynglen sprids, och blir mat när ljuset tänds igen. Sålänge det är ägg och yngel som inte simmar, och du inte har några nattaktiva fiskar spelar det kanske inte så stor roll, men när ynglen börjar simma så bör det inte bli helt mörkt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          #5
          Du vet väl att det är midsommar? :-) Och affären har bara öppet på torsdagar så det är ju några dagar dit...
          Avdelningen just nu består av myggnät, platyna ignorerar den och simmar fram och tillbaka men det tre "oönskade" scalarerna håller sig på sin sida. Måste dock fixa nåt bättre för ynglen kommer absolut att kunna ta sig igenom. Men det är väl några dagar dit?
          Tack tipset om ljuset, det ska jag fixa! Jag har ju karet i vardagsrummet så det är inte helt mörkt nu men jag ska se till att det finns lite ljus på nätterna!
          Pumpen har jag förresten ställt så lågt det går eftersom jag tyckte att det var full "storm" i karet men jag ska nog flytta den ändå.
          Och så säger de att det är avstressande att ha husdjur :-)

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hehe, ja, men jag menade inte att du skulle lämna in dem just idag Behövs inte förrän ynglen börjar simma. Har du två lysrör i rampen kan du låta det ena vara tänt på nätterna, har du ett mörkare och ett ljusare, så kan du låta det mörka vara tänt på nätterna.

            Japp, avkopplande är det, men det är ju även en del pyssel med det, och det väl tur det
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • jenmad
              • March 2009
              • 579

              #7
              Nu har platysarna fått flytta till platykaret istället, alla utom två som jag inte fick tag på (ville inte ha nån vild jakt och riskera att störa föräldrarna). Få se hur jag gör med de tre scalarerna, själva tycker de det är en utmärkt idé att flytta in hos platysarna (som i alla fall är på tok för många redan).
              Föräldrarna verkar veta vad de sysslar med, står och fläktar över äggen och jag kan inte se några vita ägg alls.
              Filtret har jag flyttat till andra änden av karet och får väl täcka men nåt när ynglena börjar simma - om det gör det, törs inte räkna med det ännu.
              Och på måndag blir det till att skaffa artemia!
              Hälsningar
              Jennifer

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ok, får säga lycka till då Skriv gärna hur det går.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • jenmad
                  • March 2009
                  • 579

                  #9
                  Tja, det blir nog inget den här gången, äggen minskar stadigt i antal. Jag har sett något enstaka som var vitt och jag antar att några friska ägg slinker med...
                  Men som jag har förstått (oj vad mycket information om scalar-odling det finns på internet!) så kommer de förmodligen snart att lägga ägg igen och chansen finns att det går bättre längre fram. De är ju rätt små, 4-5 centimeter uppskattar jag.
                  Frågan är nu om jag bör lämna tillbaks de tre överblivna scalarerna så snart som möjligt? Risken finns ju att det finns ett par kvar och två ruvande par i karet känns lite väl stressigt - för mig alltså. Eller bör jag vänta och se om det här paret verkligen fortsätter att hålla ihop och lägger ägg igen? Det vore ju snopet att lämna tillbaks de tre och sen upptäcka att de här två tappar allt intresse...
                  Hälsningar
                  Jennifer

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, ett lekande par är nog lagom, hade två par i ett 375-liters som lekte samtidigt, och de la äggen så långt ifrån varandra som möjligt vid varsin kortsida, och de var rätt griniga mot varandra.

                    Ja, det låter ju som de är rätt små då, så det kommer nog med tiden
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • jenmad
                      • March 2009
                      • 579

                      #11
                      Som jag trodde då, inte två lekande par i ett 250 liters kar...
                      Har du nån erfarenhet om paret kommer att hålla ihop? Jag har släppt ihop alla nu och jag tror att samma två går tillsammans fortfarande men de vaktar inte lekplatsen längre (alla ägg är borta).
                      Vad skönt att det finns såna som du svarar på frågor från såna som mig
                      Hälsningar
                      Jennifer

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ja, så länge de är så små så kan du låta dem vara tillsammans, och försöka leka några gånger. Du kan ju avvakta, och se om nå´t mer par bildas, och så kan du se vilket par som funkar bäst tillsammans, och vaktar bäst. Ja, scalarer brukar hålla ihop om de har bildat par, men har man flera par så kan de störa varandra, och lägga sig lekarna.

                        Tja, kul om man kan hjälpa till
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Turbojan
                          • May 2015
                          • 1

                          #13
                          Läser i beskrivningen för Skalarer att de ej går ihop med småfisk som Neontetror.
                          Kan man inte ha några stimfisk överhuvudtaget?
                          Jag har kökt ett 200 liters akvarie som jag ska köra igång.
                          Mvh
                          Janne

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Jo, större stimfiskar, speciellt med högre rygg, är inga problem att ha med scalarer. Även mindre tetror som neoner kan funka, om man låter små scalarer växa upp ihop med dem.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            Arbetssätt...