Skalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Missen
    • February 2008
    • 20

    Skalarer

    Jag har ett kar på 330l, just nu har jag 3 ungfiskar (ca 4-5com höga) och en vuxen som är ca 3år. Kommer den bilda par med de yngre när de blir större (förutsatt att mixen på könen stämmer)? Eller är det bättre och skaffa nga till yngre, så alla har samma ålder och kan para ut sig tillsammans?

    Kan jag har 6st skalarer på 330l? Blir det för trångt? De två stora malarna jag har kommer att flytta nästa vecka, om det är bättre för den stora skalaren får den flytta den med, jag är rätt fäst vid den, men den är lite deppig, håller sig i ett hörn.
    Missen

    330l - 4 Scalarer, 6 Sorgmanteltetror, 3 Randiga otocinclus, 2 Sugmalar, 22 Kardinaltetror
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är bättre att du har sex skalarer som är ungefär jämnstora som parar ut.
    Att ha dessa i ett 330 liters kar är inga problem så länge de inte är könsmogna.
    När de väl parar ut och börjar leka är det bara plats nog för max 2 par om du har tur, annars är det nog bara ett par som gäller.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Missen
      • February 2008
      • 20

      #3
      Tack för snabbt svar! Då får jag skaffa mig tre till yngre och se till att den gamle får det bra ngn annanstans. Så får vi se hur många par jag har tur att få.

      Hur gammal blir en skalar?
      Missen

      330l - 4 Scalarer, 6 Sorgmanteltetror, 3 Randiga otocinclus, 2 Sugmalar, 22 Kardinaltetror

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Den blir gissningsvis hyffsat gammal, jag skulle tippa på runt 6-7 år.
        Varför ska du göra dig av med malarna i det karet?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Missen
          • February 2008
          • 20

          #5
          Det är bara problem med dem. De bråkar och lever om, jobbar inget ligger bara och latar sig. När de bråkar rör de runt växterna och alla skott ligger vid ytan när man kommer hem.
          Missen

          330l - 4 Scalarer, 6 Sorgmanteltetror, 3 Randiga otocinclus, 2 Sugmalar, 22 Kardinaltetror

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Runt 10 år kan nog en välskött scalare bli.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Missen
              Det är bara problem med dem. De bråkar och lever om, jobbar inget ligger bara och latar sig. När de bråkar rör de runt växterna och alla skott ligger vid ytan när man kommer hem.
              Ah, då är det läge att skaffa mindre individer.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Missen
                • February 2008
                • 20

                #8
                Hm.. Har inte tänkt på det. Ville bara inte ha marodörerna kvar, kanske skulle köpa nga nya fina malar. Ska spana in artbeskrivningarna! Du kanske har ngt tipps på en vacker mal som jobbar bra.

                Tack för alla bra svar!
                Missen

                330l - 4 Scalarer, 6 Sorgmanteltetror, 3 Randiga otocinclus, 2 Sugmalar, 22 Kardinaltetror

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det är lite skillnad mellan att vara snygg och jobba bra!
                  Varför inte kombinara det och köpa några olika malar som inte är så svåra att hålla? Ancistrus är inte många som tycker den är snygg, dock så finns det några olika sorter att välja mellan, men den vanliga Ancistrus spec. är den vanligaste och billigaste samt käkar en hel del alger.
                  Sedan kan du kolla efter andra L-malar som är snygga, men tyvärr brukar de flesta inte vara lika duktiga som de förut nämda malarna.
                  Det skiljer även en hel del i pris mellan de olika malarna samt var man bor i Sverige, men för 300-400 kan du få riktigt fina L-malar såsom Golden nugget och liknande.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Missen
                    • February 2008
                    • 20

                    #10
                    Hehe jag misstänkte det! Jag har nu åtta randiga otocinclus, de är flitiga som bin och jag ser inte skymten av nga alger (har inte änderat sign är köpte fem till för två dagar sedan). Jag kanske bör ha ngn Ancistrus också. Sökte på "Antracitus" och fick faktiskt upp nga riktigt fina, men de är nog inte den vanliga . Tack för tipsen ska kika runt lite vad det finns för utbud på min vanliga akvariebutik. (Hör säker av mig igen och frågar om mer råd när jag gör slut funderingen) Trevlig midsommar!
                    Missen

                    330l - 4 Scalarer, 6 Sorgmanteltetror, 3 Randiga otocinclus, 2 Sugmalar, 22 Kardinaltetror

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ok, men har du redan Otticar så behöver du troligen inte någon ancistrus i första taget utan vänta och se hur det blir med algerna.
                      Däremot kan du alltid kolla efter någon annan sorts L-mal att ha, bara för att de är fina.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Ok, men har du redan Otticar så behöver du troligen inte någon ancistrus i första taget utan vänta och se hur det blir med algerna.
                        Däremot kan du alltid kolla efter någon annan sorts L-mal att ha, bara för att de är fina.
                        Fina - och syns aldrig

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Jepp, och har man sedan otur så är de helt plötsligt uppslukade av jorden och finns inte mer!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...