Tiger Oscar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Quilles
    • November 2008
    • 87

    Tiger Oscar

    Hej har 2 st tiger oscar och undrar om dessa fiskar är väldigt revir försvarande för minna verkar vara de så fort någon annan fisk kommer till deras stock så jagar dem bort dem..
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Japp, de är ju parbildande ciklider, och så´na är revirhävdande, vissa arter mer, andra mindre. Påfåglar hör nog till de mer revirhävdande.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Quilles
      • November 2008
      • 87

      #3
      oki för dem har ett litet hål i stocken som dem försvarar kommer de någon annan fisk där jagar dem bort den.. Redigt coolt dock

      Kommentar

      • Quilles
        • November 2008
        • 87

        #4
        Har en fråga till och de är hur kan man se om de är en hona eller hane man har ? Hoppas verkligen på att de är en Hona och En hane jag har

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Mer eller mindre omöjligt att se innan de leker, då honan har ett tjockt äggläggningsrör. Och även om de lägger ägg är det ingen garanti, jag hade två honor en gång som betedde sig som ett par, och båda la ägg.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • sjebbe
            • March 2009
            • 440

            #6
            lånar tråden lite
            När börjar dem med revir?
            Är det när dem blivit könsmogna eller efter parbildning?
            450 L - Channa pulchra
            720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

            Kommentar

            • Quilles
              • November 2008
              • 87

              #7
              Mina har börjat som med revir så fort dem kom ner i karet... hitta en stock med ett ganska bra hål och där är dem rätt mycket när de inte vankas mat.

              Kommentar

              • sjebbe
                • March 2009
                • 440

                #8
                Hur stora/gamla är dina?

                Mina är mellan 15-10 cm, inget revir än vad jag kan se.
                450 L - Channa pulchra
                720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                Kommentar

                • Quilles
                  • November 2008
                  • 87

                  #9
                  Tror mina är 10-11 cm och vet inte om man kan kalla de revir dock men dem har ett hål i en stock jag har i akvariet som dem är i hela tiden och försöker någon annan fisk komma dit så jagar dem bort dem.

                  Kommentar

                  • Quilles
                    • November 2008
                    • 87

                    #10
                    En fråga till om dessa fiskar..

                    Är de vanligt att dem är skygga och rädda för ägaren till akvariet.. för mina gömmer sig när jag går förbi akvariet och när jag skall mata dem.. och om dem nu är skygga kan man träna upp dem på något sett så dem inte är rädda längre

                    Kommentar

                    • sjebbe
                      • March 2009
                      • 440

                      #11
                      jag brukar sitta vid karet innan-under-efter matning. Nu blir dem helt galna så fort nått rör sig utan för karet. Men sen när dem ser att det är min sambo eller hunden så lugnar dem ner sig.

                      Men om jag dyker upp med en gul påse(röda mygglarver) eller en skål som jag ställer på täckglaset med räkor i, då blir det liv i byttan kan jag lova.

                      Jag kan nästan svära på att dem ser skillnad på mig och min sambo, gjorde ett test härom dagen. Sambon (måttligt entusiastisk) gick fram till rutan, 10 sek senare så hade dem lugnat ner sig. När jag går fram så har dem halv munnen ovanför vattenytan vid foderhålet.

                      Ska fråga min sambo om jag liknar en gul påse eller om jag brås på räkor ...
                      450 L - Channa pulchra
                      720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                      Kommentar

                      • tetraodonfeber
                        • May 2007
                        • 336

                        #12
                        hade 8 påfåglar i 2 års tid blev ca 22cm de största jag kan säga att jag känner igen det du berettar. allt som leder till mat i slutändan är dom för, jag kunde mata dem ur handen, tror som sagt de kände igen mig och viste att det var jag som matade.
                        Malawi

                        Kommentar

                        Arbetssätt...