Discus som leker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J Stefan J
    • July 2006
    • 74

    Discus som leker

    Hej!

    Som erfaren sötvattensakvarieist har jag nu igen kommit till discusciklider.
    Efter ett antal månader kanske år har de blivit trygga i mitt akvarium & visar gärna sina vackra färger för mig. Inte ens när jag är tvungen att stoppa ner handen i akvariet för att justera något blir de särskilt rädda.

    Men efter att tiden har gått så gillade de att lägga rom på min pump ofta men numera sällan. Jag undrar varför rommen inte utvacklas till yngel då jag har följt dem noggrant. Jag har gjort allt som står i min makt för att underlätta för föräldrarna att sköta rommen men den verkar inte utvecklas iallafall. Finns det någon som vet eller har några fakta varför det inte funkar.
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Lite olika alternativ att börja med.

    1 Fel vattenvärden
    2 Ungfisk o hannen är inte könsmogen.
    3 Pumpen år igång och suger in hannens mjölke.

    Senast redigerad av kaj.p; 30 May 2009, 07:12.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • J Stefan J
      • July 2006
      • 74

      #3
      Hej! Tack för tipsen.
      Jag har nyss sett romläggningen direkt så nära jag vågade utan att störa för mycket.
      Att den ena är hona & lägger äggen den här gången har jag lyckats se. Om den andra är en hane vet jag inte trots pappilär öppningen (eller vad det nu heter) är omöjligt att avgöra men den lade i vart fall inga ägg.

      Det är dock det första jag vill försöka reda ut så (dom är ett par).
      Sedan såg jag inget kommar ur den s:k hanens öppning med blotta ögat.
      Det kan ju vara som du skriver att han inte är könsmogen?

      Vad tror du om detta?

      Samtidigt vill jag poängtera att det viktigaste inte är avkomman utan att paret trivs i akvariet.
      Mvh Stefan.

      Kommentar

      Arbetssätt...