fjärilsciklid beteende

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

fjärilsciklid beteende

Min fjärils historia:
    Jag köpte fyra st fjärilar och hoppades på två hanar och två honor. En av fjärilarna dog efter ett par dag pga av för stor vattenbyte. (misstänker jag) de andra tre mådde fint.
    Jag trodde att det var två hanar och en hona kvar så jag köpte mig två honor till.... ialf såg det så ut.
    Det slutade med att jag har nu 2 honor 2 hanar och en som vi vi får kalla "Det"

Nu har mina fjärilsciklider blivit varma om kläderna för de har börja blir kaxigare och kaxigare mot varandra. Aldrig mot andra fiskar.

Det jag undrar är om man kan se när de bildar par, eller om de nu bildar par. Kommer de att vara kaxiga mot andra fiskar vid parbildning? Det finns många gömställen och mycket växter som de simmar igenom.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

Är det ingen som har något att säga!?!?

Fiskbloggen

Kommentar

• Nubi
      • March 2009
      • 9026

verkar inte som det

Fiskbloggen

Kommentar

• Marsipulami
        • September 2008
        • 203

Mina bildade par (syntes väldigt tydligt), och en av hannarna var väldigt aggresiv mot andra ciklider. I mitt 375 regerade han 1 m av 1,5 m längd i karet.

Kommentar

• sehkn0
          • March 2009
          • 131

Jag tror också du kommer att se det ganska tydligt.
          Min hane var i början dessutom aggresiv mot sin egen hona. Efter att de lekt 5-6 gånger så har han lugnat ner sig och låter honan vara med och vakta ägg och yngel.

Kommentar

• smurfmats
            • February 2003
            • 3538

Ursprungligen postat av sehkn0
            Jag tror också du kommer att se det ganska tydligt.
            Min hane var i början dessutom aggresiv mot sin egen hona. Efter att de lekt 5-6 gånger så har han lugnat ner sig och låter honan vara med och vakta ägg och yngel.

har du fått yngel att överleva alltså? mer info tack!!!

japp, mina par syntes väldigt tydligt i början...
            tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• sehkn0
              • March 2009
              • 131

Ursprungligen postat av smurfmats
              har du fått yngel att överleva alltså? mer info tack!!!

japp, mina par syntes väldigt tydligt i början...
              De leker oftast direkt efter ett vattenbyte. Än så länge blir det bara yngel. De klarar av att försvara rommen men ynglen klarar sig bara någon dag. Jag håller på att dra igång ett eget 185 liters akvarium till mina fjärilar så att de skall få chansen.

Just nu väntar jag på att lacken på min egenbyggda bakgrund skall härda.

Kommentar

• Feffe
                • May 2009
                • 68

Hej,

Lånar tråden lite. Mina fjärilar har börjat bli väldigt aggresiva mot varandra idag efter ett vattenbyte. Lite rädd för att dem kommer att döda varandra, är det en risk? Dem är två stycken och innan vattenbytet simmade dem mycket tillsammans som par. Dem är relativt nya i mitt kar, haft dem itvå veckor kanske. Ha jag något att vara orolig för?

Kommentar

• Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

Kan vara så att man har lite för många fjärilar för att se om de bildar par....kan det stämma?

Hur får man de att leka och vad ska man tänka på för att rädda yngel från att överleva och inte bli uppäten ??

Fiskbloggen

Kommentar

• smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

Ursprungligen postat av sehkn0
                    De leker oftast direkt efter ett vattenbyte. Än så länge blir det bara yngel. De klarar av att försvara rommen men ynglen klarar sig bara någon dag. Jag håller på att dra igång ett eget 185 liters akvarium till mina fjärilar så att de skall få chansen.

Just nu väntar jag på att lacken på min egenbyggda bakgrund skall härda.

ah, ok. jag har haft mina yngel som mest i 2 veckor.. sen blev de uppkäkade av föräldrarna. såg i fredags att mitt lekpar fått yngel för 8:e gången! en riktig stor svärm! bara hoppas de lär sig nåååågon gång!
                    tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

Så när de väl börjar leka är det rätt så enkelt att få de och yngla av sig??

Fiskbloggen

Kommentar

• smurfmats
                        • February 2003
                        • 3538

åh nej, verkligen inte!

att leka är lätt, att få yngel är den svåra delen!!!

mjukt vatten verkar vara melodin!
                        tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• J Stefan J
                          • July 2006
                          • 74

Ursprungligen postat av Nubi
                          Min fjärils historia:
                          Jag köpte fyra st fjärilar och hoppades på två hanar och två honor. En av fjärilarna dog efter ett par dag pga av för stor vattenbyte. (misstänker jag) de andra tre mådde fint.
                          Jag trodde att det var två hanar och en hona kvar så jag köpte mig två honor till.... ialf såg det så ut.
                          Det slutade med att jag har nu 2 honor 2 hanar och en som vi vi får kalla "Det"

Nu har mina fjärilsciklider blivit varma om kläderna för de har börja blir kaxigare och kaxigare mot varandra. Aldrig mot andra fiskar.

Det jag undrar är om man kan se när de bildar par, eller om de nu bildar par. Kommer de att vara kaxiga mot andra fiskar vid parbildning? Det finns många gömställen och mycket växter som de simmar igenom.

När de leker är de givetvis aggresiva mot andra fiskar men de är inte som malawiciklider som försöker döda alla mjukare fiskar i sitt akvarium.Stimfisk gå utmärkt med dessa liksom discusciklider. Hanen & honan är lätta att särskilja & de gnabbas lite för det mesta´innan & runt romläggningen. De äter i allmänhet upp rommen som de sällan kan föda själva i ett akvarium. Men samspelet hona & hane är väldigt likt de flesta sydamerikanska cikliderna. Tydliga roller färger & agerande. D.v.s har man sett dem uppträda tidigare är de lätt förutsägbara.

Kommentar

• Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

Vad tråkigt att de äter upp romen Nu har de lugnat ner sig lite, har inte varit hemma på ett par dagar så jag vet inte vad som hänt. Mina två andra fjärilar som jag har i 150l är inte lika på varandra som de i 225l.

Fiskbloggen

Kommentar

Arbetssätt...