Grön Bågciklid eller Nannacara anomala

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    • September 2006
    • 5973

Grön Bågciklid eller Nannacara anomala

Så nu har jag dom igen

Detta var en av mina favoriter för länge sedan. Ni som känner mig på forumet vet att jag är Apistogramma älskare, men dessa små fiskar är så nära Apisto man kan komma. Men till ett lägre pris!

De är lätta att få yngel av, inga särskilda krav på vattnet, men man måste vara bredd på att lyfta bort hannen när honan har lekt! För mer aggressiv hona får man nog leta efter i fiskvärlden. Här är det inte storlek som bestämmer utan attityd!

Fast innan lek så kan nog hanen behöva ett par honor att dela sin pilskhet på, med bara en hona kan det gå illa.

Hoppas att mina fem, tror/hoppas att det är två hannar och tre honor ska kunna samsas i mitt 540 kar.

Här är en film på de två troliga hanarna, när de möttes i karet. Uppenbarligen gäller det att bestämma vem som är "kung i baren"

PS: Gillar det Engelska namnet Goldeneye cichlid, man förstår vad dom menar när man har sett filmen.
    Senast redigerad av c90368; 29 May 2009, 11:59. Anledning: Fel namn på fisk
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • almost_jocke
    • January 2008
    • 228

SNYGGA! och vilken show dom bjöd på =)

Kommentar

• Shepard
      • March 2003
      • 13992

Ja, de är fina Har själv en hane och en hona, hanen är av "egen tillverkning" så att säga, och har blivit riktigt biffig. Honan har haft yngel några gånger, men tyvärr har inga klarat sig i det akvariet.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

Kommentar

• c90368
        • September 2006
        • 5973

Ursprungligen postat av almost_jocke
        SNYGGA! och vilken show dom bjöd på =)
        Ja, det är roligt att titta på deras show!

Framförallt när man vet att det sker i ett välplanterat 150 cm akvarium utan några snarlika fiskar som hävdar revir!

Annars så skulle deras show innebära att en av dem är död inom 24 timmar!
        /Maths

Kommentar

• Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

Mest ser det faktiskt ut som Nannacara taenia. Är du säker på att det är anomala du fått?
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

Kommentar

• c90368
            • September 2006
            • 5973

Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
            Mest ser det faktiskt ut som Nannacara taenia. Är du säker på att det är anomala du fått?
            Nej, de såldes som bågciklid kort och gott!

Men efter vad jag har läst i olika artiklar så ska den bruna Bågcikliden Nannacara taenia vara en riktigt raritet som sällan dyker upp i affärerna.

Att jag då skulle fått tag på den bruna för 45:- fisken verkar som en våt dröm!

Men osvuret är bäst, under har hänt förr!

Personligen har jag dock aldrig sett en brun Båge i verkliga livet, men jag har haft de gröna förr (om det nu var grön) och de liknar de jag har haft förr väldigt mycket.

Kollar man in bilderna man får upp på Google sök på Nannacara taenia så verkar hanens "stridsdräkt" vara mer distinkt än vad mina uppvisar.
            /Maths

Kommentar

• pelle
              • January 2002
              • 419

Jo, det är N. Taenia. 100% säker. Ska sägas att den har blivit lite vanligare med åren. Vildfångat har dykt upp, då och då. Men fortfarande en raritet (grattis!)

En mindre art än N.Anomala och lite svårare att hålla.

Mvh/
              Per

Kommentar

• c90368
                • September 2006
                • 5973

Det var riktigt roligt att höra

Själv är jag delvis färgblind så det här med artbestämningar är inte min starkaste sida.

Kan medela att jag ser mer av dem du och att de håller sig framme bra vid matning.

Första honan som lekte borde ha frisimmande yngel vilken dag som helst nu. Har inte sett rom, men det är ingen tvekan på hennes "jag är störst och starkast i hela karet" attityd och krigsmålningen som hon bär på.

Ska föröka fånga en filmsnutt till.
                /Maths

Kommentar

• c90368
                  • September 2006
                  • 5973

Har letat runt på nätet för att försöka få en uppfattning. Finns inte allt för många bilder N.Taenia och en hel del tror jag är felaktigt namngivna.

Men trots det så har jag kommit fram till att ni har rätt! Det är N.Taenia!

Det som övertygade mig var faktiskt bilderna på N.Anomala som frächade upp mitt eget minne av de bågar jag har haft förut. Det är helt klart en skillnad på hanarna.
                  /Maths

Kommentar

• c90368
                    • September 2006
                    • 5973

Nu har en av honorna lyckats få fram några yngel till ganska hyfsad storlek! Detta i 540 karet med massor av hungriga medinvånare, bra jobbat

Ursäkta den dåliga kvaliten på filmen, hon ville inte vara med på bild.

/Maths

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Så ovanliga är ändå inte N. taenia - grossisten Imazo har dom tämligen regelbundet i lager. Mina kommer i alla fall därifrån.
                      Kul att du fått yngel.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• c90368
                        • September 2006
                        • 5973

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Så ovanliga är ändå inte N. taenia - grossisten Imazo har dom tämligen regelbundet i lager. Mina kommer i alla fall därifrån.
                        Kul att du fått yngel.
                        De verkar inte vara så ovanliga nu för tiden, det håller jag med om.

Det var annat på åttitalet som jag hade som referens fram till inte allt för länge sedan
                        /Maths

Kommentar

• Falconer
                          • November 2005
                          • 786

Jättefina ciklider!
                          Hur stora blir grön och brun bågciklid?
                          Skulle dom gå att hålla tillsammans med nyckelhålciklid i ett 120 liters tror ni?

Mvh J

Kommentar

• c90368
                            • September 2006
                            • 5973

Ursprungligen postat av Falconer
                            Jättefina ciklider!
                            Hur stora blir grön och brun bågciklid?
                            Skulle dom gå att hålla tillsammans med nyckelhålciklid i ett 120 liters tror ni?

Mvh J
                            Hanen blir 5 -8 centimeter, honan lite mindre.

Ja ett par skulle säkert fungera, se bara till att hanen kan hålla sig undan när honan har rom.

På filmen ovan ser du att hanen "besöker" honan med yngel, det är mycket ovanligt, enligt min erfarenhet. Men det beror nog på att det är ett stort kar med massor av gömställen.
                            /Maths

Kommentar

• Mats Bryzell
                              • February 2007
                              • 18959

Alltid inspirerande att se filmer från dig Maths! Ja, såna här rackare blir man ju också sugen på att ha!

Kommentar

Arbetssätt...