Jordätare i växtakvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    Jordätare i växtakvarium!

    Någon som vet om någon art med jordätare funkar med växter. Geophagus sp. "pindaré kanske? Hade velat ha orangehead tapajos men det går inte gissar jag
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459
  • Banderad
    • January 2006
    • 358

    #2
    Jag hade nog satsat på Biotodoma cupido eller wavrini i ett växtakvarie. Jag har inte erfarenhet av just den arten du nämner men Geophagusar brukar kunna vara bra på att röra om på bottnen och gräva en hel del. Dessutom gillar de att gräva just runt rötter vilket resulterar i ett evigt planterande. Men det finns säkert andra på forumet med helt andra erfarenheter än mina.

    /Jocke

    Kommentar

    • GöranE
      • November 2008
      • 735

      #3
      Ursprungligen postat av Faltaren
      Någon som vet om någon art med jordätare funkar med växter. Geophagus sp. "pindaré kanske? Hade velat ha orangehead tapajos men det går inte gissar jag
      Har ingen erfaenhet av "pindare" men jag har 6 st Tapajosar och mina gräver inte märkvärt. Dom är iofs inte så stora, typ 6-7cm. Har däremot ett par Geophagus sp Bahia Red som är värsta grävmaskinen, gräver hela tiden även när den inte leker. så det blir ett j... planterande.
      En grupp Satanopercor(15-20cm) har jag oxå och dom gräver inte heller så mycket.
      Det är helt rätt att dom gräver mest runt växterna pga att det samlas mat där. Om du vill ha växter tillsammans med jordätare kan du sätta växterna mellan stenar så fiskarna inte kommer åt att gräva upp dom.
      Tror jag vågar påstå att väldigt stor del/alla?? cikliderna gräver mer eller mindre vid lek.
      Jordätare................ inget kommer i närheten!!

      Quidquid latine dictum sit, altum videtur

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Tapajosen gräver som värsta grävmaskinerna när dom blir större Göran
        Mina flyttade runt all grus i mitt 720 på några timmar och grävde upp alla växterna.
        Till o me mina enorma jättevallisneria.
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • GöranE
          • November 2008
          • 735

          #5
          Ursprungligen postat av drd
          Tapajosen gräver som värsta grävmaskinerna när dom blir större Göran
          Mina flyttade runt all grus i mitt 720 på några timmar och grävde upp alla växterna.
          Till o me mina enorma jättevallisneria.
          Där ser man! Hade väl en liten föraning om att det skulle bli så med tiden Var det konstant grävande eller "bara" under lek?
          Får väl ordna om karet senare med bottenfasta stenar och växter däremellan.. Det fungerar i mitt andra kar där G.Bahia red går.
          Jordätare................ inget kommer i närheten!!

          Quidquid latine dictum sit, altum videtur

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            #6
            Låter som jag får skippa jordätarna då . Fått en lista från glaser i tyskland så kan beställa en del . Kommer bli lite dvärgciklider och L-malar men hade gärna haft några jordätare med. Men är det ingen art som funkar. Var ifs inne på cupido.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            Arbetssätt...