Spilurumciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Spilurumciklid?

    Jag har köpt ett par Centralamerikanska ciklider, de såldes som "Spilurumciklid" Chichlasoma Spilurum. Men nu finns det ingen info om just den arten, jag undrar om de heter något annat nu, eller om det är någon som vet något om dom.
    Jag har aldrig haft den här cikliden förut och skulle vilja ha mer informasjon om den. Jag hittar den inte ens i Ciklidboken, andra utgåvan.

    Så här ser den ut:



    det är hanen på bilden, honan är något mindre. Tacksam för svar.
    Senast redigerad av ciklidtok; 29 April 2009, 07:15.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Kenny89
    • December 2005
    • 291

    #2
    Är det dessa?


    Lite Fakta.

    Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      nej,. de ser inte ut sådär. De är gulgrön och rosa i färgen, och bägge två har svarta Ränder tvärs över kroppen. Om du kollar länken jag skickade, så ser du att det inte är de du länkade till.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        jag fick ett förslag på att det kan vara Cutter's Ciklid, men hittade ingen bild på den. är det någon som har en bild på Cutter's....
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Tja, det är ju inte helt omöjligt att det faktiskt är spilurum
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #6
            Spilurum och cutter's har oftast sålts som både ock.
            Själv har jag köpt mina av en som importerat dem som spilurum och de liknar bitvis både ciklidtok's samt zookolls sida.
            Har tyvärr ingen bild på vare sig yngel eller föräldrar men visst grön/gult stick finns uppblandat med horisontella linjer i svart(både yngel och hona) medans hanen har mindre antydan till ränder.
            Oftast förekommer även någen svart markering på ryggfenan.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #7
              Det går säkert att hitta mer info om man söker på det (just nu, iaf) gällande vetenskapliga namnet, Cryptoheros spilurus.
              Fisken har även hetat Heros spilurus, Cichlasoma spilurum och Archocentrus spilurus.
              Senast redigerad av Daniel Blom; 29 April 2009, 19:20.
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Ursprungligen postat av ciklidcollector
                Spilurum och cutter's har oftast sålts som både ock.
                Själv har jag köpt mina av en som importerat dem som spilurum och de liknar bitvis både ciklidtok's samt zookolls sida.
                Har tyvärr ingen bild på vare sig yngel eller föräldrar men visst grön/gult stick finns uppblandat med horisontella linjer i svart(både yngel och hona) medans hanen har mindre antydan till ränder.
                Oftast förekommer även någen svart markering på ryggfenan.
                Den här beskrivningen passar in på mina. Men det finns även rosa/ljusröda inslag framförallt på magen och hakan, på bilden jag har länkat till ser man tydligt det Röda/rosa...men det kan ju bero på att de var i lektagen, att färgerna var mycket markanta just då.
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Ursprungligen postat av Daniel Blom
                  Det går säkert att hitta mer info om man söker på det (just nu, iaf) gällande vetenskapliga namnet, Cryptoheros spilurus.
                  Fisken har även hetat Heros spilurus, Cichlasoma spilurum och Archocentrus spilurus.
                  Jag hittade ingenting på de här namnen, inte här på Zoopet iaf. Finns det nån annan bra söksida man kan vända sej till förutom google, för där har jag varit och fick hur många träffar som helst, men jag hittade ingenting om akvariefisken, så jag gav upp
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #10
                    på ciklid eller fishbase finns troligtvis mera utförlig info och bilder.
                    På ciklid så kan du även fråga kunniga personer som hållit på med dessa sa ciklider i år 10'ånde
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • GöranE
                      • November 2008
                      • 735

                      #11
                      Jag har både cutteri och spilurium. Tycker helt klart att din bild ser ut som en
                      Cryptoheros Cutteri än en spilurium. Kolla länkarba till ciklid.org nedan.

                      http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=379 (SPilurius)

                      http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1997 (Cutteri)
                      Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                      Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Ursprungligen postat av GöranE
                        Jag har både cutteri och spilurium. Tycker helt klart att din bild ser ut som en
                        Cryptoheros Cutteri än en spilurium. Kolla länkarba till ciklid.org nedan.

                        http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=379 (SPilurius)

                        http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1997 (Cutteri)
                        den liknar helt klart mycket på Cutterin. Mina har lite annan färgsättning, men både kropp, fenor och huvud ser ut som mina två. Så då är det kanske en Cutteri och inte en Spilurum?kan de ha olika färhsättning? Den röda/rosa färgen som Cutterin har på hela kroppen, har mina framföralt under magen, på hakan och bröstfenorna.
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • GöranE
                          • November 2008
                          • 735

                          #13
                          Tror att alla arter har vissa variationer i färgerna beroende på vilken flod dom kommer från. Är ju lite förvirrande. Till detta kommer ju lekdräkten som en extra faktor.
                          Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                          Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            Jag är nu ganska säker på att det är en Cutteri. Tack för alla snabba svar, och bra länkar.
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            Arbetssätt...