Papegojcikliderna har laggt ägg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jejja2
    • April 2007
    • 87

    Papegojcikliderna har laggt ägg!

    Kollade precis till mitt akvarium och såg att de laggt ägg! De har hållt på och grävt massor hela tiden sen jag fick dem för 1½ månad sen, överallt ligger stora högar här och där! Och nu är det fullt av vita små klumpar på stenen och båda vaktar ordentligt. Vet dock inte OM det är en kille och en tjej jag har? Kan man se det på något vis?

    Kan givetvis ta bilder och visa er!

    Vad ska jag tänka på? Kommer det bli yngel eller finns det risk för att det är tjej och tjej jag har som bara lägger ägg endå som hönor gör?

    //Jessica
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Jätteskoj, säkert. Men jag skulle göra mig av med bastarderna. Papegeojyngel är säkert bra mat åt riktiga ciklider.

    För att ge dig någon form av trevligt svar, du har med 99% säkerhet hane/hona. Fiskar brukar inte spontanromma.

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Jejja2
      • April 2007
      • 87

      #3
      Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
      Jätteskoj, säkert. Men jag skulle göra mig av med bastarderna. Papegeojyngel är säkert bra mat åt riktiga ciklider.

      För att ge dig någon form av trevligt svar, du har med 99% säkerhet hane/hona. Fiskar brukar inte spontanromma.

      //C

      ???

      Vad var det övriga otrevliga svaret bra till då?

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Det händer att 2 honor leker oxo..

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
          Jätteskoj, säkert. Men jag skulle göra mig av med bastarderna. Papegeojyngel är säkert bra mat åt riktiga ciklider.

          För att ge dig någon form av trevligt svar, du har med 99% säkerhet hane/hona. Fiskar brukar inte spontanromma.

          //C
          Du är bara avundsjuk

          Jodå, som narii skriver, det är mycket vanligt att 2 honor leker med varandra och lägger rom och detta gäller även blnad naturformer.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Jejja2
            Kollade precis till mitt akvarium och såg att de laggt ägg! De har hållt på och grävt massor hela tiden sen jag fick dem för 1½ månad sen, överallt ligger stora högar här och där! Och nu är det fullt av vita små klumpar på stenen och båda vaktar ordentligt. Vet dock inte OM det är en kille och en tjej jag har? Kan man se det på något vis?

            Kan givetvis ta bilder och visa er!

            Vad ska jag tänka på? Kommer det bli yngel eller finns det risk för att det är tjej och tjej jag har som bara lägger ägg endå som hönor gör?

            //Jessica
            Det är svårt att se könen på papegojcikliderna så det kan vara 2 honor, eller ett par.

            Även om det skulle vara ett par så är det inte så vanligt att man lyckas dra upp yngel efter papegojciklider. Orsaken till detta kan vara många, som att de pga aveln är dåliga föräldrar eller att förutsättningarna i akvariet inte är tillräckligt bra
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Keibo
              • November 2008
              • 468

              #7
              Mina som jag hade la å ägg, äggen kläcktes men så snart de gjorde det åt honan först upp min hanne (eller knaprade på honom tills han var helt död i alla fall) och sen åt hon ynglen... Knäpp firre...
              Annars brukar för övrigt hannen (för mig) behöva vara jämnstor eller större för att det skall bli lek...
              Mvh. Peter

              500L - Pelarakvarium

              1500L - Under förändring

              Kommentar

              • Galne-Gurra
                • April 2008
                • 1080

                #8
                Rommen blir nog frukost till dom andra fiskarna,även om rommen kläcks så blir den nog uppäten,ty papegojciklider är väldigt dåliga på att vakta sin avkomma.
                http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                Kommentar

                • ciklidcollector
                  • April 2008
                  • 1111

                  #9
                  Om du får yngel av papegoj så kan du nog skatta dig lycklig, inte många som lyckas.
                  Ett tips är att håva upp ett 10tal yngel när de är frisimmande o placera i ett eget akvarium(60l) går bra och låt dem växa upp där.
                  Mata med nykläckt artemia eller yngelfoder på burk.
                  -=Amatörbiologen=-
                  Amerikanska Ciklider

                  Kommentar

                  Arbetssätt...