Blåciklid eller Fjärilsciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palettciklid_grabben
    • January 2007
    • 72

    Blåciklid eller Fjärilsciklid?

    Tjenare

    Jag undrar vilken av dessa underbara ciklider som jag skall köpa?
    basera gärna era svar på egna erfarenheter/fördelar/nackdelar mm.
    Funderar antingen på 2 blåciklider eller 4 fjärilar.
    Tack på för hand!
    M.V.H Jocke
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Blåcikliden är tålig och långlivad, stor, bufflig, aggressiv och gräver upp växter. Ganska lättlekt och tar hyfsat väl hand om sina mycket talrika yngel.

    Fjärilscikliden är extremt ömtålig och kortlivad, liten, tål inte att bli dominerad, aggressiv, men gräver inte och rör inte växter. Lättlekt, men tar i stort sett aldrig hand om sina pyttesmå yngel, så odling är svår.

    Kompromissförslag: Boliviansk fjäril, eller Thomasciklid. Större och tåligare och lättlektare (och inte lika snygga) än fjäril; snällare, mindre, äter inte växter och gräver inte än Blåciklid.

    Your call.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • mikey13
      • October 2007
      • 465

      #3
      Har båda sorterna i varsina akvarium. Blåciklid upplever inte jag som särskilt aggressiv, något när den leker, men inte annars. Växterna har också fått vara ifred hos mig, men har ganska tåliga växter (anubias) den har hittills inte heller grävt särskilt mycket. det kan dock vara olika hur aggressiva dom är då min brors blåciklider är lite surare än mina .
      Den är som azur säger mycket lättlekt, tålig och långlivad. Jag tycket att det är en mycket charmig fisk som hela tiden har något för sig.

      Fjärilscikliden är betydligt mindre och lugnare, nästan lite småtråkig faktiskt, den är dock väldigt vacker att se på. har inte fått den att leka ännu, men det kanske kommer. den är också som Azur säger lite ömtålig.

      Thomasciklid har jag också och kan rekommendera, sen även nyckelhålscikliden, mycket snäll fisk inte lika vacker dock som de övriga.
      __________________________________________
      Mitt 720L projekt
      375L Inbyggt i väggen-projekt

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        bolivianer är klart att föredra framför vanliga fjärilar.

        dock behöver de lite större revir.

        det var prexis det gick med två lekpar här i mitt 240 liters.

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Fjärilsciklider kan vara lite för aggressiva för sitt eget bästa. För ett antal år se´n hade jag fjärilsciklider och ganska små (runt 7-8 cm) blåciklider i samma akvarium. Fjärilshanen var rätt så grinig mot blåciklidhanen, och höll på så tills han fick ett litet sår på sidan, förmodligen för att blåcikliden fick nog och sa ifrån. Fjärilar är små, men särskilt fredliga tycker jag inte att de är, de är lite grann som ettriga och skälliga småhundar

          Men som sagts innan, bolivianska fjärilar är betydligt tåligare, och enligt min erfarenhet faktiskt lugnare. Frågan är om de inte är närmare släkt med t.ex Biotodoma än Mikrogeophagus. Även nyckelhål och thomasi är mycket trevliga, men thomasin är afrikan. Just nu har jag 6 små nyckelhål och ett bolivianskt fjärilspar tillsammans. I mitt galleri finns bilder på båda sorterna (och vanliga fjärilar) om du vill jämföra.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...