Anorexi?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miaz
    • March 2007
    • 171

Anorexi?

I vårt 720 har det bildats tre par av från början tio diskus. De är runt året nu och två par leker regelbundet. Den tredje honan har snabbt halkat efter i storlek och verkar inte intresserad av mat alls längre. En av de andra dog nyligen (slutade också äta) och två fick flytta då de mobbades. Är det här den nya hack-kycklingen tro?

Någon som har något tips? Har hört tempökning men eftersom det är ett mixat kar med tetror och malar vill jag helst undvika det. Har 28-28,5 grader nu.

Är det vanligt att de bara slutar äta och vad kan det bero på?
  • c90368
    • September 2006
    • 5973

Vad matar du med?

Mina Diskus lekte nästan varannan vecka tills jag bytte foder.

Nu är de fem för det mesta ihop i ett stim och ingen aggro inom gruppen.

Förut när de lekte regelbundet kändes det som att de höll på att bränna ut sig själva.

PS: Namnet på din tråd var nog rätt tänkt för dig, men den lockar nog inte så många seriösa Diskus hållare!
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

Kommentar

• miaz
      • March 2007
      • 171

De får Stendker frysfoder, fryst artemia, cyklops, svarta o vita mygg, mysis, D50+ och diskus-granulat. Matar 3 ggr/dag.
      Tyckte den här honan inte hängde med i tillväxt och var ointresserad av att äta men idag har hon lagt ägg.... borde väl tyda på att hon är ganska ok?
      Ja, jag borde kanske haft ett annat namn på tråden.....tack för ditt svar! Vilket foder bytte du från/till?

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Det låter som ett ganska vanligt problem, det är ofta någon/några som halkar efter i en grupp diskus om man har haft dem som små. Driver man inte upp dem fort i storlek med mycket mat, dagliga vattenbyte och hög temp, utan låter lite mindre diskus gå med andra fiskar i ett sällskapskar är det inte ovanligt det som hänt dina fiskar.
        För att det ska bli harmoni utan mobbing så är det ofta ett större antal diskus som brukar vara lösningen, men å andra sidan brukar de även lugna sig med lekandet med.

Har du avmaskat dem nyligen?
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• miaz
          • March 2007
          • 171

De var 6 mån när de kom, hade gått med syskonen och skötts efter konstens alla regler av en hängiven uppfödare och var stora och fina.
          Tror också det blir lugnare med fler. Skaffat fyra till så nu är de tio stycken. Dock inte så lätt för nykomlingarna när alla tre paren har ägg samtidigt....men de verkar finna sig tillrätta bra trots att de blir bortjagade från de andras revir.
          Har inte avmaskat. Hur ofta bör man göra det?

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Minst ett par gånger om året iaf, då diskus tyvärr kan vara lite känsliga mot detta...
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• miaz
              • March 2007
              • 171

Har du något bra avmaskningsmedel att rekommendera?

Kommentar

• c90368
                • September 2006
                • 5973

När jag slutade med Stendkers foder så slutade mina Diskus att leka.

Aledningen till att jag slutade med Stendkers foder var att min affär inte fick hem det efter att Simonstorps lade ner.

Använder nu ett annat likvärdigt foder (animaliskt) men de leker inte numera. Antar att Stendkers foder innehåller några hormoner, eller nåt, som triggar till lek.

Min grupp på fem är mycket mer harmonisk numera. Men även jag har två fiskar som inte hänger med i tillväxt. Det komiska är att en av de minsta nu är den hane som var stor och dominant och lekte var annan vecka när de kom till mig i maj förra året.

Mina fiskar är från Stendker.

En precis nytagen film på akvariet med Diskusarna.

/Maths

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Ursprungligen postat av miaz
                  Har du något bra avmaskningsmedel att rekommendera?
                  Det finns mängder av medicinsorter att köpa, antingen om du kollar vad din lokala affär har hemma eller så kan du köpa från tex http://www.bldiscus.com/content/se_s...=discusmedicin
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• miaz
                    • March 2007
                    • 171

Tack, då ska jag kolla det.

Ja, man kanske får räkna med att det alltid är någon som inte är riktigt i fas...

Kommer fortsätta med Stendkerfodret men de får mycket annan mat också. Just nu leker tre par samtidigt.

Mina Red Scribbelt och Solid Turkos är från Stendker, Golden är hemodlade.

Bifogar några bilder. Jag ser att du också har dina i ett inrett mixat kar, Maths
                    Bifogade filer

Kommentar

• ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

Snyggt miaz!
                      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• c90368
                        • September 2006
                        • 5973

Ursprungligen postat av miaz
                        Tack, då ska jag kolla det.

Ja, man kanske får räkna med att det alltid är någon som inte är riktigt i fas...

Kommer fortsätta med Stendkerfodret men de får mycket annan mat också. Just nu leker tre par samtidigt.

Mina Red Scribbelt och Solid Turkos är från Stendker, Golden är hemodlade.

Bifogar några bilder. Jag ser att du också har dina i ett inrett mixat kar, Maths
                        Något annat är inte tänkbart för mig.

Snyggt kar!
                        /Maths

Kommentar

• miaz
                          • March 2007
                          • 171

Tack för det! Har tidigare haft Malawi i det karet, därav modulerna. Två är redan borttagna och ikväll ska vi ge oss på ett par till. Blir lite för mycket skrymslen för diskusarna att stå och sura i..... Inte kul att få bort och lite fula silikonrester blir det men det får man ta.

Kommentar

Arbetssätt...