A. Dorsigerus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kling
    • January 2002
    • 4

    A. Dorsigerus

    <font face='Arial'>
    Hej Allesammans!
    Jag undrar när A.Dorsigerus blir könsmogna. Jag håller en hane och två honor i ett ganska tätt planterat akvarium med rötter och stenar. Dom färgar ut då och då, men det verkar mest vara på prov. Det verkar i och för sig inte som det bildats nåt par än och ingen verkar heller ha tagit något revir. Hanen är ca 4.5 cm och honorna är något mindre.
    Akvariet är på 200 liter och det är ganska kraftig cirkulation. Kan dom andra fiskarna störa? Jag håller dem tillsammans med neontetror, dvärgpansarmalar och otocinlus samt två skygga praktbotior. Hur påverkar vattencirkulationen? Har kollat vattnet och det verkar vara i sin ordning.

    Tack på förhand!
    / Fredrik

    </font id='Arial'>

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Fredrik,
    Jag skulle tro att hanen behöver bli ca 6 cm innan de leker. De är relativt lättlekta men yngeln kan vara lite svåra att dra upp då de är ganska ömtåliga. I övrigt verkar förhållandena vara bra.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • kling
      • January 2002
      • 4

      #3

      <font face='Arial'>Tack för det snabba svaret!
      Då har jag en fråga till. Hur fort växer dom?

      / Fredrik</font id='Arial'>

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej igen,
        De växer relativt långsamt, hur långsamt beror naturligtvis på vilket foder de får, hur ofta man byter vatten etc.
        Sedan skall de också ha åldern inne, åldern är faktiskt ofta viktigare än storleken.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...