Scalare beter sig konstigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T.Gunnarsson
    • October 2008
    • 30

    Scalare beter sig konstigt

    Har en scalare som beter sig väldigt konstigt.. Han simmar upp till ytan och sen gör han lite piruetter och sen ner till botten igen och simmar lite upp o ner och simmar även på sidan.. Någon som har varit med om något liknande förut ??
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Den erfarenhet jag har skalarer är att de är "knäppa". Nåja, jag förstår dem inte. Andra som kankse är bättre skalarpsykologer? För det första är de smådjävliga mot varandra, är nog bara tangayikaciklider som är värre. Sedan kan man fundera på hur många har du? Hur stort akvarie? Hur är de andra?

    Kommentar

    • T.Gunnarsson
      • October 2008
      • 30

      #3
      Jag har 15st i ett 375l kar. Alla dom andra beter sig helt normalt och alla verkar trivas med varandra. Dom simmar oftast runt i stimm.. Men idag har en av dom börjat bete sig på detta sätt och kan inte förstå varför..

      Kommentar

      • Marisch
        • June 2006
        • 370

        #4
        Ursprungligen postat av T.Gunnarsson
        Jag har 15st i ett 375l kar. Alla dom andra beter sig helt normalt och alla verkar trivas med varandra. Dom simmar oftast runt i stimm.. Men idag har en av dom börjat bete sig på detta sätt och kan inte förstå varför..
        Hur stora är dom? Hur menar du med att den "simmar lite upp och ned"? Med magen uppåt då eller?

        Min erfarenhet av scalarer är att de stimmar när de är små. Sen när de blir könsmogna parar de ihop sej och blir lite grinigare mot varandra. Jag har själv två lekpar i mitt 600 liters och de har varsin ände som revir. Tidigare gick där oxå en ensam hanne som de bara slogs med hela tiden, så den fick jag plocka ut.

        Det är ju svårt att säga vad din scalar håller på med när man inte sett det själv. Enda gången mina simmar på sidan är när de attackerar nån som kommer för nära.

        //Mari
        720 liter160 liter102 liter54 liter

        Kommentar

        • T.Gunnarsson
          • October 2008
          • 30

          #5
          Den minsta utav dom är väl ungefär lika stor som en 5-krona, Själva kroppen alltså och den största är väl 3 ggr större i alla fall.. Ja den simmar med magen uppåt och simmar på sidan och snurrar runt och gör piruetter..

          Kommentar

          Arbetssätt...