Skaffa eller inte skaffa ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonis91
    • March 2009
    • 26

    Skaffa eller inte skaffa ciklid?

    Hej
    Fick mitt första akvarium på 54l (är just nu ett sällskaps akvarium med guppy, neontetror och dvärggurami) i November (2008) när jag fyllde år, jag blev förvånad över hur kul det faktiskt var med de olika fiskarterna , ynglena och allt som hör till. Så nu så har jag börjat fundera på ett till och större, mer seriöst akvarium.
    Har kollat runt lite på olika fiskar, biotopakvarium m.m och har blivit ENORMT sugen på ett centralamerikanskt-ciklid-akvarium. Min budget kommer (oavsätt fiskval) ligga på ett begangnat kar på ca 200-300l.

    Så nu till frågan. Innan blir allt för "upphätsad", hur svårt är det? Tror ni att jag tar mig vatten över huvet om jag gör det? Kan säga att jag troligvis om det blir av kommer starta det tidigast juli-augusti.

    Desutom om sanningen ska fram så är anledningen till att det just är ett centralamerikanskt kar att jag såg de grymt charmiga papegojcikliderna =) (det moraliska snacket kan vi ta i en annan tråd ). Men bara för att dem är centralamerikanska (eller nästan iallfall..) betyedr det att jag måste begrända mig till ciklider i just det omsådet, eller går det bra med ciklider från andra områden med?

    Skulle uppskatta svar, eftersom jag är nyfiken som bara den !

    /Jonathan
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    300l kan duga åt mindre ca ciklider.
    Och nej jag tycker inte du tar vatten överhuvudet.
    Ett större akvarium är ju faktiskt lättare att hålla rent och fint.

    Ett förslag är egentligen att du börjar med SA ciklider detta eftersom de inte är så tuffa som CA kan vara.
    Apistogramma arterna står högt i kurs nu och ger dig fina färger, likaså laetacara arterna och aquidens arterna.
    Papegoj ciklider bör du egentligen inte ha i ett 300l för de kan bli grymt stora(min största(som kilat vidare) blev 28cm och då räcker inte ett 300l så värst långt för man vill ju gärna ha lite flera fiskar.

    Lugna arter typ skalarer eller nyckelhål eller varför inte fjärilsciklider går bra att ha i ett 300l.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Olfi
      • January 2007
      • 174

      #3
      Håller nog med, fast det finns ju ett par arter som kunde passa rätt bra faktiskt. Ett par Sajica till exempel, eller ett par multisar?
      Dessa borde väl gå att kombinera med ett i övrigt SA-tema...

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        Sant, sajica är ju snygga firrar.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • jonis91
          • March 2009
          • 26

          #5
          OK
          Tack för svaren.
          Eftersom jag inte kan ha några papegojciklider då så tror jag att jag lägger ner iden med ett CA kar (papegojorna var somsagt "the main reason").
          Blir till att kolla vidare på malawiciklider, tycker dom verkar enormt vackra.

          Men tack för svaren ändå =)

          Kommentar

          Arbetssätt...