blåciklidyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    blåciklidyngel?

    har idag upptäckt 2 små yngel med nån gulsäck kvar, det enda dom liknar är blåciklider å ändå inte men saken är att det är mer än 6 veckor sen jag gav bort cikliderna å de yngel de hade då är nu ca1.5 cm dessa nya är ju helt nyfödda. Nån som har en ide om hur det kommer sig? har dessutom bara ancistrusyngel å äppelsnäckor i det karet förutom nåra ciklidyngel som fick komma dit
    MammaMia
  • AnnikaMo
    • November 2008
    • 198

    #2
    Min kompis tror att äggen kan ha ledat i sanden. Sedan har ancistrusen rört runt i sanden och gjort att det har fått cirkulation som de annars kunde fått av föräldrarna.Dvs de har inte ruttnat. Annika

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #3
      hej på dig du! ja så måste det ju vara men trodde inte ägg klarar sig så länge, men sen är det ju det att i det karet har jag inte haft blåcikliderna,guppyhotellet du vet, jaja det visar väl sig vad det blir,de liknar inte helt de andra blåciklidsynglen heller,
      MammaMia

      Kommentar

      • Marisch
        • June 2006
        • 370

        #4
        Ingen aning faktiskt. Det låter riktigt skumt. Men tiden får väl utvisa vad det är för något.
        720 liter160 liter102 liter54 liter

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Blåciklidyngel brukar vara gråa när de är "nyfödda" och då ligger de mest o degar på bottnen i nåra dagar. Efter 3-4 dar börjar dom att simma.
          Jag har aldrig sett mina blåciklider ha en gulsäck kvar efter att de "fötts"

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #6
            nä jag vet men får väl se vad det blir för nån fisk,har inte sett såna innan å jag vet hur blåciklidsynglen ser ut,har 5 kvar sen innan men inga vuxna
            MammaMia

            Kommentar

            • doppingen
              • April 2008
              • 1079

              #7
              nu är mysteriet löst! det har visat sig vara 2 sebraciklidyngel,men märkligt är det,eller inte? är ju nästan 2 månader sen jag gav bort alla stora fiskar så nåra ägg har väl legat så länge då men trodde inte det var möjligt,men så är det tydligen men det lustiga är att såna fiskar inte alls varit i det karet
              MammaMia

              Kommentar

              • AnnikaMo
                • November 2008
                • 198

                #8
                Vad trevligt men lustigt....ler...
                Har själv fått elfenbensyngel men några har blivit zebror....antar att det är så nära besläktade. Hade inga zebror i sonens kar. Så nu är det många yngel...kul.
                Ps. har skaffat Eldbukar...hihii.A.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av AnnikaMo
                  Vad trevligt men lustigt....ler...
                  Har själv fått elfenbensyngel men några har blivit zebror....antar att det är så nära besläktade. Hade inga zebror i sonens kar. Så nu är det många yngel...kul.
                  Ps. har skaffat Eldbukar...hihii.A.
                  Zebraciklider och "elfenbensciklider" är samma art, så det kan bli både vita och randiga (vanliga randiga kan få vita yngel om de har vita zebror i släkten) yngel.

                  Hade en zebrahane som smygbefruktade en Jack Dempseylek, så se upp om eldbukarna leker, dessutom kan de bilda par och korsa sig.

                  Jag skulle tro, apropå de två mystiska ynglen, att det är några av de äldre ynglen som har lekt, zebraciklider verkar kunna leka tidigt, har själv sett ett zebrapar med yngel, när paret bara var ca tre cm. Att zebraciklidägg skulle överleva i två månader är rätt osannolikt.
                  Senast redigerad av Shepard; 13 March 2009, 20:07.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Zebraciklider och "elfenbensciklider" är samma art, så det kan bli både vita och randiga (vanliga randiga kan få vita yngel om de har vita zebror i släkten) yngel.

                    Hade en zebrahane som smygbefruktade en Jack Dempseylek, så se upp om eldbukarna leker, dessutom kan de bilda par och korsa sig.

                    Jag skulle tro, apropå de två mystiska ynglen, att det är några av de äldre ynglen som har lekt, zebraciklider verkar kunna leka tidigt, har själv sett ett zebrapar med yngel, när paret bara var ca tre cm. Att zebraciklidägg skulle överleva i två månader är rätt osannolikt.
                    ja men det lustiga är ju att jag har bara blåciklidsyngel kvar,inga elfenbenar eller sebror alla dom gavs bort
                    MammaMia

                    Kommentar

                    • illerfisken
                      • January 2009
                      • 313

                      #11
                      Ursprungligen postat av Narii
                      Blåciklidyngel brukar vara gråa när de är "nyfödda" och då ligger de mest o degar på bottnen i nåra dagar. Efter 3-4 dar börjar dom att simma.
                      Jag har aldrig sett mina blåciklider ha en gulsäck kvar efter att de "fötts"
                      blåciklider är oranga när dom kläcks
                      http://mfksweden.forum24.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...